فرستاده سازمان ملل: طرف های درگیر در لیبی آماده مذاکره هستند

تهران - ایرنا - «غسان سلامه» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی امروز (سه شنبه) اعلام کرد که طرف های درگیر در این کشور دارای اراده جدی برای گفت و گو با هدف رسیدن به آتش بس دائمی هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سلامه در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که دو طرف درگیر در لیبی (نیروهای ژنرال حفتر و دولت وفاق ملی) ممنوعیت استفاده از سلاح را نقض می کنند و شبه نظامیان وابسته به قدرت های خارجی همچنان در حال ورود به این کشور هستند و از سوی دیگر نیروهای تحت امر ژنرال حفتر از ده ماه گذشته در تلاش هستند تا کنترل طرابلس - پایتخت- را به دست بگیرند.

فرستاده سازمان ملل افزود: از شامگاه گذشته (دوشنبه) با دو طرف فهرست بلندی از مسائل مورد نظر از جمله شرایط رسیدن به یک آتش بس دائمی را مورد گفت و گو قرار دادیم و دو طرف امیدوار هستند تا اختلافات موجود حل شود.

سازمان ملل متحد روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگان دو طرف درگیر در لیبی روز دوشنبه در ژنو تشکیل جلسه دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، در این بیانیه آمده است که پنج مقام ارشد دولت وفاق ملی لیبی و پنج نماینده ارتش ملی لیبی در این مذاکرات شرکت داشتند.

نشست سازمان ملل تحت عنوان «کمیسیون مشترک نظامی لیبی» که نهادی ۱۰ نفره است، در نتیجه اجلاس ماه گذشته برلین در مورد بحران لیبی برگزار شد. این کمیسیون مسؤول نظارت بر آتش‌بسی موقتی در لیبی است که تقریباً شکست خورده است.

«خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای ارتش ملی لیبی (راست) و «فایز السراج» رییس دولت وفاق ملی

دو طرف درگیر در لیبی درحالی برای گفت و گو اعلام آمادگی می کنند که  «فایز السراج» رییس دولت وفاق ملی لیبی تنها یک روز پس از نشست صلح لیبی در برلین تاکید کرده بود که دیگر پای میز مذاکره با ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی که کنترل شرق این کشور را برعهده دارد، نخواهد نشست.

شهر برلین آلمان چندی قبل میزبان نشست بین المللی با موضوع بحران در لیبی بود؛ طرف‌های درگیر در لیبی، شماری از کشورهای منطقه‌ای، اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل، آلمان، ترکیه، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا در این کنفرانس شرکت کردند.

طرف های حاضر در نشست برلین خواهان آتش بس در این کشور شمال آفریقا شدند ولی هر یک از طرف های درگیر بارها طرف مقابل را به نقض آتش بس متهم کرده است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری "معمر القذافی" دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، ‌با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به روست و به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.
دولت وفاق ملی به ریاست "فائز السراج" که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود در طرابلس مستقر است و دولت موقت در شرق لیبی به نخست وزیری "عبدالله الثنی" که پارلمان و ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر از وی حمایت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha