پیش‌بینی سیمرغ بازیگری زن سخت است

تهران- ایرنا- کارشناس رسانه، گفت: جشنواره امسال بازیگرانی چون فرامرز قریبیان یا پیمان معادی می‌توانند کاندیدای سیمرغ بشوند ولی درباره خانم‌ها این پیش‌بینی سخت است.

به گزارش روابط عمومی برنامه «نقد سینما »، این برنامه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری، در هشتمین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با حضور منتقدان و کارشناسان مختلف به روی آنتن شبکه پنج رفت.

در اولین بخش این برنامه محمد کلهر (دبیر هنری خبرگزاری فارس) و پریسا ساسانی (خبرنگار سینما)  با آرش خوش‌خو درباره رویدادها هشتمین روز جشنواره گفتگو کردند.

کلهر گفت: روز جمعه روز خیلی شلوغی برای جشنواره فیلم فجر بود اما جشنواره هفته رو با یک روز(شنبه) آرام شروع کرد و فیلم‌های «تعارض»، «پدران» و «من می‌ترسیم» در سالن سینمای رسانه نمایش داده شد و روز آرامی را پشت سر گذاشتیم.

او ادامه داد: عوامل فیلم «تعارض» به احترام اصحاب رسانه، ایستادند و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را تشویق کردند، اتفاق ویژه امروز (شنبه) حضور صالحی وزیر ارشاد در سینمای رسانه بود که در پاسخ به سؤالی درباره فیلم «خروج » گفتند که جشنواره باید محل همدلی و همگرایی باشد و ما اگر سلیقه ما نباشد ناراحت نیستیم.

این خبرنگار افزود: مطلب دیگر بحث سینماهای مردمی و آرای مردمی بود که مسئول شمارش آراء اذعان کردند که ما در ۳۴ سینما شمارش آرا داریم و تمام ۲۱ فیلم را شمارش می‌کنیم البته فیلمی مانند «خورشید» در این رأی‌گیری حضور ندارد به دلیل نرسیدن و هیچ بحث مهندسی مطرح نیست و تا روز آخر هم تمام رأی‌ها را می‌شماریم.

آرش خوش‌خو نیز در ادامه گفت:  درباره آرا مردمی این نکته هم قابل‌توجه است که آرای بالای مردمی به یک فیلم در جشنواره الزاماً به معنای تضمین فروش بالای فیلم در گیشه نیست. مثلاً پارسال ما فیلم «تختی» را داشتیم که تا روزهای آخر جزو آرای بالابود ولی بعداً فروش خوبی نداشت، یعنی تماشاگری که می‌آید جشنواره فجر سلیقه‌اش با تماشاگری که بعداً می‌آید فیلم را می‌بیند یکی نیست.

پریسا ساسانی دیگر خبرنگار حاضر در این برنامه در ارتباط با آرای مردمی ادامه داد: اساساً جشنواره غیرقابل‌پیش‌بینی است چون ما در طول این جشنواره وقتی‌ که اسم کارگردانی را می‌شنیدیم چشم‌اندازی از کاری که تولیدشده نداشتیم. مثلاً من می‌دانستم که محمد کارت در سینمای کوتاه و مستند موفق بوده ولی فکر نمی‌کردم که «شنای پروانه» بتواند ورود خیلی خوبی به سینمای اجتماعی باشد روز اول در سینمای مطبوعات همه رو شگفت‌زده کرد.

او افزود: حضور رسول صدر عاملی به‌عنوان تهیه‌کننده این فیلم خیلی مهم است اما به‌هرحال فیلم‌های کوتاه محمد کارت در این فیلم دیده می‌شد. نکته دیگر تنوع در سوژه‌ها، کارگردانی‌ها و بازی‌ها، مثلاً جواد عزتی و هادی حجازی‌فر خیلی بازی‌های متنوعی داشتند از فیلم «شنای پروانه» تا فیلم شاعرانه و عاشقانه خیلی خوب « آتابای » نیکی کریمی در این جشنواره دیده می‌شود. البته مثل همیشه جای سینمای کودک در جشنواره خیلی خالی بود و حضور این سینما می‌توانست مجموعه ژانرها را کامل کند.

خوش‌خو در ادامه بیان کرد: شاخص‌هایی در جشنواره امثال است که به نظرم خیلی باید موردمطالعه قرار بگیرد مثل مسئله خانواده ، مسئله پدران و بزهکاری‌های اجتماعی به نظرم این‌ها مسائلی است که بعد از جشنواره باید موردبررسی قرار بگیرد.

او ادامه داد: یکی از نکته‌های جشنواره امسال کمبود نقش‌آفرینی‌های زنانه است البته پارسال هم همین مشکل بود که حضور شاکردوست این نقص را پوشش داده بود.

کلهر در ادامه گفت: دقیقاً چون بازیگران مرد جشنواره مثلاً آقای قریبیان یا پیمان معادی می‌توانند کاندیدای سیمرغ بشوند ولی درباره خانم‌ها این پیش‌بینی سخت است به‌شخصه من از بازیگران خانم‌بازی شاخصی ندیدم.

در این ادامه برنامه « نقد سینما» آرش خوش‌خو، امیر مافی و خدایار قاقانی درباره فیلم «آتابای» گفتگو کردند.  

آرش خوش‌خو گفت: نمایش این فیلم جزو غافلگیری‌های روز جمعه بود و خیلی‌ها ازجمله خود من این فیلم را دوست داشتند.  

خدایار قاقانی منتقد مهمان این برنامه نیز بیان کرد: من فکر می‌کنم که یکی از متفاوت‌ترین کارهای خانم کریمی را دیدیم و می‌خواهم بگویم که شما خیلی در اقلیت نیستید. می‌توانم بگویم تعجب‌برانگیز بود این فیلم، خیلی امیدوار نبودم که این فیلم در این سطح باشد به‌ویژه اینکه فضای این فیلم خیلی نزدیک است به فضای امروز جامعه، «آتابای» دارد درباره عصبیتی که در جامعه است صحبت می‌کند.

مافی نیز در ادامه این بحث اظهار کرد: این فیلم در آثار خانم کریمی قابل‌توجه است. به نظر من هادی حجازی فر در ساخته‌شدن این فیلم خیلی تأثیرگذار است.  فیلم آرامی است و جاهایی کند می‌شود و فکر می‌کنم که این باعث می‌شود که مخاطب از فیلم فاصله بگیرد، فیلم‌هایی که ما امسال در جشنواره دیدم را من به‌عنوان « سینمای انکار» توصیف می‌کنم. سینمای انکار یعنی طرد وضع موجود ما. امسال با فیلم‌هایی مواجه بودیم که فیلم‌سازها در آن‌ها به وضع موجودی که تصویر کردن تاختند اما با توجه جهان‌بین و شناختشان نتوانستند وضع آتی‌ای را متصور بشوند، فقط انکار کرده و وضع موجود را طرد کردند، «آتابای» از این قاعده مستثنا بود یعنی به هیاهوی زمانه کاری نداشت و سوژه را به‌جایی دور برده بود و داستانی عاشقانه را تعریف کرده. بازی هادی حجازی فر را دوست داشتم اینکه فیلم به زبان ترکی ساخته‌شده بود به نظرم مشکلی نداشت و خوب بود همچنان نمی‌دانم چرا جواد عزتی این‌قدر امسال فیلم بازی کرده است!

آرش خوش‌خو در ادامه افزود: من فکر می‌کنم فیلم «آتابای» در کنار فیلم‌های عاشقانه و شاعرانه‌ای که در این سالها ساخته‌شده است که هرچند سال یک‌بار یکی از این‌ها ساخته می‌شود. مثل «پله آخر»، «چیزهایی هست که نمی‌دانی»، «در دنیای تو ساعت چند است» و «باغ‌های کندلوس». فیلم‌هایی که یک فضای انتزاعی و جدا از فضای امروزی به وجود می‌آورند. اما این فضای که به وجود می‌آورند انگار که یک تنفسی است برای ما به‌دوراز ماجرای قمار، دلار و مواد مخدر و این‌ها تا بفهمیم چیزهای مهم‌تری هم در زندگی وجود دارد.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: کارگردانی فیلم هم یک هارمونی مناسبی دارد که بعد از پایان فیلم در ذهن مخاطب ادامه پیدا می‌کند و استفاده از زبان آذری فضاسازی خوبی برای فیلم به وجود می‌آورد.

قاقانی در ادامه این بحث گفت: این فیلم خیلی فیلم جزئیات و خیلی دقیق است و همه اجزای فیلم به هم ارتباط دارند، قرینه‌های متعددی در فیلم است که جزئیات فیلم را کامل می‌کند. من با این ایده « فضای انکار» موافقم و حتی این فضا به‌نقد ما هم واردشده و یک عده‌ای نشسته‌اند همه‌چیز را از بیخ و بن می‌زنند و می‌گویند هیچ‌چیز خوب نیست مثلاً یکی ایراد گرفته بود چرا زبان این فیلم ترکی است بعد من این پرسش را داشتم مگر تو فیلم خارجی نمی‌بینی ؟

در بخش بعدی این برنامه تلویزیونی امیر مافی و محسن بیگ آقا درباره فیلم «تعارض» گفتگو کردند.

مافی در مورد «تعارض» گفت: فیلم عجیبی بود.  

بیگ آقا نیز بیان کرد:  با شروع نیمه دوم جشنواره این فیلم، فیلم پیچیده‌ای است، فیلمی بود که من را سرحال آورد و کارگردان آن عضو انجمن منتقدان است. به نظرم فیلم‌هایی که منتقدان می‌سازند شاید فیلم‌های بدی باشد اما هیچ‌گاه مبتذل نیست و همیشه حرفی برای گفتن دارند. کارگردان این فیلم به سراغ یک پروژه بسیار پیچیده‌ای رفته و  ریسک بسیار بزرگی بوده است، بازی رضا بهبودی هم خیلی خوب بود.

مافی نیز ادامه داد: «تعارض » فیلمی است که خیلی می‌شود درباره آن صحبت کرد، این فیلم دکوپاژ خاصی دارد وازدید دوربین‌های مداربسته ما همه‌چیز را می‌بینیم. امروز جهان به دلیل پیشرفت تکنولوژیکی که وجود دارد و نسل چهار و پنج اینترنت و اینترنت اشیاء، همه‌چیز در حال رؤیت شدن است،  وقتی همه‌چیز مرئی بشود معنی خودش را از دست می‌دهد. فیلم «تعارض» ازاین‌جهت برای من اهمیت دارد، زیرا ما با فیلمی مواجه هستیم که هیچ جای پوشیدن ندارد. می‌خواهد نشان بدهد که بشر امروز زیر دوربین‌های متعددی قرارگرفته، که این چشم‌ها به دلیل تکنولوژی پیشرفته اینترنت امکان این رادارند که ما را در برابر چشم‌های بی‌شماری که در اقصی نقاط جهان وجود دارند، ما را مرئی کنند. هرچقدر ما مرئی‌تر باشیم مبتذل‌تر می‌شویم. «تعارض» ازاین‌جهت برای من فیلم قابل‌توجهی است و به نظرم کار خوبی است هرچند در اکران عمومی ممکنه مخاطب عام را جلب نکند.

در بخش آخر برنامه « نقد سینما» فیلم «پدران» نقد و بررسی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =