۱۰۰ هزار میلیارد ریال طرح عمرانی در کهگیلویه وبویراحمد در حال اجراست

یاسوج- ایرنا- استاندار کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد که هم اینک افزون بر ۱۰۰هزار میلیارد ریال در قالب یک هزار و ۴۷۶ طرح عمرانی در بخش های مختلف در این استان در حال اجراست که در بودجه امسال رقمی افزون بر ۱۴هزار میلیارد ریال برای تسریع این طرح ها اختصاص یافته است.

حسین کلانتری امروز دوشنبه در نشست شورای برنامه ریزی کهگیلویه وبویراحمد با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: سد چم شیر در گچساران با اعتباری افزون بر 30 هزار میلیارد ریال ،پروژه راه آهن یاسوج - اقلید با اعتبار پیش بینی شده افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال، محور ملی پاتاوه – دهدشت با اعتباری هزینه شده و یا مورد نیاز حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال ، سد تنگ سرخ یاسوج برای آبرسانی به شهر یاسوج و آبیاری حدود ۶ هزار هکتار زمین کشاورزی ، طرح چهار خطه کردن یاسوج- سمیرم و یاسوج به بابامیدان – گچساران و طرح آبرسانی به چهار شهر سوق، لندهف دهدشت و چرام از طریق سد کوثر ، سدهای خاکی کوهبرد و ایلی آباد ، سد آبی آبریز کهگیلویه از مهمترین طرح های موجود و در دست اجرا در حوزه عمرانی است.

وی یادآور شد: همچنین ۳۸۱ طرح عمرانی و اقتصادی در دهه پر فروغ فجر انقلاب اسلامی در سطح استان افتتاح و کلنگ زنی خواهد شد که از این تعداد ۳۰۴ مورد افتتاحی و ۷۷ مورد کلنگ زنی است.

کلانتری میزان اعتبار هزینه شده و یا پیش بینی شده برای مجموع پروژه های افتتاحی و کلنگ زنی نیز افزون بر ۹۴۴ میلیارد تومان است.

وی میزان اشتغالزایی این طرح ها اعم از افتتاحی و کلنگ زنی را نیز سه هزار و ۹۳۰ نفر عنوان کرد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین یاداور شد: هم اینک بیش از یک هزار و ۷۹۰ طرح اقتصادی و واحد تولیدی و صنعتی در سطح استان وجود دارد که حجم سرمایه گذاری صورت گرفته در این واحدها افزون بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید ظرف سال های گذشته گام های مثبت و چشمگیری برای محرومیت زدایی و تحول در بخش های مختلف این استان انجام داده است، گفت: مردم این استان نیز در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و انتخاب مجدد دکتر روحانی قدرشناسی خود را از خدمات ارزنده دولت نشان دادند.

 وی رشد چهار برابری اعتبارات عمرانی از سال ۹۲ نسبت به سال ۹۸، آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه پس از ۱۲ سال از کلنگ زنی آن، افزایش طول بزرگراه های استان از ۵۰ کیلومتر به بیش از ۱۹۰ کیلومتر در سال جاری ، افزایش میزان تجهیز زمین های کشاورزی به روش های نوین آبیاری از ۲۰هزار هکتار به ۳۸هزار هکتار، اجرای بیش از ۱۵ طرح پمپاژ آب کشاورزی پس از سالها تعطیلی ، آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به چهار شهر استان از طریق سد کوثر، رشد شاخص آبرسانی روستاهای استان از ۶۷به ۷۶درصد و جذب ۳۸۱ میلیارد ریال اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی برای ۱۸ مجتمع آبرسانی روستایی ، بازگشت بیش از ۱۳۰ کارخانه راکد صنعتی به چرخه تولید و سرمایه گذاری افزون بر ۴۰ هزار میلیارد ریال طرح های اقتصادی بخشی از دستاوردهای دولت تدبیر وامید در این استان کوچک و با یک درصد مساحت و جمعیت کشور است.

کلانتری گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۵ زمان شروع به کار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این استان نیز تاکنون ۱۳۰ واحد راکد صنعتی به چرخه تولید بازگشته‌اند که میزان اشتغال احیا شده آنها بیش از ۶۰۰ نفر بوده است.

وی همچنین تاکید کرد که بر اساس برنامه پششم توسعه و ضرورت تدوین سند تحول و توسعه روستاهای بالای ۲۰ خانوارف هم اینک سند توسعه اشتغال و شناسایی ظرفیت های بالقوه تعداد ۴۵۵ روستا از مجموع ۷۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان اجرایی و عملیاتی شده است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این استان در زمینه توریسم طبیعی، تاریخی دارای ویژگی ها و استعدادهای مهم و منحصر به فردی است.
کلانتری یادآور شد: تلفیق و ترکیبی ازمزیت ها و ظرفیت های متنوع با حمایت ها و توجه ویژه دولت و تزریق اعتبارات ملی زمینه توسعه همه جانبه این استان را به دنبال خواهد داشت.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: وجود حدود ۸.۵ میلیارد مترمکعب روان آب معادل ۱۰ درصد آب کشور یکی از ظرفیت های مهم کهگیلویه و بویر احمد است.
وی تصریح کرد: حدود ۶.۵ میلیارد مترمکعب از این میزان آب در خود استان تولید می شود.
استاندار کهگیلویه و بویر احمد گفت: با توجه به اینکه سدهای موجود استان بیشتر در انتهای مرزها با سایر استان ها قرار گرفته، میزان قابل توجهی از سهم تولیدی آب از این سدها در اختیار استانهای مجاور قرار می گیرد.
کلانتری گفت: این در حالی است که بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی این استان که قابلیت تبدیل از دیم به آبی را دارند همچنان تشنه هستند.
وی تاکید کرد: میانگین بارندگی در این استان با بیش از سه برابر میانگین کشور حدود ۶۷۸ میلیمتر است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد قرارگرفتن در کریدور شمال به جنوب و همجواری با استان های اصفهان، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و برخی از مناطق جنوبی را از دیگر مزیت ها و ظرفیت های مهم این استان ذکر کرد.
کلانتری بیان کرد: حدود ۲۵ درصد تولید نفت و گاز کشور از این استان است اما این ظرفیت نیز کمکی به رونق اقتصادی و کاهش میزان نرخ بیکاری در استان نکرده است.
وی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه سهم استان کهگیلویه وبویراحمد از منابع بانکی کشور نیز ۲۹ صدم درصد و نسبت مصارف به منابع در بانک های این استان نیز بیش از ۱۳۰ درصد است گفت: این مهم امکان بهره گیری سرمایه گذاران و صاحبان واحدهای تولیدی از تسهیلات مورد نیاز را با چالش های متعددی مواجه کرده و همچنین یکی از دلایل اصلی و موانع جدی فراروی سرمایه گذاری در استان شده است.
وی ابراز داشت: استان کهگیلویه وبویراحمد دارای بیش از یکهزار و ۶۷۴ روستای دارای سکنه است که پراکندگی روستاها نیز خدمات رسانی از سوی دستگاه های مختلف را تا حدود زیادی با چالش رو به رو کرده است.
وی گفت: این استان با وجود آنکه تا قبل از انقلاب کمتر از ۱۰۰ دانشجو داشت اما اکنون بیش از ۷۶ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سراسر این استان مشغول تحصیلند.
وی تعداد اعضای هیات علمی و مراکز دانشگاهی استان را به ترتیب ۷۲۳ نفر و ۳۳ مرکز دانشگاهی عنوان کرد.
همچنین در این نشست و با امضای تفاهم‌نامه سه جانبه بین محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حسین کلانتری استاندار کهگیلویه وبویراحمد سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی ویژه خانواده های محروم و کم بضاعت این استان ساخته خواهد شد.
 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha