۷ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۴۴
کد خبرنگار: 982
کد خبر: 83691388
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عامل ۳۹ درصد مرگ‌ مردان استان مرکزی بیماری‌های قلبی و عروقی است

اراک - ایرنا - کارشناس مسئول واحد سالمندی و میانسالی مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: عامل ۳۹ درصد از مرگ ثبت شده مردان این استان بیماری‌های قلبی و عروقی است که این مهم لزوم تغییر سبک زندگی این قشر از جامعه را گوشزد می‌کند.

«معصومه محمودی» روز چهارشنبه به مناسبت هفته سلامت مردان( یکم تا هفتم اسفندماه) در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر اساس اعلام سامانه ثبت وقایع فوت دانشگاه علوم پزشکی اراک انواع سرطان‌ها با سهم ۱۸ درصدی و تصادف با سهم ۱۵ درصد پس از بیماری‌های قلبی و عروقی عوامل اصلی مرگ و میر مردان استان در سال ۹۷ بوده است.

وی توضیح داد: در این سامانه مرگ یک‌هزار و ۹۸ مرد بر اثر بیماری قلبی و عروقی، ۵۱۶ مرد به‌دلیل انواع سرطان‌ها و ۴۲۵ مرد بر اثر تصادف در سال قبل ثبت شده که به‌عنوان آخرین آنالیز آماری تایید شده سیستم بهداشتی و درمانی استان قابل ارایه است.

کارشناس مسئول واحد سالمندی و میانسالی مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: بیماری‌های دستگاه تنفسی، نارسایی‌های مادرزادی، مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی، اختلال در کار غدد درون‌ریز و نارسایی گوارشی به ترتیب به عنوان شایع‌ترین علل مرگ مردان استان در سال ۹۷ پس از سه عامل شایع ذکر شده است.

محمودی اظهار داشت: کم‌تحرکی، مصرف مواد دخانی و تغذیه نامناسب از مهمترین موضوعاتی است که در حوزه فرهنگ پیشگیری از بیماری‌های مردان باید جدی‌تر مد نظر باشد و خودمراقبتی هدفمند و گفتمان سلامتی با الگوهای موثر تغییر رفتار و فرهنگ سلامت در بین این قشر بهبود یابد.

وی روزشمار ایام هفته سلامت مردان را شامل آموزش شاغلان در سرطان‌های شایع مردان به ویژه پرووستات از جوانی تا پیری، پنجره جمعیتی، فرصت شغلی و سیاست‌های سلامت روان، شیوه زندگی سالم در محیط کار با تاکید بر حذف مواد دخانی و افزایش تحرک جسمانی، سلامت روانی محیط کار، ناباروی و سایر بیماری‌های مردان، کنترل عوامل خطر ارگونومیک، بیولوژیک، شیمیایی و فیزیکی و پیشگیری از حوادث شغلی و ایمنی و بهداشت کار عنوان کرد.

وی توضیح داد: مردان نیمی از جمعیت کشور و بخش قابل ملاحظه‌ای از نیروهای مولد جامعه هستند که بهبود فرهنگ سلامت و پیگیری امور پیشگیرانه و درمانی آن‌ها سرمایه انسانی را حفظ می‌کند و اهمیت این موضوع در سیاست‌های کلان بالاست.

بسیاری از خطرات بهداشتی که سلامت مردان را تهدید می‌کند قابل پیشگیری است و مردان قادر هستند با توجه به سلامت خود تنها با تغییر در شیوه زندگی‌عمر طولانی‌تری داشته باشند و  سالم‌تر زندگی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha