۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 3015
کد خبر: 83708376
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

عبور از بحران کرونا؛ اولویت مهم کشور

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۱۳
کد خبر: 83708376
عبور از بحران کرونا؛ اولویت مهم کشور

تهران-ایرنا- شمار مبتلایان به ویروس کرونا بعد از گذشت ۲۰ روز در ایران همچنان روند صعودی دارد و بحران‌های روحی و روانی را برای افراد جامعه به وجود آورده است بدون شک عبور از این مساله بدون همراهی دولت و مسوولان امکان پذیر نیست و آنها هم حل این بحران را در سرلوحه اقدامات خویش قرار دادند.

یکی از بزرگترین دغدغه‌ مردم و مسوولان نظام از میان بردن کرونا است اما عبور از این بحران بدون اجرای درست مسوولیت‌های اجتماعی از طرف مردم و همراهی آنها با توصیه های وزارت بهداشت امکان پذیر نیست و بایستی با اقدامات اساسی از شیوع این بیماری واگیردار جلوگیری به عمل آورند هر چند به ‌لحاظ پزشکی و سلامت، در بعضی زمینه‌ها کمبودهایی اساسی احساس می‌شود و بخش اعظم آن هم به خاطر تحریم ها است و بخش دیگر آن بخاطر احتکار اقلام بهدالشتی و دارویی است که باید برخورد جدی با آنها صورت پذیرد.

این ویروس روند رو به رشدی را  طی کرده است چنانچه کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح آمار کلی این بیماری به تفکیک استان‌ها گفت: تا ۱۹ اسفند۱۳۹۸خورشیدی، در تهران ۱۹۴۵ نفر، در قم ۷۱۲ نفر، گیلان ۵۲۴ نفر، اصفهان ۶۰۱ نفر، البرز ۳۰۷ نفر، مازندران ۶۳۳ نفر، مرکزی ۳۸۹ نفر، قزوین ۲۴۷، سمنان ۲۲۰، گلستان ۱۷۵، خراسان رضوی ۱۸۳، فارس ۱۳۳، لرستان ۱۵۱، آذربایجان شرقی ۱۲۹، خوزستان ۷۳، یزد ۹۰، زنجان ۶۸، کردستان ۶۶، اردبیل ۷۲، کرمانشاه ۴۴، کرمان ۳۶، همدان ۶۰، سیستان و بلوچستان ۳۴، هرمزگان ۵۲، خراسان جنوبی ۳۷، خراسان شمالی ۳۴، چهارمحال و بختیاری ۲۶، ایلام ۳۱، آذربایجان غربی ۶۹، کهگیلویه و بویراحمد ۹ و بوشهر ۱۱ مورد بیماری کووید ۱۹ ثبت شده است.

 رسانه‌های اصلاح طلب

علوی: مردم قرنطینه خانگی را جدی بگیرند

خبرگزاری ایسنا به گفت و گو با سید احسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پرداخته است  و آورد: خبرگزاری ایسنا:مردم باید به صورت قاطعانه به دستورالعمل های پزشکی عمل کنند و موضوع قرنطینه خانگی را جدی بگیرند؛ چرا که این ویروس  سلامت و حیات مردم را تهدید می کند. در چین که این ویروس بسیار گسترده‌تر بود توانستند با همکاری  مردم و هماهنگی ایجاد شده بین دولت و مردم آن را کنترل کنند. اگر همکاری و هماهنگی بین دولت و مردم نباشد وضعیت بحرانی‌تر خواهد شد. دولت نیز باید برای کنترل این بیماری برنامه اساسی داشته باشد. در کره جنوبی هر کسی که از قرنطینه خانگی بیرون بیاید باید دو هزار ۵۰۰ دلار جریمه بپردازد. در خود چین نیز موضوع قرنطینه خانگی با جدیت دنبال می شود. باید برنامه های قاطعانه‌ای برای کنترل این ویروس و پیشگیری از شیوع بیشتر آن اجرا شود. در ۱۶۳ سال پیش زمانی که وبا رواج پیدا کرده بود حدود یک سوم مردم تهران جان باختند؛ چرا که می گفتند مرگ دست خداست و توصیه های بهداشتی را جدی نمی گرفتند. مردم باید موضوع قرنطینه خانگی و کاهش ترددهای غیر ضروری را جدی بگیرند. زمانی که نمازهای جمعه که یک مراسم عبادی و سیاسی است لغو می‌شود و مدارس و دانشگاه‌ها و اجتماعات زیادی تعطیل می شود، هدف کاهش ترددهای دورن شهری و برون شهری و کنترل شیوع این ویروس است. ترافیک در جاده های منتهی به شمال کشور در شرایط کنونی جای تعجب دارد. این بیماری همانند جنگ تن به تن است و مردم باید حداقل ۱۰ روز به خود سخت گرفته و در خانه‌های خود بمانند. علوی در ادامه با اشاره به ضرورت مشارکت مردم برای مقابله با ویروس کرونا، تصریح کرد: این مسئله موضوعی نیست که دولت به تنهایی بتواند با آن مقابله کند، بلکه مشارکت مردم و همکاری آنان الزامی است. باید دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا در اولویت آحاد جامعه باشد. ما از نظر تخت بیمارستانی و امکانات بهداشتی نیز از کشورهای نظیر ژاپن و کره و حتی ترکیه عقب تر هستیم. شیوع گسترده این ویروس می تواند تهدید جدی برای سلامت آحاد جامعه باشد. باید با انجام اقدامات پیشگیرانه این تهدید را به حداقل برسانیم.

تجربه آموزنده کره جنوبی در مواجهه با کرونا

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم بهزاد شاهنده استاد مطالعات شرق آسیا دانشگاه تهران نوشت:جهانی شدن کرونا، لرزه بر اندام سیاستمداران انداخته تا روابط بین‌الملل درگیر پدیده نوظهوری شده و در بحرانی پیچیده غوطه‌ور شود. در مرور خبرهای ویروس کرونا در جهان، یکی از کشورهایی که نظرها را به خود جلب می‌کند، کره‌جنوبی است. تا دیروز تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور به تعداد ۷ هزار و ۴۷۸ نفر رسیده بود که از این میان تعداد ۵۳ نفر فوت کرده‌اند. به این ترتیب می‌بینیم که نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا در کره‌جنوبی به حدود ۰.۶۵درصد می‌رسد، در حالی که در چین ۳ تا ۴ درصد است. این وضعیت در کشور صنعتی ایتالیا هم وخیم و نگران‌کننده است و ممکن است تعداد مبتلایان و نرخ مرگ و میر افراد بالاتر هم برود. از همین رو ذکر چند نکته راهبردی در این مورد جهت تعمق و تدبر اهالی علم از یک طرف و فعالان عرصه عمل و سیاستگذاری بسیار حائز اهمیت به‌نظر می‌رسد. اول) بخشی از به‌عمل درآمدن ادعاهای دولتمردان هر کشوری و استراتژیست‌های آنها در اداره مطلوب امور داخلی کشور خود، به‌تسلط علمی و اجرایی آنها در اتخاذ تدابیر لازم در برابر حوادث احتمالی و پژوهش‌های تیم آنان درباره بحران به وجود آمده بر می‌گردد و اینکه ببیند، در صورت بروز یک حادثه احتمالی چه ظرفیت‌هایی برای مدیریت بحران دارند. سال ۲۰۱۵ وقتی اخبار و اتفاقات مربوط به ویروس مرس در جهان پخش شد، کره‌جنوبی تخصیص بودجه و توزیع کمک‌های مالی به بخش بهداشت کشور را کلید زد و ساخت کیت‌های این ویروس را در دستورکار قرار داد. نتیجه مطالعات و ساخت تجهیزات، از آن زمان باعث شد تا سئول از آن زمان آمادگی پایه و پژوهش شده راجع به نه تنها ویروس مرس که موارد مشابه را داشته باشد و صدمات کمتری از غافلگیری در موارد مشابه را متحمل شود. دوم) سرعت عمل: با لحاظ کردن بند اول سرعت عمل نیز خواه ناخواه به کمک می‌آید. زیرا با علم اولیه در شناخت مشکل و موارد مشابه است که برخورد اصولی و فنی کارآمد شکل می‌گیرد. این مسأله در مواجهه کره جنوبی با ویروس کرونا کاملاً مشهود است. این کشور با در اختیار داشتن نظام پیشرفته بهداشتی و پزشکی، آزمایشگاه‌ها و متخصصان امر توانسته روند شناسایی موارد مشکوک را در کم‌ترین زمان ممکن انجام دهد. به نحوی که از طریق آزمایشگاه‌های سیار و ثابت بیش از ۱۴۰ هزار نمونه‌برداری انجام شده و در عرض چند دقیقه نتیجه آزمایش مشخص می‌شود. این دانش و سرعت عمل باعث می‌شود تا سایر مراحل درمانی و تکمیلی هم با کم‌ترین خطرات و هزینه‌ها بسرعت انجام شود. حتی در پارکینگ‌های باز گیشه‌هایی تعبیه شده است که فرد با ماشین خود در آنجا توقف می‌کند و بدون پیاده شدن آزمایش‌های لازمه را در عرض چند دقیقه انجام می‌دهد و نتیجه را تحویل می‌گیرد. این در حالی است که کشور امریکا از کمبود کیت آزمایشگاهی برخوردار است و صرفاً ۷۵ هزار کیت دارد.

کرونا و مسئولیت‌های اجتماعی مردم

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم امیر محمود حریرچی جامعه شناس نوشت:در دنیای امروزی، حقوق شهروندی و تاکید برای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در شرایط بحران، یکی از نکات حائز اهمیت در کنترل وضعیت جامعه در زمان‌های بحرانی و شرایط سخت است که اگر مردم به این اصل‌ها توجه لازم نداشته باشند، جامعه با شرایط سختی روبه‌رو خواهد شد. یکی‌ از مصداق‌های بارز تحقق حقوق شهروندی، مسئولیت اجتماعی یا به تعبیری جامعه‌پذیری است. فرد متعلق به اجتماع (در هر قشری که باشد) در مقابل مخاطراتی که شهروندان را تهدید ‌می‌کند، باید احساس وظیفه داشته باشد و در کاهش خطر، پیشگیری و درمان تلاش ‌نماید. در روزهایی که شیوع کرونا همه استان‌های کشور و ۸۰ میلیون ایرانی را درگیر و تهدید می‌کند، بی‌ترید عبور از این بحران بدون اجرای درست مسئولیت‌های اجتماعی از سوی مردم و تعهد نسبت به حقوق شهروندی ممکن نیست. در این بین نباید از کارکردها و وظایف دولت، به‌عنوان ستون اجرایی کشور غافل بود، کما اینکه دولت در قرنطینه کردن شهرها و تعطیلی مراکز زیارتی و سیاحتی دیر عمل کرد و همین امر موجب شیوع بیشتر بیماری شد، اما حالا نیز وظایفی دارد که در صورت بی‌توجهی و عدم اعتماد مردم برای اجرای درست آنها، می‌تواند برای کشور مشکل ساز باشد. بر کسی پوشیده نیست که بحران‌های روحی و روانی کرونا بیش از اصل بیماری برای مردم نگران کننده است و رفع این بحران باید در اولویت نخست دولت، با همکاری مردم باشد، چون با ترس، اضطراب اجتماعی و شایعه‌پراکنی نمی‌توان به آرامش جامعه کمک کرد و با تداوم این شرایط جامعه به سمت هرج و مرج اجتماعی پیش می‌رود.

۲ شرکت ایرانی در تلاش برای تولید داروی گیاهی کرونا

روزنامه صبح اقتصاد در گزارشی به بازتاب سخنان مصطفی قانعی عضو کمیته علمی کووید۱۹ پرداخته و نوشت:۲ شرکت ایرانی تولید ۲ داروی گیاهی درمان کرونا را در پیش گرفته‌اند و ۲ شرکت دیگر در زمینه تولید دو داروی دیگر فعالیت می‌کنند که برای افراد دارای علائم کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد. دکتر مصطفی قانعی ضمن اعلام اینکه دو شرکت ایرانی تولید دو داروی گیاهی درمان کرونا را در پیش گرفته‌اند، اظهار کرد: دو شرکت دیگر در زمینه تولید دو داروی دیگر فعالیت می‌کنند که برای افراد دارای علائم کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا حلق و بینی را عاری از هر گونه ویروس کند؛ قرار شد این داروها پس از موفقیت در آزمون‌های بالینی و تأیید سازمان غذا و دارو به‌سمت تولید انبوه بروند. وی با بیان این که این داروها اکنون تأییدیه کمیته اخلاق وزارت بهداشت را دریافت کرده‌اند، گفت: شروع تست‌های بالینی از پنجشنبه پانزدهم اسفند آغاز شده است و تا دو هفته دیگر ادامه دارد. شرکت‌ها پس از طی مراحل موفقیت در آزمون‌های بالینی و تأیید سازمان غذا و دارو می‌توانند به‌سمت تولید انبوه بروند.

رسیدیم به نقطه اوج کرونا

روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت:روند افزایشی آمار مبتلایان به کروناویروس بعد از گذشت ۲۰ روز در کشور همچنان ادامه دارد و تا روز دوشنبه (۱۹ اسفند) شمار مبتلایان به کرونا از مرز هفت‌هزار نفر گذشت و به عدد ۷۱۶۱ نفر رسید و در مجموع ۲۳۷ نفر جان‌باخته‌اند.  روز یکشنبه جهانپور اعلام کرده بود که در استان‌های بیشترین موارد ابتلا به ترتیب در تهران، قم، مازندران، اصفهان، گیلان، مرکزی، البرز و قزوین بوده، هر چند که افزایش آمار مبتلایان در استان اصفهان نگران‌کننده است. در روزهای اخیر روند افزایشی کرونا در دو استان گیلان و مازندران باعث نگرانی‌های بسیاری شده و حتی در برخی از روزها جاده‌های منتهی به این استان‌ها مسدود شده است. مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس و وزیر بهداشت ایران وضعیت را اضطراری خوانده و خواستار تشدید کمک‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به این استان شده‌اند. یکی از نمایندگان استان مازندران در مجلس هم در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور، خواهان اعلام وضعیت قرمز در این استان شده است. مازندران با ۶۳۳ مورد ابتلا، بعد از تهران و قم بیشترین مبتلا را دارد. افزایش آمار در حالی رخ می‌دهد که سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان اعلام کرده است که در روزهای پیک بیماری کرونا در کشور هستیم. وی با اشاره به این موضوع که در برخی از استان‌ها شرایط تقریبا متعادل شده است، افزود: در برخی از نقاط کشور به‌دلیل جابه‌جایی موارد آلودگی، خیز جدیدی از بیماری در حال شکل گیری است. وزیر بهداشت همچنین گفت: «قرنطینه شهرها، بحث امروز ما به‌طور خاص نبود اما قرار شد کمیته ۳ نفره‌ای متشکل از کارشناسان وزارت بهداشت و مقامات اجرائی دیگر تشکیل شود. روز گذشته (دوشنبه) ‌ خدمت نمایندگان مجلس رسیدیم و مسائلی را که آنها در استان‌ها داشتند، مطرح کردند و از طرح ملی مبارزه با کرونا مطلع شدند، کاستی‌ها و درخواست‌های خود را بیان کردیم و توصیه‌های نمایندگان را شنیدیم.» همچنین همایون یوسفی عضو مجلس نیز که در کمیته کشوری مقابله با کرونا حضور دارد می‌گوید: «در حال حاضر موارد بستری در حال کاهش است اما پیش‌بینی شده که تا هفته آینده در کل کشور روزانه میزان بستری ۱۰ تا ۱۵‌درصد بیشتر ‌شود.» آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز سه مرکز بیمارستان‌ها، پمپ بنزین‌ها و سوپرمارکت‌ها را عامل شیوع کرونا در ایران دانست.

کرونا و شرایط تحریمی

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: متاسفانه مدتی است که ویروس کرونا به کشور ما نیز وارد شده و طی روزهای گذشته فراگیر شده است. تقابل و مبارزه با این اپیدمی نیازمند بسیج تمام امکانات از کادر پزشکی و بیمارستان‌ها تا فراهم کردن امکانات بهداشتی و درمانی برای تضمین سلامت مردم است. این درحالی است که کمبود امکانات بهداشتی و اقلام دارویی لازم برای مقابله با این بیماری در شرایطی که با تحریم‌ها مواجه هستیم، بیشتر خود را به رخ می‌کشد. هر چند به ‌لحاظ پزشکی و سلامت، امروز کشور در سطحی قابل ‌قبول قرار دارد اما در بعضی زمینه‌ها کمبودهایی اساسی احساس می‌شود. به هر حال در شرایط بحرانی مشابه معمولا تامین نیازمندی‌ها و اقلام از طریق مراودات خارجی بسیار راحت‌تر میسر و امکان‌پذیر می‌شود. ولی از آنجا که کشور ما در شرایط تحریم به سر می‌برد، تامین برخی اقلام یا غیرممکن شده یا به سختی امکان‌پذیر است. همچنین بعضی از کشورها به دلیل شرایط تحریمی ممکن است از انجام همکاری شایسته و بایسته سر باز زده و محدودیت‌هایی داشته باشند. بنابراین در این شرایط است که تحریم‌های اعمال شده خود را جدی‌تر نشان می‌دهند. لذا در شرایطی که تحریم‌ها فشاری مضاعف بر کشور وارد کرده و می‌کند، نیاز است مسوولان با برنامه‌ریزی و تکیه دوچندان بر توان داخلی، تلاش خود را برای فراهم کردن اقلام بهداشتی و داروهای مورد نیاز به کار بسته تا فشار روانی وارد بر مردم را مدیریت و کنترل کنند. در روزهای نخست مواجهه با این بیماری و زمانی که این ویروس اپیدمی به‌ تازگی در ووهان چین شناسایی شده بود، این مساله مطرح شد که ممکن است این بیماری ناشی از اقدامی بیولوژیک باشد. البته این دیدگاه از آنجا ناشی شد که بعضی مقامات ایالات متحده و اسراییل در این باره اظهارنظرهایی را مطرح کردند. به‌ خاطر دارم که در زمان شیوع این ویروس، رژیم صهیونیستی اعلام کرد که...در تولید این ویروس موفق بوده‌ایم اما در کنترل و حفاظت آزمایشگاهی از آن اهمال کرده‌ایم. بنابراین به ‌رغم آنکه شواهد و قرائن موجود، مساله اقدام بیولوژیکی را قابل قبول می‌داند اما نیازمند بررسی و دقتی مضاعف و دوچندان است. به هر حال بیشترین خسارت در این مساله به اقتصاد چین وارد شده که بزرگ‌ترین رقیب ایالت متحده در اقتصاد بین‌الملل است. هر چند ممکن است در آینده نزدیک وضعیت به روال سابق بازگردد اما ضربه سنگین اقتصادی ناشی از این شیوع این ویروس غیرقابل انکار است.

کرونا به منزله بحران

روزنامه اعتماد در گزارشی دیگر به قلم عباس عبدی نوشت:ما به‌طور معمول از کلمه بحران زیاد استفاده می‌کنیم هر جا هر مشکلی دیدیم که اندکی وسیع‌تر از انتظار بود، آن را بحران می‌نامیم. ولی واقعیت این است که منظور از بحران فراتر از این مشکلات عادی است. واژه بحران در اصل از علوم پزشکی به علوم اجتماعی و اقتصادی آمده است و به وضعیتی اطلاق می‌شود که ارگانیسم حیاتی دچار بی‌نظمی شده و به خطر افتاده است. در این میان شاید بتوان با قاطعیت ادعا کرد که مورد اپیدمی کرونا اولین بحران جدی به معنای دقیق است که کل سیستم با آن مواجه شده‌ است. زلزله، به لحاظ مکانی محدود است و بقیه نیروهای انسانی و امکانات کشور که بیش از ۹۹ درصد است به کمک آن یک درصد می‌آیند. سیل وحشتناک ابتدای سال با اینکه بسیار وسیع بود، باز هم بخش محدودی از کشور را درگیر کرد و چشم‌انداز آینده آن نیز کمابیش معلوم بود. ترور سردار سلیمانی می‌توانست به یک بحران جدی تبدیل شود، ولی در هر حال با رعایت ملاحظاتی کنترل شد. حتی جنگ تحمیلی نیز همه کشور را درگیر خود نمی‌کرد، ولی کرونا متفاوت از همه اینهاست. کرونا بحرانی است فراگیر. همه نهادهای جامعه و کشور را درگیر خود کرده، از خانواده گرفته تا نهادهای آموزش، دین، اقتصاد، دولت و رسانه، همه به نوعی درگیر آن هستند. همه افراد جامعه ایران، بدون استثنا درگیر آن هستند یا به زودی درگیر خواهند شد. کلیه زیرمجموعه‌های حکومت با آن درگیر هستند. کافی است که یک لحظه فکر کنیم در این وانفسا پرداخت‌های حقوق و دستمزد، وام، بدهی‌ها و رسیدگی‌های قضایی و... عقب بیفتد و در حوزه اقتصادی گردشگری به یک باره سقوط کند. نهاد بهداشت و درمان با بزرگ‌ترین فشار مواجه شده و معلوم نیست که تا کی می‌تواند مقاومت کند و کمر راست دارد؟ سیاست خارجی کشور نیز از این وضعیت در امان نخواهد بود. تاثیرپذیری این نهادها از کرونا چند ویژگی مهم دارد؛ اول اینکه مستقیم است. دوم اینکه عمیق است و سوم آنکه با سرعت بالا و فوری اثر می‌گذارد. همه اینها را بگذارید در کنار یک دستگاه اداری بروکراتیک بدون انگیزه و غیرقابل انعطاف و با منابع درآمدی اندک. کرونا نه فقط هزینه‌های دولت را زیاد می‌کند، بلکه درآمدهای آن را نیز کاهش می‌دهد. آن هم دولتی که با وجود این وضع تحت تحریم‌های سفت و سخت نیز باشد. بدتر از همه اینکه سرعت پیشرفت این اپیدمی چنان است که نظام مدیریتی کشور به گرد پای آن نمی‌رسد. نظامی که فاقد راهبرد مشخص است. ساختاری که با شدیدترین شکاف درونی نیز مواجه است. هر اقدامی برای مواجهه با این ویروس نیازمند حضور موثر و هماهنگ مجموعه قوای مالی و اقتصادی، اجرایی، قضایی و نظامی و حتی تقنینی است که برحسب ضرورت اقدام فوری به عمل آورند. مردم نمی‌پذیرند که در آینده هر گونه کوتاهی‌های احتمالی به کارگزاران اجرایی وغیر اجرایی منتسب شود.

بحران الکلی در ایران

روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت:در حالی که هنوز عبارت «ناموجود» در کنار الکل، ژل ضدعفونی‌کننده، دست و ماسک پشت شیشه برخی داروخانه‌ها دیده می‌شود، عده‌ای با تبدیل الکل صنعتی به الکل طبی با افزودن چند قطره مایع سفیدکننده نیاز بازار به الکل طبی را از مبادی غیر رسمی برطرف کرده‌اند. هرچند در این روزهای کرونازده بسیاری از شهروندان از خرید ژل‌های دست تقلبی از مبادی رسمی نیز گزارش کرده‌اند. با این حال اما در این میان عده‌ای با خرید این الکل‌های غیربهداشتی و باور این شایعه که خوردن آن می‌تواند آنها را از بیماری کرونا در امان بدارد، مسموم و راهی بیمارستان شده و عده‌ای نیز جان باخته‌اند. حالا کرونا به تنهایی جان ایرانیان را نمی‌گیرد. الکل که خود قرار بوده نجات‌دهنده آنها باشد، بلای جان‌ آنها شده است. «الکل»؛ یکی از بهترین سلاح‌های دفاعی در برابر کروناویروس جدید که سازمان جهانی بهداشت آن را کووید ۱۹ نام‌گذاری کرده، از ابتدای شیوع این ویروس در سراسر جهان با کمبود روبه‌رو شده است. در ایران اما با ابتلای دو بیمار در شهر قم و اعلام خبر رسمی مرگ آنها پس از گذشت چند ساعت، این ماده با کمبود روبه‌رو شد و تا کنون نیز علی‌رغم اعطای مجوزهای تازه به کارخانه‌های مواد بهداشتی برای تولید الکل، کشف و جمع‌آوری الکل‌های احتکار شده و جیره‌بندی الکل‌های توزیع شده در داروخانه‌ها همچنان این ماده با کمبود روبه‌رو است. افزایش تقاضا برای خرید آن اما سبب شده عده‌ای رو به تولید الکل‌ بیاورند. الکلی که از الکل صنعتی که جایگزین خوبی حتی به جای الکل طبی برای محافظت در برابر کرونا نیست، ساخته می‌شود. این روزها به دنبال مرگ عده‌ای از هموطنان‌مان با مصرف الکل‌ در برخی از استان‌ها، ویدئویی در فضای مجازی دست به دست می‌شود. ویدئویی که نحوه تبدیل الکل صنعتی به طبی را نشان می‌دهد. سید ابراهیم قدوسی، رئیس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد و الکل وزارت بهداشت نیز این ویدئو را تایید کرده و گفته است: «نگرانی‌ آحاد مردم در تقاضای روزافزون محلول‌های ضدعفونی کننده منجر به سوءاستفاده عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب شده است که با اضافه کردن سفیدکننده (وایتکس) به الکل‌های صنعتی رنگی، محلولی بی‌رنگ را به عنوان الکل طبی (بی‌رنگ) به بازار عرضه می‌کنند که فاقد نشان اخطار رنگی بوده و موجب افزایش درصد موارد مسمومیت‌ها شده است لذا این موضوع باید مورد توجه بخش‌های نظارتی قرار گیرد و لازم است خطر مصرف خوراکی این نوع ترکیبات خطرناک، از طریق رسانه‌های گروهی مکررا اطلاع‌رسانی شود.»این الکل تقلبی اما براساس گزارشی که جهانپور، مدیر روابط‌ عمومی وزارت بهداشت منتشر کرده، سبب مسمومیت و مرگ تعداد قابل توجهی از ایرانیان شده است. به گفته او، ورود فرآورده‌های الکلی تقلبی به بازار سبب شده که در استان خوزستان مجموعا از زمان ورود کرونا به ایران، تا امروز حدود ۷۳ نفر ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ داشته‌ایم، اما بنابر همین القائات افرادی به دام افتادند و ظرف دو روز گذشته ۳۳۱ نفر مراجعه ناشی از مسمومیت فرآورده‌های الکلی و آشامیدن فرآورده‌های الکلی داشته‌ایم که از این تعداد ۲۵۶ نفر بستری شده‌اند و متاسفانه ۲۰ نفر جان‌شان را بر اثر استفاده از الکل و فرآورده‌های الکلی تقلبی از دست داده‌اند که واقعا یک فاجعه است.

رسانه های اصولگرا

سرگیچه دولتمردان آمریکایی در مقابله با کرونا

عصر ایرانیان در گزارشی نوشت:عصر ایرانیان:به دنبال تسریع شیوع کرونا در آمریکا، مسؤولان بهداشت این کشور اعلام کردند دست‌کم ۳۴ ایالت آمریکا درگیر ویروس کرونا شده‌اند و تعداد مبتلایان به این ویروس به ۵۶۵ نفر و قربانیان به ۲۱ تن افزایش یافت. در پی تسریع شیوع ویروس «کووید ۱۹» در آمریکا، مسئولان بهداشت و درمان این کشور اعلام کردند ویروس کرونا دستکم در ۳۴ ایالت این کشور شیوع پیدا کرده است و در عین حال بحران ویروس کرونا در کشتی تفریحی «گرند پرینسس» همچنان رو به گسترش است. بنا به گزارش شبکه «سی ان ان»، «گاوین نیوسام» فرماندار ایالت کالیفرنیا روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که دستکم ۲۱ نفر از سرنشینان کشتی تفریحی گرند پرینس که احتمالاً در «اوکلند» ایالت کالیفرنیا پهلو می‌گیرد، مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون از ۳۵۰۰ سرنشین کشتی، ۱۹ تن از کارکنان و خدمه و دو مسافر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. آزمایش کرونای ۲۴ نفر دیگر منفی، و یک مورد بدون نتیجه بوده است. روز جمعه هفته گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که تمایل دارد مسافران و خدمه کشتی به منظور جلوگیری از شیوع کرونا در ایالات متحده درون کشتی بمانند و از آن خارج نشوند. بنا به گزارش سی ان ان، دستکم ۲۱ نفر در ایالات متحده آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که از این میان ۱۸ تن از ایالت واشنگتن، دو تن از فلوریدا و یک نفر از کالیفرنیا بوده است. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که دستکم ۵۶۵ نفر در ایالات متحده آمریکا به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند که از آن میان ۷۰ نفر جزء آنهایی بوده‌اند که از کشورهای دیگر به آمریکا بازگشته بودند. آخرین آمار ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان حدود ۱۰۵ هزار نفر است و در مجموع نیز تعداد قربانیان این ویروس ناشناخته در سراسر جهان از مرز سه هزار و ۵۰۰ نفر گذشته است. آمار و ارقام شیوع ویروس کرونا در جهان حاکی از آن است که این ویروس ناشناخته در تمامی قاره‌ها به جز قطب جنوب شیوع پیدا کرده است و اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا یک مرد ۳۵ ساله بوده است که ظاهراً به «ووهان» ایالت «هوبی» مرکز شیوع ویروس کرونا، سفر داشته است. مقام‌های بهداشت آمریکا اعلام کردند که کیت‌های تست کرونا را تا پایان هفته جاری برای ۴۰۰ هزار نفر ارسال خواهند کرد و در هفته‌های آینده افراد بیشتری تحت آزمایش ابتلا به ویروس کرونا قرار خواهند گرفت. روز گذشته، مقام‌های ایالت ویرجینیا دو مورد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کردند که از آن میان یکی از آنها یک نظامی بود که بعنوان اولین مورد ابتلای یک نظامی به این ویروس ناشناخته در خاک آمریکا به حساب می آید. روز یکشنبه، ترامپ که به شدت به دلیل بی‌ اهمیت جلوه دادن ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته‌ است در پیامی توییتری در این خصوص گفت: «ما برای مقابله با حملات ویروس کرونا در کاخ سفید برنامه کامل و دقیقی در نظر گرفته‌ایم. ما از مدت‌ها قبل، مرزهایمان را در برخی نقاط مسدود کرده‌ایم که این امر یک موهبت بود»

تصمیم سه نهاد انقلابی برای کمک به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا

روزنامه کیهان در گزارشی نوشت:چند روز پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، نیروهای مسلح کشورمان به‌ویژه نیروهای سپاه و ارتش برای مدیریت و مقابله با این ویروس با انجام اقداماتی در حوزه تهیه تجهیزات بهداشتی و درمانی، ساخت و راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی، ضد عفونی کردن خیابان‌ها و مکان‌های پرتردد و همچنین مقابله با احتکار کالاهای بهداشتی و دارویی به میدان آمدند. علاوه ‌بر این، ساخت کیت تشخیص کرونا و واکسن، اجرای طرح کنترل ورودی شهرها، راه‌اندازی بیمارستان صحرایی، تشکیل گروه‌های هدفمند برای کمک به مدافعان سلامت و... برخی از اقدامات نیروهای مسلح کشورمان در مقابله با کرونا در تهران، قم، گیلان و سایر مناطق کشور است. سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در حاشیه مراسم درختکاری در دانشگاه افسری وتربیت پاسداری امام حسین(ع) و در جمع خبرنگاران پیرامون اقدامات سپاه و بسیج برای مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: برای مبارزه با بیماری‌هایی مانند کرونا قرارگاهی دائمی ‌در سپاه به نام شفا راه‌اندازی شده است و درباره همه امورات، امکانات و توانمندی‌های انسانی سپاه و بسیج برای کمک به این موضوع در این قرارگاه تصمیم‌گیری می‌شود. وی افزود: علاوه‌بر این با قرارگاه کشوری مقابله با کرونا که به ریاست وزیر بهداشت است نیز همکاری و تعامل وجود دارد. سردار فدوی ادامه داد: روز یکشنبه برای شهر تهران با حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف جلسه‌ای در قرارگاه ثارالله به ریاست فرمانده کل سپاه برگزار کردیم و تصمیمات خوبی در این جلسه اتخاذ شد که از جمله آنها می‌توان به بخشودگی اجاره اسفند و فروردین املاک وابسته به بنیاد مستضعفان‌ اشاره کرد. جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به دیگر تصمیمات اتخاذ شده در جلسه روز یکشنبه قرارگاه ثارالله، تصریح کرد: همچنین از امروز تعداد زیادی تخت نقاهتگاه توسط سپاه در اختیار مجموعه‌های تخصصی با مسئولیت آقای دکتر زالی قرار خواهد گرفت تا بیمارانی که دوره بیمارستان را طی کردند و باید در مجموعه‌ای قرار گیرند تا بهبود کامل پیدا کنند و ناقل نباشند، در این مجموعه باشند. وی با اشاره به آسیب‌دیدن برخی کسب و کارها در اثر شیوع ویروس کرونا، گفت: تصمیماتی هم برای عزیزانی که به دلیل شیوع این ویروس در کسب و کارشان متضرر شدند اتخاذ و قرار شد مجموعه‌های مختلف مثل سپاه، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام که می‌توانند دخیل باشند، منابعی را تامین کنند تا به نوعی جبران بیکاری این عزیزان باشد.

"شاه کلید تشخیص کرونا" چیست؟

سایت خبری مشرق در گزارشی به بازتاب سخنان حسین کرم‌پور عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران پرداخته و آورد:حسین کرم‌پور با بیان اینکه "تظاهرات ریوی" بیماری کرونا، بهترین کلید تشخیص این بیماری‌ است، اظهار کرد: تغییراتی که به‌صورت اختصاصی در ریه بیماران می‌بینیم حتی چهار روز قبل از شروع علائم بالینی در بیمار نیز می‌تواند مثبت بودن بیماری را اعلام کند. تصویربرداری و CTscan از قفسه سینه، دقت و حساسیت بالاتری نسبت به کیت‌های تشخیصی دارد. در برخی از بیماران ممکن است آزمایش اولیه کیت‌ها منفی شود و بعد با سی‌تی‌اسکن مشخص شود که فرد، مبتلا به کروناست و در مراحل بعدی، نتیجه تشخیص با کیت، مثبت شود اما اینکه فردی، مبتلا به کرونا نباشد اما سی‌تی‌اسکن او علائم کرونا را نشان دهد، احتمالش وجود ندارد. در مناطقی مانند روستاها که به دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن دسترسی وجود ندارد، از رادیوگرافی قفسه سینه به منظور غربالگری اولیه بیماران مشکوک به کرونا استفاده می‌شود و در صورتی که این غربالگری اولیه، مثبت باشد، فرد برای سی‌تی‌اسکن و سایر اقدامات تشخیصی و درمانی، به مراکز مجهزتری ارجاع داده می‌شود. پس از مراجعه فرد مشکوک و دارای علائم بالینی، در صورتی که آزمایش خون او نشان‌دهنده کاهش گلبول سفید در خون فرد باشد، برای تشخیص ابتلای قطعی آنها به ویروس کرونا، درخواست تصویربرداری می‌شود و بر اساس آنها، تشخیص داده می‌شود که فرد نیاز به بستری دارد یا با قرنطینه و درمان خانگی بهبود می‌یابد. بیماری کرونا در اکثر موارد، علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد و بروز نیافتن علائم اختصاصی در شروع بیماری، از علل شیوع کرونا در کشورهای جهان از جمله ایران است.

کروناسوزی در «آلونک های جهنمی»

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: با صدور دستورات ویژه ای از سوی معاون دادستان مرکز خراسان رضوی، عملیات گسترده پلیسی با همکاری مراکز بهداشتی در مشهد برای مبارزه قاطعانه با عرضه زیرزمینی و مخفیانه قلیان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا آغاز شد. معاون دادستان مرکز خراسان رضوی روز گذشته با تایید این خبر و در گفت وگویی اختصاصی به خراسان گفت: رصدهای اطلاعاتی و گزارش های محرمانه ضابطان قضایی، بیانگر آن بود که برخی سودجویان پس از منع قانونی عرضه قلیان در مراکز عمومی و کافه های سنتی، به عرضه و فروش مخفیانه آن در لانه های زیرزمینی و منازل مسکونی روی آورده اند. قاضی دکتر اسماعیل رحمانی افزود: اگرچه اقدامات گسترده قضایی برای جلوگیری از عرضه این ماده مضر برای سلامت شهروندان در دستور کار قرار داشت اما با تاکید مسئولان وزارت بهداشت بر ممنوعیت عرضه قلیان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، سودجویی ها در این باره به مراکز زیرزمینی کشیده شد که به «آلونک های جهنمی» معروف شده اند و بدین ترتیب سلامت مردم در معرض تهدید قرار گرفت. این مقام مسئول که سابقه ریاست دادگستری طرقبه و شاندیز را نیز در کارنامه قضایی خود دارد، اضافه کرد: با توجه به این که دود قلیان و مواد دخانی در انتشار ویروس خطرناک کرونا تاثیر زیادی دارد و سودجویان نیز بدون توجه به هشدارهای بهداشتی، «سلامت» مردم را به خطر انداخته اند، بنابراین دستگاه قضایی به عنوان حافظ امنیت و سلامت مردم، وارد عمل شد. قاضی دکتر رحمانی تصریح کرد: به منظور ریشه سوزی کرونا و رعایت بهداشت عمومی و برای امنیت سلامت شهروندان، دستورات ویژه‌ای به ضابطان قضایی و مراکز بهداشتی ابلاغ شد تا با مستندسازی و جمع آوری اطلاعات درباره مراکز مجاز و غیرمجاز عرضه قلیان و مواد دخانی، اقدامات قانونی را به عمل آورند چرا که در شرایط فعلی این گونه جرایم تهدید گسترده علیه بهداشت عمومی مردم محسوب می شود و دستگاه قضا در خط مقدم مبارزه با سودجویانی است که سلامت مردم را به بازی گرفته اند.

چرا خطر کرونا از آنفلوآنزا کمتر است!؟

خبرگزاری تسنیم در گزارشی به گفت و گو با صدرالله محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه‌الله (عج) و متخصص طب اورژانس پرداخته و آورد:در دنیا تعداد بسیاری ویروس وجود دارد که کروناویروس یک نوع از آنهاست؛ هر ویروس یک بیماری‌زایی خاص دارد. ویروس‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی با نامهای مختلف در فصل سرما عمدتاً شایع می‌شوند و ایجاد بیماری می‌کنند؛ در گذشته نیز اپیدمی‌های استانی به‌صورت اندمیک داشته‌ایم که با درمان و پیشگیری رفع شده‌اند همچنین امسال در فصل پاییز شاهد اپیدمی آنفلوآنزا تحت عنوان N۱H۱ بودیم که خوشبختانه مهار شد. کروناویروس نیز طی این سالها بوده است؛ در سال ۲۰۰۳ تحت عنوان بیماری "سارس" و در سال ۲۰۱۲ با نام "مرس" در آسیا گسترش یافت و سپس کنترل شد؛ کروناویروس جدید، اواخر سال ۲۰۱۹ از چین گسترش یافت و در بسیاری از کشورها منتشر شده است. درباره ترس ایجاد شده نسبت به ویروس کرونا تصریح کرد: از لحاظ علمی اصلا نباید از کرونا ترسید زیرا بیماری کرونا مشابه آنفلوآنزاست؛ مراحل انتقال ویروس‌ها و روند درمان نیز مشابه است و حتی میزان انتشار مرگ‌ومیر و انتشار آنفلوآنزای H۱N۱ بیشتر از کرونا است اما با این وجود، آنفلوآنزا در کشورمان کنترل شد. آنفلوآنزا تمام سنین را درگیر می‌کند در حالیکه ویروس کرونا به ندرت کودکان زیر ۹ سال را درگیر می‌کند؛ بنابراین ترسی که از کروناویروس‌ها ایجاد شده است، دلیل علمی و پزشکی ندارد. این متخصص طب اورژانس با اشاره به اینکه کروناویروس در بین مردم سالم نباید ترسی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: بیشترین نگرانی درباره ویروس‌هایی مانند آنفلوآنزا و کرونا، درباره افرادی است که مشکلات زمینه‌ای مانند نقص سیستم ایمنی، دیابت کنترل نشده، پیوند اعضا، سرطان، بیماری زمینه‌ای ریوی و سن بالا دارند. افرادی که کرونا مثبت شده‌اند به‌خصوص افرادی که سالم و بدون بیماری زمینه‌ای هستند نباید به هیچ‌وجه بترسند؛ بخشی از عوامل سرماخوردگی، ویروس‌ها هستند که کروناویروس یکی از آنهاست بنابراین جو روانی ایجاد شده درباره کروناویروس‌ها باید کاهش یابد زیرا استرس یکی از عوامل تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha