دوره آموزش ابتدایی منشاء تحول پایدار در جامعه است

تهران- ایرنا- وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: دوره ابتدایی زیربنایی‌ترین و اساسی ترین جایگاه‌های تحول در جامعه است و هیچ تحول پایداری در جامعه اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه از دوره آموزش ابتدایی آغاز شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، محسن حاجی میرزایی روز دوشنبه در دیدار با کارکنان معاونت آموزش ابتدایی با اشاره به روایتی از ائمه اطهار (ع) افزود: اگر گوهری در دست دارید که دیگران آن را خزف می‌دانند از گوهر بودن آن کاسته نخواهد شد و اگر خزفی دارید و تصوری می‌کنید که گوهر است بر ارزش آن افزوده نخواهد شد. گوهر آموزش‌ و پرورش در دست آموزش ابتدایی است و اولویت این موضوع در علوم تربیتی، روانشناسی و اجتماعی تاکید شده است.

وزیر آموزش‌ و پرورش با بیان این پرسش که چگونه می‌توان ارزش این دوره را بالا برد، خاطرنشان کرد: برای احیای جایگاه و منزلت باید خودمان دست‌ به‌ کار شویم؛ چرا که اگر منتظر باشیم دیگران به اهمیت کار ما پی ببرند باید بدانیم که اهمیت در کلام نیست و باید فایده‌مندی خود را آشکار کنیم و دیدن خود را به دیگران تحمیل کنیم. بنابراین باید کارآمدی و اثربخشی خود را آشکار کنیم و برای مشکلات جامعه راه‌حل داشته باشیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه زیربنایی‌ترین و اساسی ترین جایگاه‌های تحول در جامعه، دوره ابتدایی است، گفت: هیچ تحول پایداری در جامعه اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه از دوره آموزش ابتدایی آغاز شود. آینده کشور را آموزش‌ و پرورش می‌سازد و اگر امروز جامعه کاستی‌ها و نارسایی‌هایی دارد باید بررسی کنیم که در جریان یادگیری چه اتفاقی افتاده است و چه اثری از ما بر جامعه سایه انداخته است.

وزیر آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه برای انسان‌های اندیشمند و خلاق بهترین مجال، عرصه مشکلات است؛ چرا که بروز و ظهور استعدادها و توانمندی‌ها را ممکن می‌سازد، اظهار کرد: عرصه هنرنمایی و توانمندی در حل مسئله است و در معیارهای حکمرانی شایسته گفته می‌شود که حکمرانی خوب بر اساس حل مسائل جامعه است، اما در فرهنگ ما انتقال و حمل مشکلات شایع شده است و معتقدم با حذف «میم» در واژه حمل به حل مسائل بپردازیم. بنابراین باید مسائل را باهم حل کنیم و در حل مسائل به اندیشه شما نیازمندیم؛ چرا که از اینجا باید جرقه‌هایی ایجاد شود تا انرژی بگذاریم و به سمت حل مسائل پیش رویم.

حاجی میرزایی بابیان اینکه هشتاد سال است مشکلات آموزش‌ و پرورش حل ‌نشده است، گفت: این مورد نشان می‌دهد که مهارت حل مساله را نمی‌دانیم و به همین دلیل باید تمام ظرفیت خود را برای حل مساله به کار ببریم.

وی تاکید کرد: ایده‌ها را نابود نکنید و برای مراقبت از ایده‌ها باید تمام واقعیت‌ها را دید. باید ببینیم چگونه می‌توان از نداشته‌های موجود داشته خلق کنیم و افرادی که این کار را می‌کنند و گام بزرگ برمی‌دارند خلاق و نوآور هستند.

وزیر آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه یک ایده را به انتها و به نتیجه برسانید، گفت: امروز نیازمند شناسایی نقاطی هستیم که باید به آن رسیدگی شود؛ چرا که نگرش معطوف به یک نتیجه روشن، انرژی‌بخش است.

حاجی میرزایی با اشاره به طرح خواندن با خانواده، اظهار داشت: هرچه زمینه تعامل دانش آموزان با خانواده و محیط پیرامون بیشتر شود، تجربه فضای واقعی‌تر برای آنان فراهم می شود. 

وی بابیان اینکه در دوره ابتدایی کرامت دانش‌آموز در اختیار ما است، اظهار کرد: انسانی که از دوران کودکی با وی با کرامت برخورد شده است، از آفت‌ها و آسیب‌ها ایمن خواهد بود و آنچه به یأس، دلزدگی و آسیب تبدیل می‌شود، در مواقعی است که فرد به لحاظ شخصیتی مورد اعتنا قرار نمی‌گیرد.

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به اهمیت دوره پیش‌دبستانی، گفت: باید تجربیات را مرور کرد تا برای اصلاح امور گام برداریم و پوشش پیش‌دبستانی را گسترده‌تر کنیم.

در این نشست تعدادی از مدیران و کارشناسان معاونت آموزش ابتدایی، به بیان پیشنهادها و نظرات خود پرداختند و چالش‌ها و فرصت‌های موجود را به گفت‌وگو گذاشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =