۷ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۲۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 83690060
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

استارتاپ؛ نوآورانه‌ای در صنعت انگور و کشمش

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۲۲
کد خبر: 83690060
استارتاپ؛ نوآورانه‌ای در صنعت انگور و کشمش

همدان- ایرنا- پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر در یک رویداد ملی استارتاپ تخصصی به دنبال نوآوری در صنایع غذایی انگور و کشمش با هدف ایجاد کسب و کارهای نو مبتنی بر دانش و تفکر ایرانی است.

 ایده‌های استارتاپی فرصت‌های نابی است که به سرعت تبدیل به کسب و کار می‌شود و این رویداد استارتاپی به دنبال آشتی کشاورزی سنتی با صنعت و ورود فناوری و نوآورانه‌ها به فرآیند سنتی انگور و کشمش است.

هدف از این رویداد استارتاپی حمایت از طرح‌های نوآورانه در صنایع غذایی وابسته به انگور و کشمش و تبدیل ایده به ثروت است، رویدادی که صاحبان ایده و فکر می‌توانند در محورهای فناوری در توسعه استفاده از انگور، نانو تکنولوژی و نانو بیوتکنولوژی، اقتصاد انگور، صنایع بسته‌بندی و برندسازی، محصولات ارگانیک و سالم، شیرین‌کننده‌های طبیعی و استفاده از آن در صنایع غذایی و فرمولاسیون محصولات جدید خوراکی و غیرخوراکی ایده دهند.

معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر روز چهارشنبه در این باره در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به ویژگی استارتاپ همچون چابکی، نزدیک شدن به بازارهای مالی و اقتصادی، رسیدن هر چه سریعتر به محصول نهایی گفت: استارتاپ می‌خواهد در جهان مطرح و یک ایده نو بیاورد.

بهناز عطائیان با اشاره به بومی‌سازی ایده‌های نو اظهار داشت: پژوهشکده انگور و کشمش با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی همدان به عنوان حامی اصلی صنایع کوچک، در تلاش برای نزدیک کردن کشاورزی سنتی به صنعت است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه اقتصاد استان همدان بر پایه کشاورزی و اقتصاد ملایر نیز بر پایه انگور و مشتقات آن است، تاکنون کشاورزی سنتی با صنعت در حوزه انگور و کشمش مرتبط نشده و حلقه گمشده‌ای در این حوزه وجود دارد.

استارتاپ؛ شاهراه برندسازی انگور و کشمش

معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر افزود: با وجود جهانی شدن انگور ملایر در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، این محصول هنوز جایگاه خاصی ندارد و با توجه به تبدیل حدود ۸۰ درصد این محصول به کشمش، هنوز برندی برای کشمش ملایر نداریم.

عطائیان با اشاره به مشکلات بسته‌بندی کشمش، نداشتن برند ثابت کشمش و تهیه غیربهداشتی شیره انگور گفت: استارتاپ‌ها می‌توانند کمک کنند تا جایگزین مناسبی برای خاک شیره پیدا کرده و بتوانیم با جایگزینی فرمولاسیون جدید، برای تولید شیره انگور سیب سلامت بگیریم.

معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر شرکت صنایع غذایی سحر را یکی از حامیان این رویداد عنوان و بیان کرد: انگور و کشمش ملایر می‌تواند با وجود رقبایی زیاد، در جایگاه نخست قرار گیرد و با یک برند خاص در سبد غذایی خانواده بیاید.

عطائیان خاطرنشان کرد: در این رویداد استارتاپی در صدد هستیم دانشجویان و فعالان حوزه انگور و کشمش را در گرایش‌های مختلف همچون ماشین آلات، اقتصاد و یا باغبانی به یک شکل‌گیری جدید فکری راهنمایی و بتوانیم آن را به بازار اقتصادی نزدیک کنیم.

پژوهشکده تسهیل کننده جذب حمایت برای صاحبان ایده

به گفته وی در صنعت انگور به دنبال ایده نو هستیم و هر صنعتی که به این ۲ محصول ختم شود، پژوهشکده به دنبال پیدا کردن راه چاره‌ای عملی برای آن است.

وی با تاکید بر اینکه استارتاپ به حل مشکلات این حوزه و برندسازی کمک می‌کند افزود: در این رویداد حتی اگر یک با ۲ ایده نو به نتیجه برسد و بتواند ما را به بازار فروش نزدیک کند، برای ما کافی است.

معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر با اشاره به برقراری ارتباط خوب پژوهشکده با اتاق بازرگانی همدان گفت: امیدواریم در کنار این رویداد یک تفکر استارتاپی شکل گیرد و استارتاپ‌های بعدی به بازار تولید نزدیک‌تر شود.

عطائیان اظهار داشت: با ارسال ایده و طرح ها و پس از داوری، از بین آنها ۱۰ ایده برتر معرفی و به ایده‌های اول تا سوم جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.

ملایر پیشتاز نوآوری در صنایع غذایی انگور و کشمش

وی ادامه داد: پژوهشکده به دنبال این است تا پس از داوری و انتخاب ایده‌های برتر با کمک سازمان صنایع کوچک، اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری، محققان و فعالان این حوزه از نظر فنی، فیزیکی و مالی در کنار این ایده‌ها قرار گیرد.

عطائیان گفت: پژوهشکده انگور و کشمش می‌تواند تسهیل‌کننده جذب حمایت‌ها و تسهیلات مالی و همچنین جذب سرمایه‌گذار برای ایده‌های برتر باشد.

وی یادآور شد: به کسانی‌که ایده یا طرح برای ما ارسال کردند، مهلت دادیم تا ایده خود را پخته‌تر کنند تا بتوانیم حامیان بهتری برای آنها پیدا کنیم.

معاون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر عمده‌ترین راه حل مشکل کارآفرینی و اشتغالزایی را اینگونه عنوان کرد: چنانچه از ابتدا بتوانیم کارآفرینی را در ذهن دانشجویان ایجاد کنیم و این تفکرها بعد عملی پیدا کند و تفکر استارتاپی داشته باشند، مشکلات اشتغال حل خواهد شد.

عطائیان بیان کرد: ما در کنار رقبا می‌توانیم در نوآوری صنایع انگور و کشمش در سطح ملی پیشتاز باشیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مردم نسبت به محصولات استارتاپی دید مثبتی دارند و برای جوانان جذابیت خاصی دارد.

عطائیان ابراز امیدواری کرد: در حوزه صنایع غذایی انگور و کشمش با رویدادهای استارتاپی بتوانیم رویکرد مثبتی ایجاد کنیم.

نخستین رویداد استارتاپی در صنایع غذایی انگور و کشمش اواخر فروردین سال ۹۹ به همت پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر برگزار خواهد شد.

دانشگاه ملایر در چهار کیلومتری محور به اراک واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha