۷ اسفند ۱۳۹۸،‏ ۱۵:۴۰
کد خبرنگار: 2493
کد خبر: 83692251
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کرونا، سینما و ما

تهران- ایرنا- همین ابتدای هفته بود که زمزمه‌های شیوع کرونا در ایران همه را نگران کرد و این نگرانی تا آنجا پیش رفت که سینماها حالا چند روزی است که رنگ فیلم بر پرده خود ندیده‌اند.

شاید روز اول این هفته یعنی شنبه هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که از فردا سینماها تعطیل شود و تا حالا هم ادامه دار باشد. اما انگار کرونا خیلی بیشتر از یک ویروس ساده به ایران نفوذ کرده بود آنقدر که همه اماکن فرهنگی را به تعطیلی کشاند.

حالا با توجه به تعطیلی‌های مکرر، فیلم‌هایی که تمام تلاش خود را کرده‌اند تا در رقابت اکران نوروز گوی سبقت را از دیگر آثار بگیرند در دو راهی انصراف یا اکران مانده‌اند.

البته با توجه به اتفاقات اخیر و تعطیلی سینماها با تصمیم مدیران سازمان سینمایی اکران جایگزین برای آثار در حال نمایش در نظر گرفته خواهد شد اما با توجه به این تاخیرها آیا همچنان اکران نوروز رونق چندین ساله خود را تکرار خواهد داشت؟ و یا آنکه آثار که از این هفته نمایش آنها آغاز شده احتمالا با توجه به تاخیر در اکران به جمع فیلم‌های نمایش اکران نوروز اضافه خواهند شد؟

هر چند هنوز خبر قطعی درباره زمان دقیق بازگشایی سینماها اعلام نشده است ولی رییس جمهوری در نشست روز گذشته خود اعلام کرد که از روز شنبه ۱۰ اسفند تمام فعالیت‌ها به روال عادی خود باز خواهد گشت و با این فرض که از شنبه نمایش فیلم‌ها به روال عادی باز گردد باز هم فیلم‌های در حال اکران یک هفته‌ای اکران طلب دارند که احتمالا نوروز را با شلوغی و ترافیک نمایش فیلم مواجه خواهد کرد.

از این ماجرا هم که بگذریم به نظر می‌رسد ترس از کرونا ویروس اکران نوروز را هم تحت تاثیر قرار دهد که سالن‌های سینما خالی از تماشاگر شود و یا از طرفی هم مسافرت نرفتن مردم باعث رونق هنر هفتم شود.

اما آنچه در حال حاضر مسلم است اینکه بعد از تب داغ جشنواره فیلم فجر، همواره سینماها چند هفته‌ای با کاهش مخاطب رو به رو می‌شود که حالا با آمدن کرونا و تعطیلی، سینما با افت شدید مخاطب موجه شده‌ است که باید تدبیری برای آن اتخاذ شود.

همچنین در گزارشی که به تازگی از سوی روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منتشر شده، میزان فروش سینمای ایران در یازده ماه سال ۱۳۹۸ به فروشی معادل ۲۹۳ میلیارد و ۸۱۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسیده است و طی این مدت ۲۵ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۲۴۲ نفر به تماشای فیلم‌های درحال اکران نشستند.

میزان فروش فیلم‌های سینمایی در یازده ماه سال ۹۷ نیز معادل ۲۳۲ میلیارد و ۱۵۳ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان و تعداد تماشاگران ۲۶ میلیون ۶۲۲ هزار و ۳۲۶ نفر بوده است.

با توجه به افزایش میزان فروش فیلم‌ها در سال ۹۸ و بر اساس بررسی‌های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی میزان افزایش فروش فیلم‌ها در یازده ماه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ چهار درصد رشد داشته است. ولی تعداد تماشاگران در یازده ماه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته سه درصد کاهش داشته است.

همچنین با اشاره به فروش بهمن‌ماه می‌توان گفت، میزان فروش سینمای ایران در بهمن‌ماه سال ۹۸ معادل ۱۷ میلیارد و ۷۸۶ میلیون و۴۱۵ هزار تومان بوده و ۱ میلیون و ۵۸۰ هزار نفر به تماشای فیلم‌های اکران شده نشستند.

مقایسه وضعیت اکران و مخاطب در بهمن‌ماه با مدت زمان مشابه سال ۹۷ می‌توان اعلام کرد که فروش در سال گذشته ۱۳ میلیارد و ۸۸۷ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان بوده و ۱ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۸۵۶ نفر به تماشای فیلم‌ها نشستند که بر این اساس، فروش در بهمن ماه ۹۸، بیست و هشت درصد افزایش را نشان می‌دهد اما همین آمار از کاهش هفت درصدی مخاطب خبر می‌دهد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد کرونا به همان اندازه که می تواند سینما را از مخاطب خالی کند ممکن است با کاهش سفرها به افزایش فروش سینماها هم منجر شود که برای فهم این ماجرا باید ماند و دید که در نهایت چه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =