آیا دنیا همین است که می‌بینی؟

اگر روزی متوجه شوی که دنیا، آن‌گونه که می‌پنداشتی نیست، غذایی که هر روز می‌خوردی آنچه نبوده که فکر می‌کردی و عدّه‌ای تو را در جهل نگاه داشته‌اند تا زندگی راحت‌تری داشته باشند، چه می‌کنی؟

جدول اطلاعات فیلم برف‌شکن

فیلم سینمایی برف‌شکن (Snowpiercer) ساخته‌ی کارگردان پرآوازه‌ی کره‌ای بونگ جون هو در سال ۲۰۱۳ است که امسال توانست برای فیلم انگل جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کند. برف‌شکن با حدود ۴۰ میلیون دلار ساخته شد که توانست بیش از دو برابر آن را در گیشه به دست بیاورد. فیلمی که مخالفان و موافقان جدی بسیاری دارد و همین نکته زمینه‌ساز بیشتر دیده شدن آن شده است. این فیلم در ژانر علمی-تخیلی و اکشن طبقه‌بندی می‌شود؛ امّا وجود صحنه‌های بعضا خشن در آن مناسب کودکان نیست و اگر قصد تماشای آن را دارید بهتر است این نکته را مد نظر قرار دهید. برف‌شکن در متاکریتیک توانسته حائز امتیاز ۸۴ شود و از راتن‌تومیتوز هم امتیاز ۹۵ را به دست آورده و این مهم آن را در دسته‌ی فیلم‌هایی قرار می‌دهد که باید دید. این فیلم از کاربران آی‌ام‌دی‌بی امتیاز۱/۷ را گرفته است که نشان می‌دهد مخاطبان سینمارو کمابیش آن را پسندیده‌اند.

فیلم روایتگر مسافران یک قطار است که پس از سرد شدن زمین و از بین رفتن حیات بر آن، تنها بازماندگانی‌اند که در این قطار زندگی می‌کنند؛ قطاری که همواره در حال حرکت است. بسیاری از منتقدان این داستان را که از یک رمان فرانسوی با همین نام اقتباس شده، سمبلی از دنیای واقعی می‌دانند. مسافران این قطار به دو گروه غنی و فقیر تقسیم شده‌اند و شرایط زندگی متفاوتی دارند. یکی از فقرا به نام کورتیس تصمیم می‌گیرد علیه این بی‌عدالتی انقلاب کند. او کوپه به کوپه به سمت ابتدای قطار و موتور آن حرکت می‌کند و در این راه با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. گاهی تند بودن لحن فیلم علیه استبداد و ظلم در بعضی از سکانس‌ها باعث رنجش مخاطب می‌شود؛ امّا آنچه انسان را بیش از پیش می‌آزارد این است که مخاطب به آسانی می‌تواند در ذهنش معانی فیلم را با آنچه امروز در جهان به وقوع می‌پیوندد، تطبیق دهد. مخاطب با دیدن برف‌شکن حسّی مشابه خواندن کتاب قلعه‌ی حیوانات یا ۱۹۸۴ جورج اورول پیدا می‌کند و آنچه باعث وحشت او می‌شود، حقیقت داشتن آن در عین سمبلیک بودن است.

بونگ جون هو در کارگردانی آثارش، ریزبین و نکته‌سنج است. با توجه به بسته بودن محیط و ریتم سریع فیلم، برنده‌ی اسکار ۲۰۲۰ توانسته در بعضی لحظات از عناصری مانند جلوه‌های ویژه، موسیقی، افکت‌های صوتی و به‌ویژه فیلمبرداری، به شیوه‌ای هنرمندانه در جهت القای مضامین فیلم بهره ببرد و لحظات درخشانی را پیش چشم مخاطب مجسّم کند. سکانس نزاع بین انقلابی‌ها و مأموران حفاظت قطار، زمانی که قطار وارد تونل می‌شود، یکی از همین لحظات است. هرچند مخاطب باهوش می‌تواند تقریباً از میانه‌ی فیلم، پایان آن را حدس بزند؛ امّا توالی اتّفاقات و دیالوگ‌نویسی خوب در سکانس‌های پایانی، تا انتها مخاطب را با فیلم همراه می‌کند.

کریس ایوانز که بازی در نقش کاپیتان آمریکا را در کارنامه‌ی خود دارد، توانسته تا حد زیادی از پس ایفای  نقش اصلی برف‌شکن بر بیاید. هرچند بعضی از نقش‌های فرعی در فیلم، اندکی اغراق‌شده به نظر می‌رسد اما ایوانز توانسته زوایای مختلف شخصیت کورتیس را در میمیک و بدن نمایان سازد و تا حد زیادی آن را باورپذیر کند.

برف‌شکن نسخه‌ی کوچک‌شده‌ی دنیایی است که انسان در آن زندگی می‌کند؛ جایی که همواره عده‌ای به بهانه‌های مختلف مورد ظلم قرار می‌گیرند و در این میان بعضی در صدد انقلاب برمی‌آیند و در این راه از جان خود می‌گذرند. فیلم امّا نکات ویژه‌ای در لابه‌لای این قصّه‌ی به‌ظاهر ساده پنهان کرده است. مدّت‌ها است که بعضی طرفداران افراطی نظام‌های سرمایه‌داری ادعا می‌کنند که جمعیت زمین بسیار بیشتر از ظرفیت آن است و بدشان نمی‌آید راهی پیدا کنند که بخشی از انسان‌ها را از بین ببرند تا بقیه بتوانند غذا و فضای کافی برای ادامه‌ی حیات داشته باشند. در سال‌های اخیر شاهد فیلم‌هایی با همین مضمون بوده‌ایم. «تانوس» ابرشرور کمپانی مارول، دو قسمت از سری ابرقهرمانان این شرکت را صرف رسیدن به این هدف کرد. در فیلم ضعیف چه بر سر دوشنبه آمده، رئیس‌جمهور آمریکا، مجری این طرح در سراسر دنیا است و بسیاری فیلم‌های دیگر، مستقیم  و غیرمستقیم به این امر اشاره کرده‌اند. برف‌شکن در عین مخالفت با استبداد و تبعیض، اشاره‌ای ضمنی به این دیدگاه دارد و در پایان، آن را محکوم به شکست می‌داند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =