محصولات غذایی سالم ستاره‌دار می‌شوند

تهران- ایرنا- محصولات غذایی سالم ستاره‌دار می‌شوند؛ ستاره‌هایی که قرار است نشان استاندارد و سالم بودن محصولات غذایی تولید داخل باشد. این نشان با تایید ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط آستان قدس رضوی بر روی محصولات غذایی حک می‌شود.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشان طیب یک استاندارد ایرانی با کاربردی جهانی است که محصولات غذایی باکیفیت کشورمان را با برندی مختص خودمان به بازارهای داخلی و بین‌المللی معرفی می‌کند.

بنا به گفته دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محصولات غذایی ایرانی با دریافت این نشان که توسط آستان قدس رضوی ارائه می‌شود، ستاره‌دار و معتبر می‌شوند. این کار کمک می‌کند تا محصولات غذایی سالم به مردم معرفی شود.

مصطفی قانعی با اشاره به این موضوع، گفت: نشان طیب، بر اساس یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شبکه محصول سالم از مزرعه تا سفره ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آستان قدس رضوی تصویب و نهایی شد.

وی ادامه داد: به واسطه اعتماد مردم به زنجیره محصولات غذایی تولیدی در آستان قدس رضوی، از این به بعد همه محصولات غذایی که سالم هستند با نشان طیب این نهاد معتبر می‌شوند.

قانعی بیان کرد: مالزی برای جهانی کردن محصولات غذایی خود طرح «حلال» را بر روی محصولات خود حک کرده است؛ نشان طیب جامع‌تر و کامل‌تر از این نشان است و محصولات باکیفیت ایرانی را به جهان معرفی می‌کند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به چالش‌های تولید محصول سالم غذایی در کشور، گفت: بی‌رغبتی کشاورزان به تولید محصول سالم در مزرعه به دلیل «نبودن مکانیزم‌های حمایتی»، «آشنایی کم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با گواهی استاندارد تشویقی» و «نبود برنامه مدون برای تولید، برچسب‌گذاری ره‌گیری محصولات سالم» است.

قانعی، راه‌کارهای تولید محصولات سالم غذایی را «اجرای کشاورزی زیستی بر پایه GAP و ارگانیک»، «ترکیب نهاده‌های زیستی و آلی با نهاده‌های شیمیایی برای تغذیه گیاهان»، «راه‌اندازی کشاورزی قراردادی»، «استفاده از نهاده‌های زیستی برای کنترل آفات و بیماری‌ها» دانست.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: شبکه محصول سالم غذایی که از سال گذشته راه‌اندازی شد به دنبال سالم‌سازی و تعریف برندی جهانی برای این محصولات بود که این کار را هم با کمک بخش خصوصی انجام داد.

به گفته قانعی، گردش مالی ۱۰۰ میلیارد دلاری محصولات غذایی، رقم بزرگ و قابل توجهی است که می‌تواند بازار بزرگی برای ایران باشد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به این عرصه، تصریح کرد: باید از این بازار بزرگ به نفع دانش‌بنیان‌های داخلی بهره بگیریم، استفاده از محصول سالم غذایی یعنی تضمین سلامت مردم و محیط‌زیست. پس باید به این موضوع نگاه جدی داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش