روحانی؛ مبین نگاه بنیانگذار انقلاب به مردم

تهران- ایرنا- «عدالت و اصلاح جامعه بدون حضور مردم امکان‌پذیر نیست»؛ این بخشی از سخنان رئیس‌جمهوری در یک هفته گذشته است که رویکرد رئیس دستگاه اجرایی به ضرورت جذب حداکثری اعضای جامعه را نشان می‌دهد. از دید روحانی، جمهوریت بدون دیانت و اسلامیت بدون حضور مردم، به نوعی انحراف از هدف بنیانگذار انقلاب از استقرار نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

تاکید بر ضرورت حضور مردم در صحنه از مهمترین محورهای اظهارات یک هفته اخیر رئیس‌جمهوری است. رئیس دستگاه اجرایی همچنین مسائلی چون همپیوندی دو اصل جمهوریت و اسلامیت در نظام جمهوری اسلامی ایران، تبیین نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی، ضرورت جذب حداکثری مردم از سوی نظام، ضرورت حضور مردم در صحنه‌هایی چون راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات و .... را مورد تاکید قرار داده است.

تبیین نگاه بنیانگذار انقلاب به «جمهوریت» و «اسلامیت» نظام

رئیس‌جمهوری روز یکشنبه ۱۳ بهمن در مراسم تجدید میثاق اعضای هیأت دولت با آرمان‌های امام راحل و شهیدان ایام دهه فجر گفت:  سال ۵۷ به عنوان روزهای تاریخ ساز برای کشور عزیزمان و برای همه مسلمانان بود. امام در طول این ۱۰ روز، گذار بسیار مهمی را از استبداد و استعمار به مردم سالاری و استقلال انجام داد. نهضتی که به همراهش تغییر هست، وقتی آرام می نشیند که به نظام منتهی شود. حرکت و انقلابی که پایانش استقرار یک نظام نباشد به آشوب بیشتر شباهت دارد و امام عزیز و بزرگوار ما توانست ۲ یادگار بزرگ را برای تاریخ و کشور ما به ارمغان بیاورد و آن «جمهوریت» و «اسلامیت» بود.

دکتر روحانی افزود: امام به خوبی احساس کرده بود که با وجود سلطنت، مردم سالاری امکان پذیر نیست. امام تجربه مشروطه را پیش رو داشت که بعد از آن همه فداکاری و تلاش و تشکیل عدالت‌خانه و تاسیس مجلس شورای ملی قدم به قدم از حضور مردم کاسته شد و با وجود سلطنت، نظام مشروطه‌ای باقی نماند.

رئیس دستگاه اجرایی بیان داشت: انتخاباتی که در روزهای اول مشروطه توسط آرا و رای مردم بود کم کم به جایی رسید که در میان جمعی  درباری، افراد منتخب می شدند و آنگاه تشریفات انتخاباتی در کشور انجام می گرفت. از قبل همه می دانستند چه کسانی به مجلس شورای ملی خواهند رفت و نمایندگان همه حوزه های انتخابیه روشن و مشخص  بود و لذا امام به این نتیجه رسید که با وجود سلطنت و دیکتاتوری، دموکراسی و مردم سالاری امکان پذیر نیست. بسیاری از افراد بودند که به امام پیشنهاد می کردند نظام مشروطه‌ای بماند با سلطانی ضعیف یا نظام مشروطه‌ای بماند بدون سلطان یا نظامی تاسیس شود بر مبنای خلافت اسلامی، اما امام هیچ یک از آنها را نپذیرفت و در میان همه مشورت‌ها ، «جمهوری اسلامی» را برگزید.

دکتر روحانی تصریح کرد: امام نه تنها پدر اسلام‌خواهی در تاریخ سرزمین ما بود بلکه پدر جمهوری‌خواهی نیز در تاریخ ایران بود. جمهوریتی که با دیانت و با اسلامیت پیوند نخورد، آن جمهوری هم باقی نمی ماند و تبدیل به استبداد می شود. به همین دلیل بود که امام بر این نکته اصرار داشت که «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کم  و نه یک کلمه زیاد، آنچه هدف امام بود آنکه حکومت در چارچوب اسلام به دست مردم باشد و امام می‌دانست که عدالت و اصلاح در جامعه و رشد و توسعه بدون حضور مردم امکان پذیر نیست.

رئیس‌جمهوری در جلسه چهارشنبه ۱۶ بهمن هیات دولت هم تصریح کرد: آمریکا تا امروز نتوانست حتی متحدش که اروپا است، به سمت خودش جذب کند. یعنی کاخ سفید از روز اول و برای عبور از توافق هسته‌ای می‌خواست اروپا را هم همراه خودش کند اما اروپا زیر بار نرفت بعد از مدت‌ها در این ماه‌های اخیر باز هم امید بست بود اما باز هم موفق نشد. چرا آمریکا قادر نیست متحدین را به سمت خودش بکشاند؟ چرا آمریکا قادر نیست عمل تروریستی خودش را به عنوان قدرت‌نمایی در دنیا جلوه دهد؟ چرا مردم کشور ما مردم منطقه و جهان اجازه نمی دهند؟ ریشه‌اش به هوشیاری، بیداری، استقامت و ایستادگی ملت بزرگ ما برمی گردد.

دکتر روحانی افزود: این ملت بزرگ ما در هر روز و در هر حادثه‌اش ایستادگی کرده و ما باید مردم را حفظ کنیم و من باز تاکید می کنم اسلامیت در کنار جمهوریت و جمهوریت در کنار اسلامیت می ماند. جمهوریت بدون اسلام در یک زمان کوتاهی به دیکتاتوری تبدیل خواهد شد و اسلامیت بدون جمهوریت باقی نخواهد ماند، قدرت اسلام  از طریق حضور و فداکاری مردم امکان پذیر است. مردم به صحنه آمدند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: خداوند هم در قرآن مردم را دعوت می کند برای یاری حق و دین خودش؛ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصارَ اللَّهِ»، و این تعبیر بسیار عجیب است. خداوند به مردم می گوید بیایید من را نصرت و یاری کنید و این دال بر عظمت انسان است و شأنی است که خداوند به انسان داده والا خدا نیاز به کسی ندارد؛ «إِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ عَنِ الْعالَمینَ»، خدا که به کسی و چیزی نیاز ندارد اما خدا خواسته دین او به دست مردم پیروز شود، خدا خواسته عدل به دست مردم برقرار شود و خدا خواسته پیشرفت و کمال انسان به دست خودِ انسان برقرار شود.

دکتر روحانی افزود: هیچ کس بالاتر از قانون و مردم نیست فکر نکنیم یک جمع کوچکی هستیم و ما افکار مردم را هدایت می کنیم اگر ما نباشیم مردم گمراه می شوند، نه مردم خوب می فهمند، خوب انتخاب می کنند. اساس اسلام هم بر اساس انتخاب مردم است مردم باید برگزینند و انتخاب کنند.

اهمیت «رای مردم» در بنیان نظام جمهوری اسلامی

رئیس‌جمهوری روز یکشنبه ۱۳ بهمن در مراسم تجدید میثاق اعضای هیأت دولت با آرمان‌های امام راحل و شهیدان گفت: اینکه امام فرمود میزان رای ملت است این را به عنوان یک شعار نگفت. امام می‌دانست که اگر در هر صحنه‌ای مردم حضور داشته باشند پیروزی نهایی همانجا است و اگر مردم غایب باشند بی تردید ما به موفقیتی دست نخواهیم یافت، اگر هم بیابیم، ماندگار نخواهد ماند. به همین دلیل تاکید امام بر این بود که مردم ولی نعمت ما هستند. تاکید امام بر این بود که در همه انتخابات ها مردم ما شرکت کنند. تاکید امام بر این بود که انتخاب کردن حق مردم است و هر آنکس که مردم را از انتخاب کردن بازدارد و نگذارد در میان سلایق مختلف آنکه می خواهند برگزینند و هرآن کسی که مردم را برای حضور پای صندوق آرا دلسرد کند، حتما از مشی و راه امام فاصله دارد.

دکتر روحانی افزود: امام به ما یاد داد که در کنار مردم می توانیم مردم سالاری اسلامی را پابرجا سازیم. امام به ما آموخت که با تکیه بر مردم می‌توان با ابرقدرت‌ها مبارزه و ایستادگی کرد. اما مردم سالاری امام و اسلامیت مورد نظر امام فقط به یک صحنه و انتخابات و یک سال و یک روز ختم نمی شود ما همیشه باید مردم خواه باشیم، همیشه باید به نظرات مردم احترام بگذاریم در سیاست داخلی و خارجی مان و در سیاست های اقتصادی، فرهنگی خود، نظرات و اعتقادات و تفکرات و سلایق مردم نباید از یاد برود. این را باید بدانیم اقامه دین و عدل به دست مردم امکان پذیر است. این را باید بدانیم که شرع از عرف فاصله ندارد و ما کاری باید بکنیم که فرهنگ اجتماعی ما در چارچوب مقررات اسلام همان عرف متشرعه ما باشد.

رئیس شورای امنیت ملی تاکید کرد: اگر راه امام را ادامه دهیم امروز هم که در سخت ترین شرایط تاریخ اقتصادی و سیاسی هستیم، از این مسیر به خوبی عبور خواهیم کرد. اگر امروز بعد از ۲ سال در برابر تحریم های بی سابقه ، ملت ما به خوبی ایستادگی و مقاومت کرده به آن دلیل است که مردم باور کرده اند ظلم و تجاوز از ناحیه ستمگران است، باور کرده اند که نظام اسلامی ما در مسیر صحیح و درست قرار دارد، باور کرده اند که سیاست ما نباید سیاست ذلت و تسلیم باشد گرچه ما سیاست تنش و تقابل را هم قبول نداریم مردم ما می دانند که امروز راهی جز استقامت و ایستادگی در برابر متجاوزین وجود ندارد. متجاوزینی که نه تنها بر ملت ما ظلم کردند و می کنند بلکه بر همه مسلمان های جهان و به ویژه بر ملت مظلوم فلسطین و در این روزها می بینیم ننگ بزرگی را که در تاریخ به عنوان «معامله قرن» ثبت کرده اند تا چه حد ننگین و تنفرانگیز برای همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان است. در برابر متجاوز راهی جز استقامت و ایستادگی و وحدت پیش روی ما نیست.

به گفته روحانی، امید و وحدت و نشاط را نباید از مردم گرفت. بی تردید پیروز نهایی در این صحنه خواهیم بود. امام هیچگاه و در هیچ مقطعی نسبت به آینده روشن انقلاب ناامید نشد آن روزهایی که در سوم و چهارم فروردین سال ۴۲ همه درهای خانه‌ها بسته شده بود، درب خانه امام در آن شبها به روی طلاب و فضلا و مردم باز مانده بود. آن روزی که امام را مظلومانه به ترکیه و بعد به عراق تبعید کردند، هرگز امام امیدش به پیروزی و آینده قطع نشد و آن روزهای پرماجرا، در روزهای قبل  انقلاب و بعد انقلاب، امام همواره امیدوار بود و گویی این ندا را می شنید «قلنا لا تخف انک انت الاعلی» (موسی از فرعونیان نترس که تو پیروز صحنه نبرد در برابر فرعونیان هستی). همین امید امام بود که در جنگ تحمیلی و در همه فراز و نشیب های انقلاب ما را به پیروزی رساند. امروز هم به وحدت و اتحاد و امید برای موفقیت نیاز داریم و ما تردیدی نداریم تا روزی که جمهوریت و اسلامیت هست، ملت ما در برابر همه توطئه ها پیروز خواهد شد.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران باز هم در کنار مرقد امام بزرگوار تعهد می کند که همه توان خود را برای اجرای فرامین و راه امام ، با هدایت های مقام معظم رهبری ادامه دهد. مردم ما به خوبی در این روزها نشان داده اند که انقلاب و امام زنده است. آن روزی که برای یک شاگرد مکتب امام یعنی شهید سردار سلیمانی همه به خیابان ها آمدند و به استقبال جنازه او آمدند و بدن او را بدرقه کردند، نشان دادند که راه امام زنده است، مسیر امام پررهرو است، آن اسلامیت در میان مردم حضور دارد و آن جمهوریت حضور دارد و وقتی مردم کسی را به عنوان نشانه امنیت و عزت کشور بدانند همه در کنار او هستند و او را به عنوان سمبل ملی می دانند، امام مکتبش و راهش امروز هم برای ما راهگشاست.

لزوم درس‌آموزی از مشی «مردم‌گرایی» امام

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه ۱۶ بهمن در جلسه هیات دولت اظهار داشت: خوشحالیم که ملت بزرگ ما بار دیگر خود را برای جشن عظیم و بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی آماده می‌کند؛ این جشن بعد از ۴۱ سال تلاش، ایثار و فداکاری که این ملت برای آرمان‌های انقلاب، انجام داده و انجام خواهد داد، برگزار می شود. اوج نهضت اسلامی ما از  آغاز نهضت از سال ۴۱ زمانی بود که مردم عزیز و بزرگوار ما به صحنه آمدند.

دکتر روحانی گفت: اولین بار در فروردین سال ۴۲ بود که با شهادت طلاب در مدرسه فیضیه قم و حمله به این مدرسه، مردم قم و تهران و سایر شهرستان‌ها، آن بیان و صدای رسای خودشان را برای حمایت از امام و طلاب مظلوم اعلام کردند و در مقطع بعدی در محرم سال ۴۲ بود؛ بویژه در روز ۱۵ خرداد که مردم در شهرهای مختلف با شهادت خود برای انقلاب و نهضت‌شان فداکاری کردند. فروردین سال ۴۳ با آزاد شدن امام از زندان و حصر، آن اجتماع عظیم و بزرگ مردم و در آبان سال ۴۳ با دستگیری و تبعید امام و حضور مردم در خیابان‌ها و بالاخره در سال‌های ۵۶ و ۵۷ که مردم با همه توان و امکانات‌شان به صحنه آمدند. هر روزی که مردم به صحنه آمدند، آن روز، روز اوج انقلاب و تضعیف دیکتاتوری و همچنین تضعیف بدخواهان، نسبت به ملت بزرگ ایران بود و همین حضور مردم بود در ۱۲ بهمن و بالاخره در ۲۲ بهمن که این انقلاب را به پیروزی رساند.

رئیس دستگاه اجرایی ادامه داد: پس از انقلاب هم هر روز که مردم به صحنه آمدند، آن روز، روز پیروزی ما بود. حضور مردم در صحنه بر مبنای سرمایه بزرگ اجتماعی است. یعنی آن روزی که مردم به رهبران نهضت اسلامی و مخصوصاً به شخص امام عزیز و بزرگوار ما اعتماد صد در صد داشتند، به خیابان آمدند، در برابر رژیم تا دندان مسلح ایستادگی کردند و به پیروزی رسیدند و امام هم در همه مقاطع تاریخی بعد از تکیه بر خداوند و الطاف خداوند، تکیه‌اش به حضور مردم بود با آن مشی جذب حداکثری و لذا انقلابی با کمترین خونریزی و با ایمان، اتحاد مردم و مشی اعتدالی امام(ره) به پیروزی رسید. امام(ره) نگذاشت بین مردم و نیروهای مسلح زمان رژیم، تقابل و درگیری ایجاد شود بلکه امام(ره) با جاذبه‌ای که بوجود آورد، نیروهای طرف مقابل را جلب و جذب کرد و لذا همه آنهایی را که قبل از پیروزی انقلاب در ادارات و جاهای مختلف سوابقی داشتند، جز افراد خاص و معدود، مورد عفو و گذشت قرار داد.

دکتر روحانی تصریح کرد: انقلاب و نهضت باید از خطاهای قبلی و گذشته که در فضای خاص و دیکتاتوری بوجود آمده بود، عفو و گذشت کند و همه نیروها را جذب کند. اگر امام(ره) نبود و اگر یاران امام(ره) نبودند، گروهک‌ها می‌خواستند تمام جامعه ما را شقه شقه و قطعه قطعه کنند. تندروها و افراطی‌های آن روز در قالب گروهک‌های چپ و التقاطی ظهور کرده بودند. یادتان است در همان هفته بعد از انقلاب شعار انحلال ارتش را دادند و امام(ره) با قدرت در برابر آنها ایستاد و امام(ره) مقام معظم رهبری را مأمور کرد برای ساماندهی ارتش و از همان روزهای اول هم مقام معظم رهبری از من خواستند که من هم بروم در کنار ایشان و ستاد مشترک و ارتش را سامان دادیم.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: اکثر پایگاه‌ها و پادگان‌ها را در ماه‌های اولیه سال ۵۸ رفتم و آنجا نشستیم. یک تیپ زرهی بود که وقتی رفتم کلاً ۱۳ نفر بودند و این ۱۳ نفر بودند که این تیپ زرهی را در همدان حفظ می‌کردند، همه این ۱۳ نفر به عنوان نیروهای مؤمن و مخلص. شبانه‌روز در آنجا مانده بودند و به نوبت نگهبانی می‌دادند و این پادگان را حفظ می‌کردند و بعد هم بقیه را جذب کردند و آوردند. آن کمیته‌ای که در ستاد مشترک تشکیل شد ارتش را برگرداند به پادگان‌ها و اینها آمدند نشان دادند که چگونه از امام و از انقلاب و کشور دفاع می‌کنند. در حوادث کردستان و جنگ تحمیلی دیدیم و اگر امام این تدبیر را بکار نبرده بود شما ببینید کشور با چه وضع عجیب و غریبی مواجه می‌شد. اعتدال و جاذبه امام و وحدت مردم بود که ما را در آن روزهای سخت از همه پیچ و خم‌های بسیار پیچیده عبور و نجات داد.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: اگر امام نبود، تندروها به عنوان اینکه مسئول این کارخانه چه بوده و چگونه بود، شاید یک کارخانه را هم باقی نمی‌گذاشتند. خدا رحمت کند. مرحوم شهید صدوقی در یزد با آن مشی اعتدالی‌اش همه مراکز اقتصادی یزد را حفظ کرد. علمای معتدل و اگر شهید بهشتی‌ها نبودند، مطهری ها در آن روزهای اول نبودند، اگر خود فکر امام(ره) نبود، اگر آیت‌ الله هاشمی‌ها و مقام معظم رهبری‌ها نبودند که اینها بار سنگین انقلاب را بر دوش داشتند، یک عده تندرو انقلاب را از همان روز اول بهم زده بودند. این مشی اعتدالی امام بود و تکیه امام(ره) بعد از خداوند به مردم بود. همه جا امام(ره) مردم را صدا زد و مردم هم همواره تا روز آخر در کنار انقلاب و امام(ره) بودند و امروز هم مردم در کنار انقلاب هستند.

وحدت و اعتماد ملی؛ کلید حل مشکلات جامعه

حجت‌الاسلام روحانی در جلسه چهارشنبه ۱۶ بهمن هیات دولت تصریح کرد: به نظر من کلید اصلی مسأله برای حل مشکلات جامعه و ایستادگی در برابر دشمنی‌ها، حضور مردم، وحدت مردم و اعتماد بین حاکمیت و مردم است. یعنی آن سرمایه اجتماعی و نباید بگذاریم این سرمایه‌ها لطمه ببینند. حوادث می‌گذرد به هر حال مسایل مختلف پیش می‌آید. امروز انتخابات مجلس است و فردا انتخابات ریاست جمهوری و پس فردا انتخابات خبرگان است. باید به هدف و به آثار بلندمدت مسأله نگاه کنیم که وحدت ملی و اعتماد ملی ما است. شما می‌بینید آمریکایی‌ها در طول این ۲ سال که تمام توان خودشان را علیه ملت ایران به کار گرفتند، نتوانستند موفق شوند.این عدم موفقیت آنها بخاطر ایستادگی و وحدت مردم است.

دعوت از مردم برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن

دکتر روحانی در جلسه چهارشنبه هیات دولت در خصوص ضرورت حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: امروز می خواهم خدمت مردم عزیز و بزرگوار ایران اعلام کنم ۲۲ بهمن امسال هم مثل همه سال نیاز به شما دارد، بیشتر از پارسال و همه سال. امروز دشمنان ما با همه توان و قدرت شان روبروی منافع ملی ما ایستادند. همانطور که حضور شما در تشییع جنازه و بدرقه آن سردار بزرگ دشمن را منکوب کرد و قدرت و وحدت شما را نشان داد، امروز هم ما نیازمند هستیم که در روز ۲۲ بهمن باز هم در کنار هم قرار بگیریم، به صحنه بیاییم و به دنیا بگوییم ممکن است ما از هم گله‌هایی و نکاتی داشته باشیم ولی خواهش می کنم همه نکات را درون خانواده ببریم ما به هر حال یک ملت هستیم به عنوان یک خانواده، حال ممکن است فرد و یا  افرادی اشتباه کنند و کاری انجام دهند، باید در درون خانواده به هم انتقاد کنیم، باید در درون خانواده نقد کنیم، اگر رئیس‌جمهوری هم در یک جایی نقد می کند این را به یک معنای دیگر نگیریم. دلسوزی در درون خانواده است، دلسوزی برای اجرای قانون است و نه هیچ چیز دیگر.

رئیس قوه مجریه گفت: بحمدالله علیرغم همه فشارها امروز در این دهه فجر شما می بینید این همه طرح هایی که افتتاح می شود و این همه طرح هایی که در بخش های مختلف به ثمر نشسته، این همه طرح هایی که دارد کلنگ اجرایی زده می شود در بخش صنعت، معدن، خدمات اجتماعی، نفت، گاز و در بخش مسکن که ما دیدیم پروژه ای بزرگ دیروز در شرق تهران برای ۶هزار واحد مسکونی، بانکها و گروههای مولد قدم پیش گذاشتند و در همه زمینه ها بحمدالله امروز حرکت بسیار خوبی است. امروز شما می بینید حرکتی که برای تولید شروع شده، بورس را می بینید، بازار بورس را می بینید چگونه است، تعادل را می بینید.

دکتر روحانی اضافه کرد: آخرین آماری که بانک مرکزی به ما داد این بود که در تورم پیش نگر، در تورم تولید کننده، تورم دی ماه ۰.۷ درصد بوده، این بدان معنا است که مسیر دارد به مسیر درست هدایت می شود. اینکه در همین شرایط باز ۴.۵ میلیارد دلار در کشور ما سرمایه گذاری می شود به معنای این است که مسیر ما مسیر درستی است.

رئیس دستگاه اجرایی افزود: ما باید در کنار هم باشیم، باید وحدت خود را حفظ کنیم، باید واقعیت ها را به مردم بگوییم، خدمات دولت را برای مردم تشریح کنیم، خدمات بقیه ارکان کشور را برای مردم تشریح کنیم، واقعیت های کشور را برای مردم توضیح دهیم، اعتماد عمومی را حفظ کنیم، سرمایه اجتماعی مان را تقویت کنیم و انشاءالله بار دیگر حضور پرشکوه مردم را در ۲۲ بهمن در تمام شهرهای ایران مشاهده کنیم و یک ضربه دیگری بر دشمنان ما باشد و تصمیم ملت را به گوش جهانیان برسانیم که ۴۱ سال در کنار انقلاب بودیم وان شاءالله تا زنده هستیم در کنار انقلاب و امام و راه امام و رهبری خواهیم بود. ان شاءالله.

تشریح سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و الزامات مناسبات با اروپا

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر دوشنبه ۱۴ بهمن در دیدار «جوزف بورل» هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه توسعه روابط و همکاری‌ها با کشورهای اروپایی به عنوان شرکای قدیمی، همواره برای ایران حائز اهمیت است، اظهار امیدواری کرد تا با تلاش‌های مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا شاهد گسترش مناسبات فی‌مابین باشیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به روند تلاش‌ها و اقداماتی که طی ۱۲ سال در نهایت منجر به توافق برجام شد، اظهار داشت: متأسفانه خروج یکجانبه آمریکا از این توافق موانع و مشکلات فراوانی را برای دیگر طرف‌ها در مسیر اجرای کامل آن ایجاد کرد.‌ اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی، در چارچوب این توافق و برای حفظ آن بوده است.

دکتر روحانی با محکوم کردن سیاست آمریکا در قبال کشورهای منطقه، اظهار داشت: آنها تاکنون اشتباهات راهبردی زیادی نسبت به کشورهای منطقه از جمله ایران، عراق، لبنان، یمن، سوریه و افغانستان داشته‌اند و اقدام اخیر آنها که با همکاری رژیم صهیونیستی تحت عنوان معامله قرن انجام گرفته نیز در راستای همین اشتباهات بوده و محکوم به شکست است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه امروز منطقه در شرایط خوبی قرار نداشته و تروریسم هنوز به طور کامل از کشورهای منطقه ریشه‌کن نشده است، افزود: آمریکا سردار سلیمانی به عنوان رهبر مبارزه با تروریسم را در منطقه ترور کرد و این کمک بزرگی برای تقویت تروریست‌ها در منطقه بود.

رئیس‌جمهوری تلاش‌ها و همکاری‌های مشترک ایران و اتحادیه اروپا را برای حل و فصل بسیاری از مسایل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی راهشگا دانست و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همچنان نسبت به نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایبند بوده و روند نظارت‌ها آنچنان که تا امروز انجام شده، ادامه خواهد داشت، مگر اینکه با شرایط جدیدی مواجه شویم.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha