تنوع و تکثر سبک و گونه‌های سینمایی در جشنواره فیلم فجر

تهران-ایرنا- جشنواره فیلم فجر در ایستگاه پایانی خود قرار دارد اما بیش از هر چیز حضور فیلمسازان جوان و ارائه فیلم‌های متنوع و متفاوت با سبک و سیاق مختلف از برجسته ترین ویژگی‌های جشنواره سی و هشتم فیلم فجر به شمار می‌آید.

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در هفتمین روز برگزاری خود در پردیس سینمایی ملت موسوم به کاخ رسانه با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بود که از جمله مهمترین آنها می توان به خداحافظی فرامرز قریبیان از عرصه بازیگری اشاره کرد. پردیس سینمایی ملت طی هفت روز ابتدایی کار خود میزبان آثار متفاوتی بوده که از میان آنها سه فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و «روز صفر» از سعید ملکان تاکنون بیشترین استقبال را از سوی اهالی رسانه و منتقدین از آن خود کرده اند. میزبانی اهالی رسانه اما نسبت سالهای گذشته ارتقا فراوانی داشته است، مهمترین نقطه قوت پردیس سینمایی ملت علاوه بر افزایش تعداد سالن‌ها که البته کاربرد چندانی در جشنواره فیلم فجر پیدا نکرده بودند را می‌توان به تغییر عمده سالن نشست خبری آثار نسبت داد. مهمترین نقطه ضعف این پردیس همچون سالهای گذشته اما اینترنت کم سرعت و در اکثرا مواقع قطع شده این مرکز سینمایی بود، سالن اسکان اهالی رسانه به دلیل نبود جایگاه به تعداد اهالی خبر به طور معمول بیش از حد شلوغ بوده است. اکران فیلم سینمایی «لباس شخصی» اما مورد رضایت خبرنگاران و اهالی رسانه قرار نگرفت و بسیاری از آنها در میانه های فیلم سالن های اکران کننده اثر را ترک کردند، اثری که فیلم اول کارگردان محسوب می شود و باید دید در ادامه چگونه پیش خواهد رفت.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی علاوه بر پوشش اخبار و نشست های روزانه جشنواره فجر، حضور پررنگ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیدعباس صالحی و شهاب حسینی بازیگر دو فیلم «آن شب» و «شین» را بازتاب وسیعی داده اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

داوران جشنواره فجر داور نیستند

محسن دارسنج، طراح چهره پردازی فیلم «لباس شخصی»، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که چه مواردی در رقابت جشنواره فیلم فجر در بخش چهره‌پردازی مدنظر داوران است؟ گفت: در بخش گریم و چهره پردازی برای داوران جشنواره فیلم فجر هیچ مورد و آیتمی مد نظر نیست چرا که آن‌ها تخصصی در این زمینه ندارند. فیلم «لباس شخصی» در بخش نگاه نو جشنواره فجر حضور دارد به همین علت زحمات عوامل مورد ارزیابی داوران قرار نمی‌گیرد. زمانی که تعدادی داور هیچ‌گونه تخصصی در زمینه چهره‌پردازی ندارند؛ بخواهند درمورد گریم اظهار نظر کنند همانند این می شود که من درمورد ساخت یک ساختمان نظری ارائه کنم به همین علت نمی‌توان روی قضاوت داوران حساب باز کرد. به طور مثال فیلم «ماجرای نیمروز ۱» که در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ بهترین فیلم را بدست آورد اما در بخش چهره پردازی گفتند در این فیلم برای گریم هیچ کار خاصی اتفاق نیفتاده بود و در پاسخ گفتم مگر باید اتفاق خاصی رخ می داد یا مثلا باید برای شخصیت‌ها شاخ می گذاشتم و می گویند که گریم یعنی شخصیت پردازی، گریم این نیست که من دندان برای شخصی بگذارم یا دندان‌هایش را بردارم یا دستش را قطع کنم گریم معنیش شخصیت پردازی است. متاسفانه هیچ کدام از داوران تخصصی در زمینه گریم ندارند و آنهایی که تخصصش را دارا هستند کاملا غیر حرفه‌ای عمل می‌کنند و از روی بغض و کینه قضاوت می‌کنند و داوران ما داور نیستند.

امیدوارم زمان اکران فیلم «پوست» برای همکاران خوبی و خیرداشته باشد

محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده فیلم «پوست» در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا در ارتباط با سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر و زمان اکران فیلمش در سینمای رسانه اظهار داشت: ما از زمان نمایش فیلم راضی هستیم و قطعا خیری در این زمان و به هرحال نتیجه قرعه کشی است امیدواریم اگر این زمان برای ما خوب نباشد برای همکارانمان خیر و خوبی داشته باشد. حضور فیلم «پوست» در جشنواره امسال چه در بخش نگاه نو و چه در بخش سیمرغ یک اتفاق مبارک است بدین معنا که شاید کمتر این اتفاق افتاده که یک فیلمی که با بضاعت غیرمتمرکز در پایتخت، در شهرستان تولید شده است و به‌رغم در اختیار داشتن گروه حرفه ای و درجه یک البته شناخته نشده توانسته در رقابت با بزرگان و نام های درخشان سینما فرصتی بدست آورد. این اتفاق بسیارخوبی است و از هیئت انتخاب تشکر می کنم چرا که این فیلم به دلیل اینکه بازیگر سرشناسی ندارد انتخابش نیازمند رشادت های فراوان بود و فیلمی است که به معنای واقعی کلمه سینما است. به عقیده من مخاطبان دیگر فیلمی را صرفا به خاطر حضور چند تن از چهره های سینما تماشا نمی کنند و سینمای ما قصه محور شده است کمااینکه در تعدادی از فیلم هایی که اخیرا اکران شدند و درآن ها شاهد حضور چند تن از چهره های سینما بودیم با فروش خوبی رو به رو نشدند و مورد اقبال مخاطب قرار نگرفت در عین حال فیلم‌هایی که قصه گو هستند و داستان محورند شاهد هستیم که مردم به آن دست از فیلم ها توجه می کنند.

«شنای پروانه» در یزد به سانس فوق‌العاده رسید

به گزارش خبرگزاری برنا؛ فیلم سینمایی «شنای پروانه» به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی و کارگردانی محمد کارت در سانس اول و سومِ چهارمین روز از پنجمین جشنواره فیلم فجر استان یزد به اکران گذاشته شد. به دلیل استقبال زیاد مخاطبان و دوستداران سینما، سانس سومِ «شنای پروانه» با یک سانس فوق‌العاده همراه بود. «شنای پروانه» اولین ساخته بلند محمد کارت است که معضلات اجتماعی و مشکلات جامعه را به تصویر می‌کشد. جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. پنجمین جشنواره فیلم فجر استان یزد از پانزدهم بهمن ماه لغایت بیست و یکم بهمن ماه در محل پردیس سینمایی تک یزد، ۱۳ فیلم حاضر در جشنواره را بر روی پرده دارد.


«آتابای» از آثار مورد توجه جشنواره خواهد بود

مه‌لقا مینوش‌زاد، بازیگر سینما و تلویزیون که پیش از این در مجموعه تلویزیونی «حکایت‌های کمال» ایفای نقش کرده است و امسال با فیلم سینمایی «آتابای» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، اظهار داشت: در فیلم سینمایی «آتابای» نقش خواهر کاراکتر سحر دولتشاهی را دارم و خوشبختانه در این فیلم نقشی دارم که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. حضور در فیلم سینمایی «آتابای» اتفاق بسیار خوبی برای من است و از این بابت احساس خوشحالی و افتخار دارم. برای حضور در این فیلم ابتدا نزد دستیار نیکی کریمی تست دادم، سپس هادی حجازی‌فر و پس از آن نیکی کریمی از من تست گرفتند که در نهایت برای بازی در این فیلم انتخاب شدم. من چند فیلم از نیکی کریمی دیده‌ام و فکر می‌کنم «آتابای» اثر متفاوتی در کارنامه این کارگردان باشد و امیدوارم در جشنواره فیلم فجر دیده شود. من خودم را حدی نمی‌بینم که بخواهم درباره این فیلم و افراد حرفه‌ای آن نظر بدهم اما فکر می‌کنم «آتابای» بتواند از فیلم‌های خوب جشنواره باشد. مضمون و قصه‌ای عاشقانه در دل این فیلم روایت می‌شود که فکر می‌کنم مخاطبان بسیاری آن را بپسندند و با آن ارتباط برقرار کنند.

تهیه‌کنندگانی که در فجر امسال کارگردان شدند!

برنا در گزارش دیگر آورد: در جشنواره فیلم فجر امسال یک اتفاق عجیب رخ داد که البته پیش از این نیز در سینما مرسوم بود اما نوع متفاوت این اتفاق در جشنواره سی و هشتم از این باب بود که محسن چگینی که سالها به عنوان تهیه کننده سریال های طنز تلویزیونی شناخته شده است به ادعای پیمان قاسم خانی یکی از کارگردانان فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف۲» در جشنواره امسال بود.

سعید ملکان هم بعد از سالها کار گریم و چند موفقیت سینمایی در مقام تهیه کننده، امسال برای اولین بار با فیلم «روز صفر» روی صندلی کارگردانی نشست و اتفاقا فیلمش با تحسین برخی از اصحاب رسانه و منتقدان به ویژه مسعود فراستی مواجه شد.

اینکه برخی مواقع تهیه کنندگان نمی توانند ساخت فیلم یا ایده شان را به یک کارگردان بسپارند و خودشان دست کار می شوند اتفاق دور از ذهنی نیست و بیشتر شاید این مسئله در بحث نویسندگان و حتی بازیگران تکرار شده است و اخیرا شاهد این هستیم که نویسندگان بسیاری فیلمنامه شان را به دست می گیرند و روی صندلی کارگردانی می نشینند و البته باز شاهد این بوده ایم که بازیگران بسیاری علاقه مند هستند عرصه هنر را در مقام کارگردان هم تجربه کنند.

دوره‌ام نگذشته است

روزنامه ایران در گزارشی به قلم نگار مفید نوشت: نشست خبری فیلم «خروج» تبدیل به یکی از پرحاشیه‌ترین نشست‌های جشنواره فیلم فجر شد. آنان که فیلم را پیش از نمایش فیلم در سینمای رسانه دیده بودند، نقدهای تند و تیزی درباره فیلم نوشته بودند که باعث شد تا ابراهیم حاتمی‌کیا با خشمی از پیش شکل‌گرفته قدم به پردیس سینمایی ملت بگذارد. آنهایی که فیلم را دیده بودند، از شباهت یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم که به‌عنوان مشاور رئیس جمهوری در فیلم حضور دارد با حسام‌الدین آشنا صحبت می‌کردند و همین مسأله باعث شد تا از کنایه حاتمی‌کیا به حسام‌الدین آشنا خبردار شویم. به‌همین دلیل حضور حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در نشست خبری فیلم یکی از حواشی جذاب این نشست را رقم زد. از سوی دیگر، سؤالات خبرنگاران حاتمی‌کیا را به مرز عصبانیتی شدید رساند. تا جایی که در این نشست گفت: «گناه ما چیست که فیلم می‌سازیم؟ چرا دادگاه تشکیل می‌شود؟ چرا جنس نوشته‌ها و واکنش‌ها دادگاهی شده‌است. این چه زبان بی‌حیایی برای من سرباز است؟ چرا بی‌حیا می‌شویم؟ به من می‌گویند دهه‌ات گذشته؛ جمله خودم را به خودم پس می‌دهید؟ روزی که علی حاتمی رفت آیا جایش پر شد؟ ما کنار برویم؟ لذت می‌برید از این رفتار؟ از این ور و آن ور این واکنش‌ها وجود دارد.» حاتمی‌کیا در پاسخ به سؤالی دیگر دوباره خشم خود را بروز داد و گفت: «من از این فضا دلخورم. «خروج» بیستمین فیلم من است و من بیست بار این بالا آمده‌ام. چرا سال به سال سخت‌تر می‌شود چرا فضا را این شکلی کردید که مثل فشار قبر است. انصاف کنید عمرم را بابت هر فیلم می‌گذارم برای هیچ فیلمی کم فروشی نکرده‌ام. به‌نظر ساده می‌آید تراکتور را میان خیابان بیندازید ولی چرا اینگونه با بی‌حیایی حرف می‌زنید. چرا به من گیر می‌دهید؟ این اشکال بزرگ است، از کنار هم بودن افتخار کنید ما سربازان فرهنگی این نظام هستیم.»

او که سینما را مسأله خودش عنوان کرد، با عصبیت به یکی از روزنامه‌نگاران پاسخ داد؛ «چرا می‌گویید این فیلم حاتمی‌کیایی نیست؟»ابراهیم حاتمی‌کیا، فیلمسازی «دلی» است، مثل قهرمان‌ فیلم‌هایش که فعالیت‌هایشان را «دلی» انجام می‌دهند و همان اندازه که از دل برآید گاهی هم به دل می‌نشینند و گاهی دیگر نه. گاهی بیننده را به‌دنبال خود می‌کشانند و گاهی دیگر نه. این دلی بودن که برای کارگردان ارزشی ویژه دارد، به شکل عجیبی موضع مخاطب و منتقد نسبت به کارگردان را دستخوش تغییر می‌کند و اجازه نمی‌دهد تا به شکل پیش‌بینی‌شده‌ای نسبت به او واکنش نشان دهند و از قضا، به همین دلیل است که هر فیلم تازه از او، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. آیا این فیلم به دل ما می‌نشیند؟ آیا قهرمانش ما را به‌دنبال خود می‌کشاند؟ آیا ما نسبت به حرف‌های کارگردان کارکشته همراه هستیم؟ آیا حرف حاتمی‌کیا، حرف ماست؟ لذتی که دوستان از یکسان بودن حرف‌هایشان با کارگردان یاغی و تک‌رو سینمای ایران می‌برند، باعث می‌شود تا او را در چارچوبی خارج از واقعیت بسنجند. تا کارگردان را به سمتی ببرند که حرف‌های آنها را بزند و نه حرف‌های خودش را. از قضا در نشست خبری «خروج» که فریاد حاتمی‌کیا به آسمان رفت، دقیق و واضح توضیح داد که دنباله‌رو نخواهد شد. انتظاری غیر از این هم نمی‌توان داشت، حاتمی‌کیا هیچ‌وقت دنباله‌رو نبوده و دنباله‌رو نخواهد شد. اما برچسب تغییر به او زدن، آن‌چنان او را عاصی کرده که فریادش به آسمان بلند شد. او معتقد است که سرباز این نظام است و برای این پرچمداری هم حاضر است هر هزینه‌ای متقبل شود اما به هیچ‌وجه حاضر نیست از ارزش‌هایش کوتاه بیاید. از این جهت شبیه یک شوخی بزرگ است که بگوییم این حاتمی‌کیا دیگر آن حاتمی‌کیای سابق نیست. چرا که در داستان‌های روایت‌شده از سوی او، همیشه یک قهرمان، به جای تن دادن به بروکراسی موجود در کشور، ترجیح می‌دهد یک تنه به جنگ مشکل برود. این بروکراسی به مبارزه طلبیده شده، گاهی با دل و جان مخاطب همراه است و گاهی دیگر نه و بی‌انصافی است اگر بگوییم کارگردان در دولت‌های مختلف حرفش را تغییر داده است، چون به هیچ‌وجه نمی‌توان چنین گفت.

قدم گذاشتن در دنیای جن و پری

روزنامه اعتماد در گفت و گوی خود با کارگردان فیلم پوست آورده است: موضوع اولین ساخته برادران ارک، عشق، جادو و خرافه پرستی است. «پوست» داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که زندگی آدم‌های آن به دلیلی دچار مشکل می‌شود؛ به بیانی دیگر داستان این فیلم درباره افسانه‌های محلی و داستان‌های روایت شده در خطه آذربایجان است و در آن عجایب‌نگاری‌های فراوانی لحاظ شده است. «پوست» عاشقانه‌ای است که در فضایی خیال‌گونه اتفاق می‌افتد. برادران ارک تلاش کردند در فیلم پوست فضای شخصی که مد نظرشان بود را روایت کنند و به آن نوع سینمایی که تعلق خاطر دارند بپردازند.

بهمن ارک: همین‌طور است. برای ساخته شدن این فیلم از لوکیشن‌های متفاوت زیادی استفاده کردیم، گریم شخصیت‌ها و کاراکترهای فیلم بسیار سنگین است و از جلوه‌های بصری زیادی بهره بردیم. همچنین بازیگران زیادی هم در این فیلم با ما همکاری داشتند. اساسا «پوست» فیلمنامه پیچیده‌ای داشت. این را هم بگویم که ما دوست نداشتیم فیلم اول‌مان کار آسانی باشد از همین رو دنبال موضوعی رفتیم که مورد علاقه‌مان بود.

بهرام ارک: ببینید، در ساخت این فیلم تلاش کردیم فضای شخصی که مد نظرمان بود را روایت کنیم و این تعلق خاطر ما به فضای شخصی قطعا تاوانی هم دارد و نظر همه مخاطبان را جلب نمی‌کند و از ابتدا هم در جریان این تفاوت ویژگی بودیم و با این دانش به سراغ ساخت این موضوع رفتیم. این را هم در نظر بگیرم که اساسا عرصه هنر عرصه تجربه و آزمون وخطاست. باید فضاهای مختلف را تجربه کرد. از این جهت ما خوشحالیم که تاکنون در چنین زمینه‌ای فیلم ساخته نشده است وخوشحال می‌شویم که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.

رسانه‌های اصولگرا

دولت از فیلم خروج گلایه ندارد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با هشتمین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر با حضور در پردیس سینمایی ملت از این رویداد بازدید کرد. وزیر ارشاد در حاشیه این بازدید و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های حمایتی وزارت ارشاد در حوزه فیلم‌سازی و سینما گفت: براساس برنامه‌ای که برای حمایت از محتوا تدوین شده است، فیلم‌هایی در حوزه‌های خاص همچون نهاد خانواده، عزت عمومی، انسجام اجتماعی و رفع گسست‌های اجتماعی مورد حمایت قرار می‌گیرند تا تولید محتوا در این زمینه را تقویت کنیم. به نظر می‌رسد مهمترین مسئله ما در فضای اجتماعی امروز بحث گسست‌های اجتماعی است. این گسست‌ها هم در فضای رابطه حاکمیت و ملت و هم در میان ملت و ملت وجود دارد. اینکه بتوانیم انسجام اجتماعی را ارتقا دهیم خود به خود به رفع این گسست‌ها کمک می‌کند. چهار موضوع اصلی را مشخص کرده‌ایم که ان‌شاالله در همین محورها آثار مورد حمایت قرار می‌گیرند.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری درباره تولیدات استراتژیک در سینما هم گفت: با این نگاه که ببینیم مهمترین مسئله ما در فضای اجتماع چیست، براساس پیمایش‌هایی که ما و دیگران در این زمینه داشته‌ایم، همانطور که اشاره شد مهمترین موضوع، بحث گسست‌های اجتماعی است. در فضای انسجام اجتماعی چند محور اصلی را تعریف کرده‌ایم که طبیعتاً در زمینه حمایت‌های استراتژیک در سینما هم این محورها مورد توجه خواهند بود. عزت و اقتدار ملی با نگاه به پیشرفت‌های آینده، نهاد خانواده، فاصله گرفتن از فردگرایی مضر و همگرایی اجتماعی محورهایی است که در تولیدات سال‌های آینده بیشتر موردتوجه خواهند بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به فضای اعتراضات اخیر، لزوم برگزاری جشنواره فجر چه بود هم گفت: همین که امروز شما و ما در این فضا هستیم نشان می‌دهد که جشنواره می‌تواند تأثیرگذاری مهمی در این زمینه داشته باشد. جشنواره رویدادی است که فضای یک سال آینده سینمای ایران را تعیین می‌کند و این اتفاق خوبی برای سینمای ایران است.

وزیر ارشاد درباره انتقاد برخی سینماگران در قالب تحریم جشنواره و نیز اعتراض فرامرز قریبیان در نشست خبری فیلم «خروج» نسبت به فضای مدیریت سینما هم بیان کرد: اعتراض آقای قریبیان همانطور که اشاره شد، مربوط به این دوره وزارت ارشاد نبوده است اما نگاه کلی ما این است که بتوانیم اهالی سینما را به‌صورت حداکثری در کنار هم داشته باشیم و خانواده سینمای ایران حداقل دفع را داشته باشد. کنار هم قرار گرفتن‌ها باید تداوم پیدا کند و جشنواره فیلم فجر نماد این هم‌گرایی حداکثری است.

وزیر ارشاد درباره موضع یکی از نمایندگان مجلس در تهدید هنرمندان تحریم‌کننده جشنواره‌های فجر اظهارداشت: موضع ما تا به امروز حرکت در مسیر همگرایی بوده است و این مسیر را حتماً ادامه می‌دهیم. فضای جشنواره‌های فجر هم امروز نشان می‌دهد که خوشبختانه هنرمندان خیلی زود در این رویدادها گردهم آمده‌اند. اهالی هنر ممکن است در مواردی انتقادهایی هم داشته باشند اما در اصل یک خانواده هستند و این خانواده را به راحتی رها نمی‌کنند.

صالحی درخصوص انتقاد مطرح شده از سوی ابراهیم حاتمی‌کیا مبنی‌بر حساسیت‌های دولت نسبت به فیلم انتقادی خروج که حتی منجر به حذف فیلم از فهرست آرای مردمی جشنواره شده است، گفت: حقیقتاً اینگونه احساس نمی‌کنم. مساله فیلم ایشان و تم آن از قبل روشن بوده است. نگاه دولت این است که فضای نقد و انتقاد در بخش‌های مختلف اجتماعی من جمله انتقاد از دولت، باز باشد از همین زاویه هم به شخص بنده که طبیعتاً خط مستقیم این ارتباط با دولت بوده‌ام هیچ کسی از دولت چه قبل از جشنواره چه در روزهای نمایش فیلم در جشنواره، زبان به گلایه باز نکرده است.

وزیر ارشاد درباره دیگر انتقاد ابراهیم حاتمی‌کیا از اولویت نداشتن موضوعات ارزشی همچون فیلم‌های دفاع مقدس در وزارت ارشاد و کمک سازمان اوج به رفع این خلأ هم گفت: شخصاً چنین تعبیری را از ایشان نشنیدم. متن صحبت‌های ایشان ارجاعی به وزارت ارشاد نداشته است، اما واقعیت این است که بحث دفاع مقدس و موضوعاتی از این قبیل در دستور کار ما بوده و هست اما امکانات و منابع ما به‌شدت محدود است و این محدودیت پاره‌ای معذوریت‌ها را در زمینه حمایت ایجاد کرده است.

شهاب حسینی آمد؛ به اعتراض حاتمی‌کیا پاسخ داده شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هشتمین روز جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم‌های «تعارض»، «پدران» و «من می‌ترسم» همراه بود. در این روز شهاب حسینی سرانجام به جشنواره قدم گذاشت، وزیر فرهنگ به جشنواره سر زد و البته به روال هر روز نشست‌های خبری با حضور عوامل فیلم و خبرنگاران به راه بود.

پیش از آغاز جشنواره و هنگام برگزاری آن یکی از مهم‌ترین نام‌هایی که در سینمای ایران به میان می‌آمد، شهاب حسینی بود. او که پیش از آغاز جشنواره در مخالفت با تحریم موضع گرفت و حتی در ادامه به ریاکاری برخی از این تحریم‌کنندگان حمله کرد. او که در این دوره از جشنواره فیلم فجر با فیلم‌ «آن شب» در بخش سودای سیمرغ حضور دارد، و فیلم «شین» با بازی او در بخش غیررقابتی روی پرده می‌رود، از چهره‌هایی بود که نبودش در جشنواره توجه بسیاری جلب کرد. البته او برای غیبتش دلیل داشت که همان موقع اعلام شد. اما این باعث نشد که جشنواره امسال از حضور شهاب حسینی محروم شود و این بازیگر سرانجام شنبه ۱۹ بهمن برای نمایش فیلم «شین» به پردیس ملت آمد.

پاسخی به اعتراض حاتمی‌کیا

همچنین خبرآنلاین اعلام کرد: در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر همچنان بحث اعتراض ابراهیم حاتمی‌کیا به خروج زودهنگام فیلم «خروج» از فهرست فیلم‌های برگزیده آرای مردمی داغ بود. واکنش مسئول شمارش آرای مردمی جشنواره فیلم فجر به این اعتراض صریح بود. علی آشتیانی‌پور اعلام کرد: «برای تمام  صاحبان آثار  در تاریخ اعلام شده سیستم رای گیری قابل رصد و پیگیری است و آنها می‌توانند از تک تک رای‌های داده شده به فیلمشان و حتی اینکه توسط چه کسی و در چه ساعت و دقیقه و ثانیه رای داده شده مطلع شوند اما اینکه ما این جزئیات را اعلام نمی‌کنیم به دلیل این است که نمی‌خواهیم آسیبی به اکران عمومی فیلم ها برسد.»

در همین روز سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با حضور در پردیس ملت ضمن بازدید از جشنواره فیلم فجر، به اعتراض حاتمی‌کیا درباره حذف فیلمش از این بخش پاسخ داد. فیلم منتخب این بخش در نهای سیمرغ آرای مردمی را دریافت می‌کند.

«رویا افشار» شانس اصلی سیمرغ بهترین بازیگر زن است

قربان نجفی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون حضورش در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: خوشبختانه امسال با فیلم سینمایی «دشمنان» ساخته علی درخشنده راهی جشنواره فیلم فجر شده ام و امروز در کنار اهالی رسانه این فیلم را در پردیس سینمایی ملت تماشا خواهم کرد.

وی درباره چگونگی حضورش در فیلم سینمایی «دشمنان» اضافه کرد: در ابتدا فیلمنامه فیلم سینمایی دشمنان مرا به خود جذب کرد، فیلمنامه ایده تازه ای داشته و کلیت فیلمنامه بسیار منسجم است. واقعیت امر این فیلم یک بازیگر نقش اول زن دارد و سایر بازیگران در کنار این بازیگران حضوری کوتاه دارند به همین دلیل بعید می دانم بتوانم برای خودم شانس سیمرغ جشنواره فیلم فجر را متصور شوم.

بازدید ۲۴۲۲ نفر از فیلم‌های اکران شده در جشنواره فیلم فجر

به گزارش باشگاه خبرنگاران پژمان خسروی پور مدیر اجرایی هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در کرمانشاه با اشاره به اکران هشت فیلم طی چهار روز برگزاری این جشنواره (روزهای ۱۵ تا ۱۸ بهمن)، گفت : تاکنون درخت گردو بیشترین بازدید را با بازدید ۷۷۳ نفر به خود اختصاص داده است. با گذشت چهار روز از شروع این جشنواره ۲۴۲۲ نفر در کرمانشاه از فیلم‌های اکران شده بازدید کردند.

خسروی پور با اشاره به کاهش آمار بازدید کنندگان در این دوره جشنواره، تاخیر در اطلاع رسانی سازمان سینمایی را یکی از علل آن عنوان کرد وافزود: سال‌های گذشته از هفته‌ها قبل برگزاری جشنواره در استان قطعی بود و روزهای منتهی به جشنواره لیست فیلم‌های اکران شده اعلام می‌شد، اما در دو سه دوره گذشته عملا خیلی دیر برگزاری جشنواره در استان‌ها اعلام می‌شود. این دوره جشنواره عملا پنج روز قبل از شروع به کار جشنواره برگزاری آن قطعی شده بود و لیست فیلم‌ها هم دو روز قبل از شروع آن به استان اعلام شد. با این شرایط امکان تبلیغ موثر در خصوص فیلم‌ها خیلی دشوار است و به نظر می‌رسد این امر تاثیری در روند کاهش بازدید از فیلم‌ها داشته است. او کیفیت فیلم‌های اکران شده را نیز در این زمینه بی تاثیر ندانست.

۹ سانس فوق‌العاده در روز هشتم جشنواره

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم‌های روز صفر (سعید ملکان)، درخت گردو (محمدحسین مهدویان)، خورشید (مجید مجیدی)، شنای پروانه (محمد کارت) و خروج (ابراهیم حاتمی کیا) به سانس فوق‌العاده رسیدند. محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر در گفتگو با ستاد خبری جشنواره درباره سانس‌های فوق‌العاده روز هشتم جشنواره سی و هشتم گفت: فیلم‌های روز صفر (سعید ملکان) در سینماهای باغ کتاب و کوروش، درخت گردو (محمدحسین مهدویان) در سینماهای فرهنگ ۲ و ایرانمال، خورشید (مجید مجیدی) در سینماهای کوروش و آزادی، شنای پروانه (محمد کارت) در سینماهای ایران‌مال و فرهنگ ۱ و خروج (ابراهیم حاتمی‌کیا) در سینما ایرانمال به سانس فوق‌العاده رسیدند.

اعلام ۶ فیلم برتر آرای مردمی

روزنامه وطن امروز نوشت: اسامی ۶ فیلم برتر آرای مردمی جشنواره فیلم فجر ۳٨ تا هفتمین روز جشنواره (۱۸ بهمن) اعلام شد. نتیجه شمارش آرای فیلم‌های نمایش داده شده در روز هفتم جشنواره فیلم فجر (۱٨ بهمن‌ماه) توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد. فیلم‌های «آبادان یازده ۶۰»، «دوزیست»، «شنای پروانه»، «مغز استخوان»، «درخت گردو» و «روز صفر»، ۶ فیلم برتر آرای تماشاگران سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر تا روز ۱٨ بهمن‌ماه اعلام شده است. همچنین روز گذشته اعلام شد فیلم «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی در رقابت آرای مردمی حضور ندارد. فیلمی که در طول برگزاری جشنواره جایگزین یا اضافه شود، در رقابت آرای مردمی حضور نخواهد داشت، لذا فیلم «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی در رقابت آرای مردمی نیست.

چه کسی گفته است که فقط باید به زبان فارسی فیلم بسازیم؟

پایگاه خبری رویداد ایران در گزارشی آورده است: روز گذشته نشست خبری فیلم «آتابای» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی و نویسندگی هادی حجازی‌فر با حواشی زیادی همراه شد و بازار بحث های مجازی کاربران را در خصوص این فیلم داغ کرد.

در نشست خبری فیلم آتابای، هادی حجازی‌فر در واکنش به صحبت‌های اعتراضی یک خبرنگار در خصوص ساخت «آتابای» به زبان ترکی گفت: " هیچکس حق توهین به زبان ترکی را ندارد و طبق قانون اساسی ادبیات ترک باید در دانشکده ترک تدریس شود. افکار جدایی‌طلبانه محصول نگاه‌های فاشیستی است که برخی از منتقدان و خبرنگاران سینما به اینگونه فیلم‌ها دارند. افکارت فاشیستیه؛ تو و هیچ کس دیگر حق توهین به زبان ترکی را ندارید؛ مگه تو صاحب سینمایی!؟ "

صحبت‌های شجاعانه و دفاع جانانه هادی حجازی فر از زبان ترکی با واکنش‌های تحسین برانگیز کاربران فضای مجازی نیز همراه شد. کاربران ضمن اعتراض به صحبت‌های آقای خبرنگار، اعلام کردند که زبان ترکی و هموطنان ترک زبان کشورمان بخشی جدایی ناپذیر از ایران هستند که باید بیش از پیش به فرهنگ اصیل و غنی این قوم غیور در عرصه هنر پرداخت.

هادی حجازی‌فر که در جریان نشست خبری فیلم «آتابای» با یک خبرنگار درگیری لفظی پیدا کرده بود، پاسخی کنایه‌آمیز از مهدی یراحی خواننده پاپ دریافت کرد. یراحی البته موافق حرف‌های حجازی‌فر بود اما انتقادی به کارنامه‌ کاری او داشت. یراحی خطاب به حجازی‌فر نوشته بود: «نگاه فاشیستی در رسانه؛ نمود فیلم‌هایی چون «لاتاری» است که (به استناد ادعای کارگردانش) با هدف قرار دادن گیشه ساخته شد و شما نقش اصلی آن را ایفا نمودید.»

خداحافظی فرامرز قریبیان از سینما

روزنامه عصر ایرانیان نوشت: اکران فیلم سینمایی «خروج» تازه ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا در روز هفتم جشنواره فیلم فجر با استقبال اهالی رسانه روبرو شد و براساس پیش بینی‌ها تمامی سالن‌های نمایش دهنده این فیلم به طور کامل پر شدند. «خروج» به عنوان بیستمین اثر ابراهیم حاتمی کیا در مقام کارگردان امسال در بخش سوادی سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حاضر شد و احتمال می رود که بتواند در بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر امسال نامزد سیمرغ جشنواره فیلم فجر باشد. نشست خبری فیلم سینمایی خروج را می توان پرتعدادتزین و شلوغ ترین نشست خبری طی هفت روز نخست سی و هشتمین حشنواره فیلم فجر است، نشستی که با التهابات فراوانی برگزار شد. از جمله حواشی این نشست می توان به تشویق فرامرز قریبیان از سوی اهالی خبر اشاره کرد. فرامرز قریبیان دلیل حضورش در پردیس سینمایی ملت را علاقه اش به ابراهیم حاتمی کیا و دفاع از فیلمی که در آن بازی کرده اعلام کرد. فیلم سینمایی خروج در پردیس سینمایی ملت حواشی متعددی را با خود به همراه داشت، از عدم توانایی محمود گبرلو در مدیریت نشست تا خداحافظی «فرامرز قریبیان» از دنیای بازیگری از جمله مهمترین حواشی اکران فیلم سینمایی خروج در کاخ رسانه بود. فرامرز قریبیان در نشست خبری فیلم خروج در جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان معتقدید که فیلم «خروج» بهترین فیلم شما است، اظهارداشت: بله، هنوز هم همین عقیده را دارم و قبلاً هم عرض کردم من از فیلم گناهکاران در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده‌ام. وی افزود: وقتی فیلم‌نامه فیلم «خروج» را خواندم به سرعت پذیرفتم این در حالی است که در این هفت سال حدود ۲۱ فیلم به من پیشنهاد شد ولی از هیچکدام خوشم نیامد. دلم می‌خواست با یک کاری که دوست دارم حرفه‌ام را خاتمه دهم. قریبیان ادامه داد:‌ من برای این فیلم به خاطر کار کردن با تراکتور یک ماه در شهرک سینمایی با تراکتور تمرین کردم. همکاری با آقای حاتمی‌کیا به دلیل زیبایی فیلم‌نامه بود و وقتی فیلم‌نامه را خواندم آنقدر خوشم آمد که بلافاصله پذیرفتم و این آخرین فیلم من بود و از این به بعد با سینما خداحافظی می‌کنم. وی در پاسخ به سؤال حاضران در نشست که چرا می‌خواهید از سینما خداحافظی کنید، گفت: چون حوصله بچه‌بازی و غرض‌ورزی مسئولان سینمایی را ندارم. در ادامه نشست وقتی حاضران از فرامرز قریبیان خواستند علت خداحافظی‌اش از سینما را بیشتر توضیح داد، گفت: یکبار دلیلش را گفتم. برخی مسائل پشت‌پرده به گوش‌مان می‌رسد همانطور که گفتم نمی‌خواستم در جشنواره شرکت کنم اما اتفاقات دو سه روز اخیر باعث شد تصمیم بگیرم در نشست شرکت کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =