رویداد "کارآفرینی جیره‌های غذایی در شرایط بحران" در مشهد برگزار شد

مشهد- ایرنا- رویداد "کارآفرینی جیره‌های غذایی در شرایط بحران" روز پنجشنبه به همت موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در مشهد برگزار شد.

رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در این مراسم گفت: جیره‌های غذایی و غذا نه تنها از نظر جسمی بلکه از جنبه روحی نیز زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دکتر قدیر رجب‌زاده افزود: رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در موضوع جیره‌های غذایی پیگیر مهندسی مواد غذایی برای افراد و گروههای خاص مانند دانش‌آموزان، سالمندان، ورزشکاران و بیماران خاص است بنابراین در این زمینه آمادگی همکاری با صاحبان صنایع و سرمایه‌گذران دارد.
وی همچنین از ایده‌پردازان رویداد "کارآفرینی جیره‌های غذایی در شرایط بحران" تقدیر و بیان کرد: هرگونه فعالیت و تلاش برای امدادرسانی به افراد حادثه‌دیده اقدامی مقدس است.
رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی سازمانهای اجرایی نظیر جمعیت هلال احمر، صنایع دفاع و دیگر نهادهای مرتبط را طراح "جیره‌های غذایی خاص" معرفی و بیان کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده در سطح جهانی، ایران در این زمینه اقدامی جد انجام نداده است. 
معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی نیز در این نشست پاسخگویی به نیازها و کمک به حل بحرانهای ملی را راهبرد اجرایی این موسسه اعلام و بیان کرد: رویداد "کارآفرینی جیره‌های غذایی در شرایط بحران" با توجه به موقعیت خاص کشورمان در وقوع حوادث غیرمترقبه برنامه‌ریزی و با حمایت دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز نخبگان شهید فهمیده شمال شرق کشور، جمعیت هلال احمر، جهاد دانشگاهی و وزارت دفاع برگزار شده است.
سیدمهدی زیارت‌نیا افزود: ۶۳ ایده در سامانه این رویداد کارآفرینی در چهار زمینه شامل "طراحی سبد مطلوب جیره‌های غذایی، طراحی محصول ویژه جیره‌های غذایی، بسته‌بندی جیره‌های غذایی و لجستیک جیره‌های غذایی" از ۲۶ شهر ایران جمع‌آوری و به ثبت رسیده است.

وی گفت: پس از انجام داوری ایده‌های دریافتی توسط دبیرخانه رویداد کارآفرینی جیره‌های غذایی در شرایط بحران، ۱۵ ایده به عنوان موارد برتر انتخاب شدند.

همچنین در این نشست پس از داوری نهایی ۱۵ ایده راه یافته به مرحله نهایی، دکتر ندا مفتون آزاد به عنوان نفر نخست با ایده "شکلات بار انرژی‌زا"، دکتر فرزاد فربود به عنوان نفر دوم با ایده "تولید پودر پروتئین فشرده شیر" و مهندس مسعود انوشیروانی به عنوان نفر سوم با ارائه ایده "افزایش ماندگاری و انبارمانی جیره‌های غذایی بدون کاهش در خواص کمی و کیفی با استفاده از خواص الکترومغناطیس" مورد تقدیر قرار گرفتند.

برنامه "جیره‌های غذایی ویژه شرایط بحرانی" ناظر بر تامین و توزیع غذای سالم، کافی و بهداشتی به شهروندان در بحبوحه وقوع پدیده‌های مخرب طبیعی و یا جنگ با هدف کاهش دشواریهایی است که در چنین شرایطی بر انسانها تحمیل می‌شوند. این جیره غذایی نیازمند طراحی و برنامه‌ریزی دقیق برای هماهنگی آن با ویژگیهای خاص اقلیمی و مردمشناسی، توجه به گروههای خاص همچون کودکان، زنان باردار، سالمندان و افراد آسیب‌پذیر است تا از سوء تغذیه عمومی در شرایط بحران جلوگیری شود.

هم‌اینک تنها جیره غذایی موجود در کشور برای مدیریت امنیت غذایی در شرایط بحران بسته‌های غذایی تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است گرچه تقریباً ترکیب خوبی دارد و در آن دریافت انرژی معادل دو هزار کالری در روز برای هر فرد لحاظ شده اما فاقد ویژگیهایی همچون سهولت لجستیک، انتقال و جابه‌جایی است. 

بسته‌های غذایی مناسب حال آسیب‌دیدگان بحرانهای طبیعی و جنگ باید شامل ویژگیهایی همچون "قابلیت بلعیدن راحت، استفاده آسان، کم‌حجم با ارزش غذایی بالا، قابلیت جذب بالا و دفع کمتر از بدن تامین‌کننده نیاز غذایی بیماران، برخورداری از ترکیبات و مواد به صورت طبیعی دارای اثر آرام‌بخش و ضداضطراب همچون انواع گیاهان دارویی از جمله زعفران،، ماندگاری بالا، فقدان مواد حساسیت‌زا و آلرژیک، 

موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی' وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال ۱۳۶۰ با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی خراسان فعال شد و در پی تبدیل مراکز استانی این سازمان به پارکهای علم و فناوری، فعالیت خود را با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری ادامه داد. این موسسه که حوزه فعالیتش موارد ملی و گستره کشور را دربر می‌گیرد هم‌اینک با ۳۰ عضو هیات علمی و ۳۴ دانشجوی مقطع دکترا در پژوهشهای مرتبط با حوزه علوم و صنایع غذایی، در مشهد مستقر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha