لایحه بودجه ۹۹ غیر واقعی و خلاف برنامه ششم است

تهران-ایرنا- مخالفان لایحه بودجه ۹۹ ضمن انتقاد از عدم اصلاح ساختاری بودجه، آن را غیر واقعی و خلاف برنامه ششم توسعه عنوان کردند.

بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ کشور  در حالی امروز دوشنبه در جلسه علنی مجلس‌آغاز شد که مخالفان عدم انطباق با برنامه ششم، غیر واقعی بودن و عدم رعایت اصلاح ساختاری را از مهمترین ایرادات آن برشمردند.

مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۹ ضمن تاکید بر لزوم اصلاح ساختاری در قانون بودجه، آن را غیر واقعی و بودجه‌ای برای شرایط عادی عنوان کردند. آنان همچنین با انتقاد از عدم انطباق لایحه بودجه با برنامه ششم توسعه کشور، تعریف مالیات و گسترش شمول آن را موجب فشار بر قشرهای متوسط و ضعیف جامعه دانستند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با لایحه بودجه ۹۹ گفت: لایحه بودجه سالانه باید یک پنجم برنامه ششم توسعه باشد؛ در ماده ۳ برنامه ششم توسعه آمده که برای دستیابی به رشد اقتصادی متوسط سالانه ۸ درصد و ضریب جینی ۳۴ درصد در سال پایانی برنامه که متاسفانه در بودجه سال ۹۹ به صورت کامل به آن توجه نشده است.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه به جهت‌گیری و سیاست‌های لازم برای تجهیز منابع مالی مورد نیاز سرمایه‌گذاری از جمله منابع مالی خارجی تا متوسط سالانه ۳۰ میلیارد دلار اشاره شده  است، اما در بودجه ۹۹ این امر پیش بینی نشده است.

نماینده رباط کریم با اشاره به ضرورت توجه به منابع و مصارف در بودجه ۹۹، ادامه داد: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه باید به صورت شفاف تشریح کند که بودجه سال آتی تا چه میزان به نفت، مالیات و عوارض وابسته است.

 این بودجه به پای مجلس نوشته نشود

مصطفی کواکبیان هم با بیان اینکه بودجه ۹۹ واقع‌گرایانه نیست و با جابه‌جا کردن برخی ارقام شکل گرفته است، اظهارداشت: قرار نیست وضعیت مطلوبی در زندگی مردم ایجاد کند، اگر بخواهیم واقعیت‌های اقتصادی را در نظر بگیریم بودجه‌ای غیر از این باید ارائه شود.

وی افزود: اصلاح ساختار بودجه توسط مجلس انجام نشده است، ساختار بودجه در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تنظیم شده است؛ این ایراد توسط مردم در انتخابات وارد شد، نفر اول تهران به میزان بنده در لیست قبلی رأی آورده است.

 کواکبیان ادامه داد: بعد از برجام بهترین وضعیت را در زمینه اشتغال، اقتصاد، بیکاری، رشد نقدینگی و ثبات قیمت ارز داشتیم، اما الان به شرایطی رسیده ایم که مجبور به تصمیم‌گیری‌های جدید هستیم، مجمع تشخیص مصلحت نظام به جای نگاه واقع‌گرایانه بعد از یک سال تعلل لوایح FATF را تصویب نکرد و امروز جزو کشورهای غیرعضو محسوب می‌شویم؛ کسانی که کشور را به این شرایط رسانده‌اند بودجه را نیز مصوب کنند، نباید این بودجه به پای مجلس نوشته شود. در حال خوشبینانه و بدبینانه آماری در خصوص فروش نفت ارائه شده است.
کواکبیان: الان به شرایطی رسیده ایم که مجبور به تصمیم‌گیری‌های جدید هستیم، مجمع تشخیص مصلحت نظام به جای نگاه واقع‌گرایانه بعد از یک سال تعلل لوایح FATF را تصویب نکرد و امروز جزو کشورهای غیرعضو محسوب می‌شویم؛ کسانی که کشور را به این شرایط رسانده‌اند بودجه را نیز مصوب کنند

وی با انتقاد از گستره تعریف مالیات در لایحه بودجه ۹۹ افزود: در لایحه بودجه سال ۹۹ بیش از دو هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی در نظر گرفته شده است، مالیات در نظر گرفته شده باید از کجا تأمین شود، آیا قصد دارید با فشار بر مردم منابع را تأمین کنید، بودجه به صورت یک دوازدهمی تصویب و مجلس آینده در خصوص آن تصمیم‌گیری کند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چه تصمیمی برای اصلاح ساختار بانک‌ها در نظر گرفته شده است، آیا این بودجه پیام مثبتی به مردم می‌دهد، اعضای کمیسیون تلفیق توضیح دهند با چه میزان اوراق مشارکت قصد داریم کشور را اداره کنیم، چه اتفاقی برای شرکت‌های دولتی رخ داده است، بر اساس آمار ارائه شده شرکت‌های دولتی با چند درصد رشد بر منوال گذشته اداره می‌شوند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در میانه صحبت های کواکبیان گفت: مجلس آینده در مرداد ماه شکل می‌گیرد، دولت باید لایحه بودجه یک دوازدهمی را ارائه و دوباره کمیسیون تلفیق تشکیل شود، این روند باعث می‌شود که تا مهر و آبان ماه سال آینده بودجه بررسی نشود

تصمیم گیرندگان در روند بودجه اغلب دارای امضای طلایی هستند

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با لایحه بودجه ۹۹ گفت: بودجه کنونی به هیچ عنوان متناسب با شرایط جنگ اقتصادی نیست. رهبر معظم انقلاب بارها تأکید فرمودند که ساختار بودجه‌ریزی باید اصلاح شود کما اینکه برای آن مدت ۶ ماهه‌ای در نظر گرفته شد.

نماینده نجف آباد ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها تأکید فرمودند که فروش نفت خام باید صفر شود در شرایطی که در کمیسیون تلفیق بودجه در پی رایزنی با دولتی‌ها به این نتیجه رسیدند که اگر این موضوع در سطح بین‌المللی مطرح شود به عنوان نقطه ضعف کشور محسوب می شود؛ اداره کشور بدون تکیه بر درآمد حاصل از فروش نفت خام نقطه مثبت است و بنابراین باید با قدرت آن را به دنیا اعلام کنیم.

وی افزود: در بودجه سال ۹۹ مبلغ ۴۹ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش اموال دولتی پیش‌بینی شده است در شرایطی که امسال تنها ۳۲۰ میلیارد تومان اموال مازاد دولتی به فروش رفت؛ چطور می‌توان در سال ۹۹ مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان از این طریق کسب کرد.

ابوترابی گفت: دولت مبلغ ۲۳۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است؛ اغلب کارگران تحصیلکرده یا فاقد شغل هستند و یا با حقوق کمتر از دو میلیون تومان فعالیت می‌کنند که این امر در مقایسه با پرداخت حقوق‌های نجومی آنها را دچار سرخوردگی اجتماعی کرده است؛ قرار بر این بود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تأمین اجتماعی واگذار شود که این امر محقق نشد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: در روند بودجه‌نویسی تصمیم‌گیرندگان اغلب دارای امضای طلایی بوده یا نمایندگان با اجبار بخش اعظمی از بودجه را برای تخصیص به حوزه عمران حوزه انتخابیه خود درخواست می‌کنند و فرمانداران که باید در خط مقدم تصمیم گیری در روند بودجه نویسی باشند دارای حداقل اختیارات هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =