کانون‌های مساجد یکی از ارکان تاثیرگذار فرهنگی در کشور است

تهران- ایرنا- رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور معتقد است این کانون‌ها طی ۲۷ سال گذشته به یک رکن تاثیرگذار فرهنگی در ایران اسلامی تبدیل شده‌اند.

به گزارش ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد  حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی روز شنبه به مناسبت سالروز تاسیس این کانون ها ضمن صدور پیامی با اشاره به آیه ۹۶ سوره آل عمران نوشت: مسجد مکانی مقدس است که علاوه بر عبادت و نیایش به درگاه الهی، از طریق آن می‌توان کلیه حوائج معنوی و دنیوی مردم را برآورده کرد.

وی  افزود: با بررسی نقش مسجد در مبارزه علیه ظلم و طاغوت، این نکته به دست می‌آید که چشمه زلال و خروشان مبارزه مردم مسلمان علیه بیدادگری در طول تاریخ اسلام از مساجد جوشیده و نمونه بارز آن، انقلاب شکوهمند اسلامی است که در آن با رهبری حکیمانه حضرت امام خمینی(ره)، مساجد تبدیل به محور انقلاب و کانون اصلی مقابله با استکبار و مرکز آگاهی‌بخشی و بسیج آحاد مردم گردید.

ارزانی اضافه کرد: با چنین پیشینه‌ای که مساجد در امور مختلف زندگی مسلمین دارد، هنر و فرهنگ اسلامی نیز که تجلی ابعاد گوناگون اسلام در عرصه طبیعت است، آئینه تمام‌نمای معنویت و تعهد انسانی در تعالی اندیشه‌های دینی و وحیانی گردیده که نمونه‌های بارز آن را در قالب فرهنگ و هنر دینی می‌توان در ایران اسلامی به وضوح یافت.

بر این اساس و در جهت اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای به منظور تلاش در راستای ترویج و اشاعه فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی (ص) و مقابله اصولی و منطقی با تهاجم فرهنگی در ۱۸ اسفند سال ۱۳۷۱ کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، تأسیس و راه‌اندازی شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از آن زمان تاکنون با همت و تلاش اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد و همکاران خدوم ستادی و استانی؛ کانون های فرهنگی و هنری به یکی از ارکان تاثیرگذار فرهنگی در ایران اسلامی تبدیل شده که به صورت خودجوش با همت مردم مؤمن و انقلابی این مرز و بوم به ویژه نوجوانان و جوانان، اقصی نقاط کشور را پوشش داده است.

وی ضمن گرامی داشت ۱۳ رجب سالروز میلاد امیرمومنان علی (ع) و سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری نوشت: این بیانیه معیار فعالیت‌های فرهنگی کانون‌های مساجد است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد افزود: اکنون که اولین سالگرد بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب اسلامیِ را پشت سر می‌گذاریم و با امید اینکه امتحان و ابتلای الهی در شیوع ویروس منحوس (کرونا) را با توکل به خدا و ائمه اطهار (ع) و تلاش مردم و مسئولان، مؤمنانه و سربلند پشت سر بگذاریم و بر آن غلبه کنسم؛ در بیست و هفتمین سالگرد این رویداد مهم فرهنگی، ضمن تبریک و تهنیت میلاد آن امام همام به مسلمانان و هموطنان، فرارسیدن هجدهم اسفندماه سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور را تبریک گفته از خداوند و ائمه هدی (علیهم السلام) توفیق روزافزون، سلامتی و بهروزی همه خدمتگزاران انقلاب اسلامی را خواستارم.

بیش از ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور فعالیت می کنند و هفته گذشته ۳۶ کانون به عنوان کانون های برتر و شایسته تقدیر ویژه، در رویداد ملی فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مسجد) معرفی شدند که این کانون ها بهترین آثار را در ۱۸ رشته از میان  آثار ارسالی از سوی ۲۴ هزار و ۶۹۳ کانون در مرحله اول و آثار هزار و ۲۵۵ کانون در مرحله دوم کسب کرده بودند. (معادل ۹۸ درصد) در این پرتال بارگذاری شد و بالغ بر هزار و ۲۵۵ کانون موفق به راهیابی به بخش رقابتی این رویداد شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha