۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۰۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83657256
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار کنگره آمریکا درباره فعالیت هواوی در انگلیس

تهران-ایرنا- چهل و دو نماینده کنگره آمریکا در اقدامی بی‌سابقه با ارسال نامه به انگلیس درباره «هزینه فاجعه بار» اجازه به شرکت فناوری هواوی برای ساخت شبکه نسل پنجم اینترنت در این کشور هشدار دادند.

به گزارش روزنامه انگلیسی دیلی میل، این نامه به کمیته منتخب دفاعی مجلس عوام انگلیس ارسال شده و در آن هشدار داده می شود که «دولت و صنایع خصوصی در چین تلاش می کنند با همکاری یکدیگر نفوذ حزب حاکم کمونیست این کشور را گسترش دهند».

در  این نامه آمده است: هواوی در چنین راهبردی استثنا نیست. هرگونه پس انداز مالی کوتاه مدت ناشی از مشارکت هواوی در شبکه جی ۵ انگلیس به دلیل هزینه های بلندمدت نظارتی آن بر باد خواهد رفت.

نمایندگان کنگره آمریکا همچنین هشدار دادند: تمایل بریتانیا برای گشودن درها به روی دولت چین مطمئنا فعالیت های اطلاعاتی مشترک بین دو دو کشور (آمریکا وانگلیس) را نابود خواهد کرد.

در این نامه از نمایندگان  پارلمان انگلیس خواسته شده با قانون فعالیت محدود هواوی در این کشور مخالفت کرده یا آن را اصلاح کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا حرف اول را در هرگونه توافق تجاری با بریتانیا می زند و جنجال بر سر هواوی چنین مذاکراتی را تحت الشعاع قرار داده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به دنبال چراغ سبز نشان دادن برای نقش محدود هواوی در شبکه توسعه زیرساخت‌های لازم با هدف راه اندازی نسل پنجم اینترنت همراه در این کشور با اولین واکنش جدی اعضای حزب محافظه کار مواجه شده است.

جانسون تاکید دارد که نقش هواوی در تامین تجهیزات غیرهسته ای همچون آنتن ها از ۳۵ درصد بیشتر نشود اما مخالفانش در پارلمان می گویند این میزان باید کاهش یابد و دیوید دیوس وزیر پیشین کابینه خواستار ممنوعیت کامل فعالیت هواوی در انگلیس شده است.

برخی نیز همچون جولیان لویس رئیس کمیته دفاعی پارلمان این کشور نیز ضمن هشدار دراره ارتباط هواوی با دولت چین و سازمان های اطلاعاتی متخاصم خواستار تضمین ایجاد  سازوکارهای محافظتی شده است.

شرکت های غربی تاکنون نتوانسته اند با نسل پنجم اینترنت شرکت هواوی در بخش هزینه های این پیشرفت فناوری رقابت کنند بنابراین تحقق وعده جانسون درباره اینترنت پرسرعت برای همه فقط با فعالیت هواوی میسر می شود.

هواوی همه اتهامات مربوط به جاسوسی این کشور را تکذیب کرده است.

دولت انگلیس علیرغم هشدارهای واشنگتن مبنی بر اعمال محدودیت برای مشارکت هواوی در اروپا چند روز قبل و در آستان برگزیت مجوز فعالیت محدود این شرکت از طریق راه اندازی شبکه جی ۵ را دارد.

 یک مقام دولت دونالد ترامپ گفته است که ایالات متحده از این تصمیم نا امید شده است.

ترامپ پیش تر از انگلیس خواسته بود که هواوی را تحریم کند و ادعا کرد پکن می تواند از تجهیزات این شرکت برای سرقت اطلاعات محرمانه کشورهای غربی استفاده کند.

کارشناسان معتقدند تصمیم انگلیس برای پذیرش هواوی برای مشارکت در جی ۵ شکستی بزرگ برای ایالات متحده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha