۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۲۰
کد خبر: 83659322
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ششمین جایزه تهران به منتخبان اهدا شد

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۲۰
کد خبر: 83659322
ششمین جایزه تهران به منتخبان اهدا شد

تهران- ایرنا- ششمین دوره جایزه تهران با معرفی نفرات برتر و اهدای لوح تندیس به کار خود پایان داد.

اختتامیه ششمین دوره جایزه تهران عصر دوشنبه با حضور علاقه‌مندان به شهر تهران در موزه ملی ایران برگزار شد.

جایزه تهران که ششمین دوره خود را پشت سر می گذارد در ۹ بخش، از جمله پیشکسوتان، کتاب، انتشارات، پایان نامه، فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، تئاتر، رسانه مکتوب، رسانه تصویری و محیط زیست برگزار شد.

بر اساس این گزارش جایزه بخش پیشکسوت به «سید احمد محیط طباطبایی»، اهدا شد.

همچنین جایزه بخش کتاب به «ریحانه بهبودی» برای  مستندنگاری ۱۵۰ سال مدیریت پسماندهای جامع شهر تهران، جایزه تهران در حوزه روایت تهران به «روبرت صافاریان» برای نگارش کتابخانه دو طبقه خیابان سنایی و در حوزه داستان تهران به «رضا جولایی» برای نگارش کتاب شکوفه های ناب اهدا شد.

در بخش انتشارات نیز «محمد رضا سحاب»، در بخش پایان نامه «نسرین شهریوری» برای نگارش پایان نامه بررسی کارکردهای اجتماعی آب انبار های عمومی شهر تهران، جایزه اهدا شد.

همچنین در بخش فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری جایزه تهران به «علیرضا عالم نژاد» و جایزه بخش تئاتر به «اسماعیل خلج» اهدا شد.

ششمین جایزه تهران در بخش رسانه مکتوب به «لیلا باقری» و «آرش تنهایی» در بخش رسانه تصویری به «سیدمرتضی عمادی»، در بخش محیط زیست به «سپیده عابدی» و «سیدحسین عباس» اهدا شد.

تهران آرشیو هویت ملی

«مهرشاد کاظمی» دبیر جشنواره جایزه تهران و رئیس ستاد گردشگری شهر تهران در این آیین اظهار داشت: جایزه تهران از سال ۹۲ شکل گرفت و امسال ششمین دوره خود را دست سر گذاشت.

وی گفت: امسال نیز همچون دوره های گذشته به پاسداشت مفاخر علمی، هنری و فرهنگی، تجلیل از بزرگان و مشاهیر برجسته کشور در عرصه تهران پژوهی، ایجاد نشاط علمی و پژوهشی با محوریت گسترش دانش و ایجاد بستری برای رهروان این راه می پردازد.

کاظمی تاکید کرد: تهران شهری است که توانایی ایجاد گنجینه ای از هویت ملی و میراثی ایران را دارد.

وی گفت: این شهر پتانسیل ایجاد آرشیوی از هویت ملی و میراثی ایران را دارد.

تهران پژوهی ها باید با نگاه رفع معضلات باشد 
«محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این آیین با تبریک دهه فجر اظهار داشت که این جایزه بر اساس تهران پژوهی ارائه می شود.

وی با بیان خاطراتی از تهران گفت که تهران پژوهی و آینده تهران بستگی به این پژوهش ها دارد.

هاشمی ادامه داد: بخشی از مناطق تهران هشت هزار سال قدمت دارد از جمله ری و شهر تهران حداکثر ۲۵۰ سال قدمت دارد.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران می توانست بهتر از این شکل بگیرد گفت: تهران هنوز جای کار دارد و بهتر است به جای نگاه به گذشته و تعریف از گذشته،  پژوهش ها آینده محور باشند.

هاشمی این را هم گفت که ما برای مردم تهران روزگار خوش تری باید آرزو کنیم، چرا که مردمی خوشحال اند که بدانند آینده درستی در انتظار آنها است.  

وی تاکید کرد که اگر مردم این آینده را درست بدانند، مشکلات را تحمل می کنند اما اگر بدانند آینده ای نیست، نمی توانند مشکلات را تحمل کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: اغتشاشاتی که در آبان ماه گذشته داشتیم و بر اثر آن برخی هموطنان کشته و شهید شدند، نتیجه این بود که مردم آینده خوبی را متصور نبودند.

هاشمی در ادامه گفت: مسایل و مشکلات تهران، در تهران پژوهی ها دیده می شود و اید راه حل مشکلات نیز در تهران پژوهی ها دیده شود.

وی با اشاره به مشکل آلودگی هوای تهران،  افزود: مشخص است که باید از خودرو محوری عبور کنیم و به حمل و نقل عمومی بپردازیم.  

وی گفت: در بافت فرسوده هم تحقیقات وسیعی شده و اگر به سمت اهدافی که در تحقیقات تعیین شد، حرکت کنیم، کار مثبتی را شاهد خواهیم بود.

وی اجرای طرح جامع پسماند تهران، را از جمله طرح ها در نتیجه تحقیقات و پژوهش دانست و افزود: با آرای این طرح بخشی از مشکلات کهریزک و بوی بدی که در تهران شاهد بودیم، رفع می شود.

تهران را به سمت آرامش پیش ببریم
«احمد مسجدجامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این آیین گفت: اضطراب اجتماعی یکی از مسایل مهم در شهر است و باید  سیستم مدیریت تهران را به سمت آرامش ببرند.

وی افزود: ایجاد آرامش و رفع اضطراب اجتماعی از مهمترین وظایف مدیریت شهری است و باید مانع از هم گسیختگی شهر شد.

مسجد جامعی با اشاره به تاریخچه تهران گفت: اسامی و نام های تهران، در خلا تشکیل نشده بلکه از نام تاریخ و زندگی شکل گرفته است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تهران از این حیث سرشار است و این نامگذاری ها بیان واقعیت نهفته ای است.

مسجد جامعی افزود: برای مثال نام عودلاجان، به این معنا است که آب از آنجا به همه نقاط تهران پخش می‌شده است.

وی گفت: شاید تشابه این نام با موضوع شادمانی در آن محدوده و نواختن عود باشد.

مسجدجامعی با بیان اینکه تهران پیشینه ای مشخص دارد، گفت: تهران شهرزاد قصه گو ندارد و ادبیات می تواند تنگناهایی که با آن به ناچار روبرو هستیم، از جمله آلودگی هوا،  لطافت بدهد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در حوزه روایت های شهری حلقه مفقوده ای وجود دارد که توجه به آن پیوستگی برای ما به وجود می آورد.

وی گفت: همه شهرهای مهم با ادبیاتشان شناخته شدند و بهتر است که به حوزه ادبیات و روایت تهران بپردازیم.

وی یادآور شد که اکنون روایت تهران جزو برنامه های تهران قرار گرفته است.

به گفته وی، خطرناک ترین اتفاق در برنامه ریزی شهری این است که عده ای گمان کنند آنها رسالت دارند شهر را بسازند.

وی گفت: کسانیکه باغ‌های شهر را از بین برنده با نیت ساختن شهر این کار را کردند و کسانیکه به میراث این شهر توجه نکردند هم با نیت ساختن شهر بوده است.

 مسجدجامعی تاکید کرد که بلکه شهر باید توسط مردم ساخته شود و نمی‌توان فقط به کالبد آن پرداخت.

وی افزود: نمی توانیم باغ های طرشت را نادیده بگیریم و نمی توانیم برای توسعه دانشگاه تهران خاطرات آن منطقه را نادیده گرفت.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به ایجاد در پهنه رودکی خاطر نشان کرد: حفظ جریان زندگی برای ما در اجرای این پهنه اهمیت دارد.

مسجدجامعی گفت: جایزه تهران افتخار دارد که در دوره های مختلف به این موضوعات پرداخته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha