مکتب شهید سلیمانی نیازمند مطالعه و توجه جدی جامعه دانشگاهی است

تهران- ایرنا- رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست هم اندیشی اساتید با محوریت گفتمان جبهه مقاومت تاکید کرد که مکتب شهید سلیمانی نیازمند مطالعه و توجه جدی جامعه دانشگاهی است.

در آستانه چهلمین روز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، نشست«هم اندیشی اساتید با محوریت انقلاب اسلامی و گفتمان جبهه مقاومت» شامگاه شنبه در ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این نشست که با حضور جمعی از اساتید دانشگاه حوزه روابط بین الملل برگزار شد، در سخنانی با اشاره به تشییع با شکوه حاج قاسم سلیمانی و حماسه عظیم حضور مردمی، ضرورت توجه هرچه بیشتر به این پدیده استثنایی بعد از پیروزی انقلاب  اسلامی را مورد تاکید قرار داد و افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده اند، نیاز است که مکتب حاج قاسم در بخش های مورد نیاز در کشور برای تغییر رویکرد از سوی جامعه دانشگاهی مورد مطالعه و توجه جدی قرار گیرد.

«حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی» ادامه داد: نشست امروز که باهمراهی تعدادی از اساتید دانشگاهی برگزار می‌شود، در واقع بازخوانی گفتمان موضوع انقلاب اسلامی و گفتمان سازی  حوزه مقاومت و طراحی و استخراج ویژگی های مدل و مکتب عرضه شده از سوی حاج قاسم سلیمانی است.

سردار سلیمانی از تربیت یافتگان مکتب امام خمینی (ره) بود

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست در سخنانی اظهارکرد: بنا به فرموده حضرت آیت الله جوادی آملی ظرفیت انقلاب اسلامی امثال سردار سلیمانی ها هستند، چراکه این شخصیت ها نشان دادند که اصحاب امام حسین (ع) در کربلا نماندند.

حجت الاسلام صادق اکبری اقدم ادامه  داد: این اصحاب در برهه های تاریخی با تاسی از ظرفیت عظیم مکتب امام راحل (ره) و جهاد در جبهه مقاومت نشان دادند که شجره عظیم طیبه تحقق یافتنی است.

وی در ادامه اظهارکرد: شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی انسانی مدبر، توانمند، وارسته و در تراز انقلاب اسلامی و از تربیت یافتگان مکتب امام راحل (ره) بود.

تولید اندیشه و علم گفتمانی، نخستین لازمه پرداختن به گفتمان جبهه مقاومت

استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست در سخنانی با تاکید براینکه گفتمان ها به راحتی شکل نمی گیرند، گفت: به طور حتم الگوی مقاومت انقلاب اسلامی  است و تحولاتی که در طول چند سال اخیر در برخی از کشورهای اسلامی اتفاق افتاده است براساس انقلاب اسلامی  ایران بوده است.

«جعفر هزارجریپی» نخستین عنصر پرداختن به گفتمان سازی جبهه مقاومت را تولید اندیشه و علم گفتمانی منجر به دستیابی به قدرت دانست.

وی در ادامه، انسجام و همگرایی در مقابل جبهه استکبار، ایجاد سازه های درونی غیر قابل نفوذ در جامعه، عمومیت بخشیدن همگرایی در جامعه در مقابل مباحث حزب گرایی و قوم گرایی در جامعه، ایجاد شجاعت و اراده قوی در جامعه بعنوان یک مولفه قوی و حداکثر سازی گفتمان سازی در جامعه و عدالت خواهی را از دیگر لوازم پرداختن به گفتمان مقاومت عنوان کرد.

گروه های تروریستی، تکفیری با شهادت سپهبد سلیمانی جان تازه ای گرفته اند

عضو هیات علمی گروه آموزشی روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست درسخنانی با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی پیامدهایی برای گفتمان انقلاب اسلامی و مقاومت داشته است، گفت: حضور سردار سلیمانی برای انقلاب اسلامی بعنوان بزرگترین فرمانده مبارزه با تروریسم در جهان مایه برکت بود.

«مجید عباسی» با بیان اینکه، شهادت سردار سلیمانی هم در حوزه داخلی و هم در حوزه بین الملل مایه برکت انقلاب اسلامی شد، ادامه داد: پس از شهادت سردار سلیمانی بسیاری از سازمان ها و نهادهای حقوقی بین المللی و شورای امنیت سازمان ملل اعتبار خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه آمریکا با صراحت ترور سپهبد سلیمانی را پذیرفت، گفت: برای همگان در دنیا مشخص شد که در دنیا قانون جنگل حاکم است و به قول رهبر معظم انقلاب اسلامی که ناظر برهمین موضوع است، ما چاره ای جز قوی شدن نداریم.

عضو هیات علمی گروه آموزشی روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی با یادآوری آنکه، بسیاری از گروه های سلفی، تکفیری و تروریستی با تلاش سردار سپهبد شهید سلیمانی به شکل عملی شکست خورده بودند، افزود: این درحالی است که با شهادت سردار سلیمانی این گروه ها جان تازه ای گرفته اند و استکبار به سرکردگی آمریکا کاری کرد که داعش سالها نمی توانست این کار را انجام دهد.

وی گفت: با شهادت سردار سلیمانی هیچ ملتی ادعای آمریکا در مقابله با داعش را نخواهد پذیرفت و ماهیت تروریستی آمریکا برای تمام دنیا مشخص شد.

عباسی با تاکید براینکه، پس از حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد، برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم هیمنه آمریکا در دنیا شکسته شد، افزود: حضور ده‌ها میلیونی مردم در تشییع سردار بزرگ سلیمانی که برای آمریکایی ها غیرمترقبه بود، آنها را عقب نشاند و موضع آمریکا بعد از حمله ایران به پایگاه این کشور در عراق متاثر از این حضور میلیونی مردم بود.

وی با بیان اینکه، پس از خروج آمریکا از منطقه یک نظم جدیدی در خاورمیانه درحال شکل گیری است، گفت: توان موشکی ایران جز لاینفک استراتژی ایران است و  ایران بایستی با کمک محور مقاومت پس از خلاء قدرت آمریکا درمنطقه، به شکل مناسبی ایفای نقش کند.

دولت‌ها پس از انقلاب یکی پس از دیگری جنبه انقلابی خود را از دست داده اند

استاد اقتصاد انرژی و عضو هیأت علمی دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست در سخنانی استاد شهید مطهری را نخستین شهیدی نام برد که مظهر تفکر انقلابی و اسلام غیرآمریکایی بود.

«مسعود درخشان» با بیان اینکه، تفکر در کنار خود نیازمند تشکیلات و سازمان انقلابی است، افزود: شهید بهشتی نابغه تشکیلات انقلابی بود و استکبار نیز به این امر پی برده بود پس او را هم به شهادت رساندند.

وی اظهارکرد: شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی مظهر روحیه انقلابی، تفکر انقلابی و عملکرد انقلابی و موثرترین نیرو در درک تقابل استکبار و اسلام بود که بعد از چهل سال راس هرم این جریان را شناختند واینگونه به شکل تروریستی او را به شهادت رساندند.

استاد اقتصاد انرژی و عضو هیأت علمی دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در تولید اندیشه انقلابی بی بدیل است، گفت: ما نباید از استکبار غافل شویم.

وی با بیان اینکه، در طول چهل سال گذشته، پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت ها همواره یکی پس از دیگری جنبه انقلابی و اسلامی خود را از دست دادند، افزود: در تشکیلات و سازماندهی عملکرد ما مناسب نبوده است.

درخشان گفت: به طور حتم انقلاب اسلامی، بدون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی بسیج دچار صدمات جدی شده بود، سپاه الگویی است که حاج قاسم  سلیمانی را تربیت کرده است، لذا ما در بحث مقاومت باید بدنبال این الگوها باشیم. وظیفه دانشگاه ها نیز به طور حتم شناخت ویژگی این اندیشه ها و الگوها است.

نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها بایستی از نقش صرفا فرهنگی خارج شود

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در این نشست در سخنانی اظهارکرد: به نظرم نهاد رهبری در دانشگاه از این نقش فرهنگی خارج شود و حتما باید نقش ساختاری داشته باشد چراکه اگر فرهنگ نتواند شکل بندی ساختاری داشته باشد، نمی تواند نتیجه بگیرد.

ابراهیم متقی افزود: لذا بنده از رییس نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها می خواهم با مجموعه ها و نهادهای تاثیرگذار پیوند برقرار کنند که تولید فکر و دیتا داشته باشند که بر  اساس آن اطلاعات تصمیم گیری درکشور شکل گیرد.

وی با اشاره به دیدار دوسال پیش جمعی از دانشگاهیان با رهبرمعظم انقلاب اظهارکرد: بحثی که در بین گروه بزرگ و مظلوم روابط بین الملل با رهبری مطرح شد، آن بود که صحبت های ما مخاطبی در ساختارهای کشور ندارد، لذا حضرت آقا نیز فرمودند که باید اندیشه های دانشگاه در نهادها و مراکز پمپاژ شود.

نشست هم اندیشی اساتید با محوریت انقلاب اسلامی و گفتمان جبهه مقاومت در آستانه چهلمین روز شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، شامگاه شنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و جمعی از اساتید دانشگاه‌های تهران در ساختمان مرکزی این نهاد برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha