رونمایی از ۴ عنوان کتاب کانون پرورش فکری

تهران- ایرنا- چهار عنوان کتاب جدید انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ شامل «سایبانی برای زمین»، «روح عزیز»، «یک آدم نقاشی کن!» و «سوار بر باد» رونمایی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کتاب‌های سایبانی برای زمین نوشته حمید نوایی‌لواسانی و روح عزیز نوشته مینو کریم‌زاده از مجموعه رمان نوجوان امروز و کتاب‌های یک آدم نقاشی کن! نوشته فریبا کلهر و تصویرگری میترا عبداللهی و سوار بر باد نوشته محمد رودگر و تصویرگری هاجر سلیمی‌نمین در فروشگاه محصولات فرهنگی هنری آفرینش رونمایی شد.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری با ابراز خرسندی از رونمایی از چهار کتاب جدید گفت: یکی از وجوه شیرین کار انتشارات بعد از سال‌ها کار کردن در حوزه فرهنگ این است که هر کدام از کارکنان انتشارات کانون پرورش فکری صاحب اثر هستند. ما به گروه‌بندی‌ها و عنوان‌های کتاب‌ها که از قدیم در کانون پرورش فکری بوده است، وفادار مانده‌ایم.

روح‌الله کاظمی‌زاده تاکید کرد: بزرگ‌ترین خوشحالی من این است که این کتاب‌هایی که در انتشارات تولید می‌کنیم، ممکن است به دست کودکی در سیستان و بلوچستان یا بوشهر در جنوب کشور برسد.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری از آماده شدن ۳۱ عنوان کتاب آوا خبر داد.

حمید نوایی‌لواسانی درباره شکل‌گیری ایده کتاب سایبانی برای زمین توضیح داد: حدود ۱۷، ۱۸ سال پیش که منزل ما در کرج بود. منزل ما در بلواری بود که به چند کوچه باغ منتهی می‌شد. وقتی می‌خواستم خرید کنم، مخصوصا راهم را دور می‌کردم تا سر راهم به این باغ‌ها سر بزنم. این باغ‌ها فوق‌العاده بودند و یکی از حسرت‌های من این است که چرا از آن‌ها عکاسی نکردم. حدود یکی، دو سال بعد من دیدم این باغ‌ها، یکی پس از دیگری تخریب شدند. بعد از شش ماه این منطقه تبدیل به یک اتوبان بزرگ شد.

سال‌ها بعد که بحث آلودگی هوا در تهران و کرج داغ شد، متوجه شدم کمربند سبز اطراف تهران و کرج از بین رفته است. زمانی که آن‌ باغ‌ها را تخریب می‌کردند، نام آن را توسعه شهری می‌گذاشتند. ولی امروز این دغدغه برای همه ما وجود دارد و روی زندگی همه ما تاثیر مستقیم دارد. حتی امروز در پیاده‌روها، موتورها برای ما بوق می‌زنند که کنار بروید. یعنی تا این حد به حقوق انسانی ما تجاوز شده است. ما هنوز به موقعیت شهروندی خودمان نزدیک نشده‌ایم که بدانیم حقوق و وظایف‌مان کجاست. کتاب سایبانی برای زمین به ما کمک می‌کند تا مسئولانه با زندگی برخورد کنیم.

هاجر سلیمی‌نمین، تصویرگر کتاب سوار بر باد درباره تصویرگری این کتاب گفت: ذوالفقاری که در دست حضرت علی (ع) روی جلد تصویر می‌بینید، نشان انحصاری ایشان است که حتی اهل تسنن هم این نشان را به حضرت علی (ع) نسبت می‌دهند.

او ادامه داد: این کتاب درباره یکی از جنگ‌های حضرت علی (ع) است که از زبان اسب روایت می‌شود. تمرکز من در تصویرگری روی صحنه آخر داستان است. در تصویرگری حضرت علی (ع) همیشه تصویرگران مسلمان طوری عمل می‌کنند که مخاطب بداند در هر شرایطی ایشان شر را از بین می‌برند. شمایل‌نگاری راهی برای ارتباط با تمام انسان‌ها از بی‌سواد تا باسواد بوده است.

این نوع تصویرگری رئالیستی نیست و در آن خون‌ریزی و کشتن نشان داده نمی‌شود. این شمایل‌نگاری‌ها برای بازنمایی حقیقت است. یکی دیگر از ویژگی‌های ثابت تصویرگری این کتاب‌ها این است که تصویرگران مسلمان از نشانه‌های زمانه خودشان در آن استفاده می‌کنند تا نشان دهند که شخصیتی مانند علی (ع)، شخصیتی متعلق به گذشته نیست و او شخصیتی ازلی و ابدی است.

محمد رودگر، نویسنده کتاب سوار بر باد درباره ماجرای نوشته شدن این کتاب گفت: این کتاب متعلق به پنج، شش سال پیش است. نزدیک به شش سال پیش من کتاب را به انتشارات کانون پرورش فکری تحویل دادم. در ارزیابی‌ها چند اصلاح به کتابم خورد که من آن‌ها را اصلاح کردم. من این کار را بیست سال پیش نوشته بودم. یک روزه هم آن را نوشتم. این داستان در سه جشنواره مقام آورد و بعدش متوجه شدم داستان خوبی است و می‌توانم آن را به انتشارات کانون پرورش فکری بدهم تا آن را چاپ کند.

خواندن، یک مهارت در زندگی کودکان است

هشتاد و دومین نشست توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی با موضوع آموزش و راهبردهای خواندن در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. هشتاد و دومین نشست توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی با موضوع آموزش و راهبردهای خواندن با حضور حسین قاسم‌پورمقدم و ابراهیم طلایی از پژوهش‌گران و مدرسان دانشگاه، روز دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ در کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در پس تمام کنش‌های تربیتی معلم یک دیدگاه نظری نهفته‌ست که هویدا نیست. عمل بدون تئوری خطرناک و تئوری بدون عمل بی‌فایده است.

طلایی با بیان مثال‌های مختلف به توضیح الگوها و نظریه‌های آموزش خواندن پرداخت. وی با بیان این‌که به نظریه‌های خواندن هم می‌توان نگاه تاریخی داشت، توضیح داد: تئوری‌های متقدم اولین نظریه‌های خواندن هستند که تئوری انضباط ذهنی منصوب به افلاطون و ارسطو یکی از آنهاست که معتقد است عضله‌های مغز هم برای خواندن نیاز به تمرین دارد. تداعی‌گرایی، شکوفایی طبیعی، ساختارگرایی از دیگر نظریه‌های ابتدایی خواندن هستند.

این پژوهشگر در ادامه درباره دیگر الگوهای نظریه‌های خواندن افزود: الگوی رفتاری شامل نظریه‌های شرطی‌سازی کلاسیک، ارتباط‌گرایی و شرطی‌سازی عامل، الگوی سازنده‌گرایانه نیز شامل نظریه‌های یادگیری مبتنی بر پژوهش، نظریه طرح‌واره، نظریه تبادلی/ واکنش خواننده، نظریه روان زبان‌شناختی، نظریه تمامیت زبان و نظریه فراشناخت می‌شود.

طلایی از الگوی رشدی به عنوان یکی دیگر از الگوهای نظریه‌های خواندن نام برد و گفت: رشد سواد، مدل مرحله‌ای، سواد برایندی و سواد خانواده و لنزهای تغذیه‌ای، خواب و ورزش نظریه‌های رشدی هستند. الگوهای عاطفی، نظریه‌های یادگیری اجتماعی و پردازش شناختی نیز دیگر الگوهای نظریه‌های خواندن در جهان هستند که هر کدام زیرمجموعه‌هایی دارند.

در ادامه این نشست حسین قاسم‌پورمقدم اظهار داشت: همه ما ایرانی‌ها خواندن را امری بدیهی فرض کرده‌ایم و برایش هزینه هم نمی‌کنیم. مشکل خواندن در کشور ما مشکل مربیان نیست. همه اولیا و مربیان به شیوه مربیان خود روش خواندن را آموزش می‌دهند.

خواندن یک پدیده الهی است و وجه تمایز انسان با حیوان، بحث زبان و قدرت اندیشیدن است. در مهارت‌های ذهنی ما مهارت‌های تولیدی نظیر تولید صوت و صدا و مهارت‌های دریافتی نظیر دریافت تصاویر و آوا وجود دارد.

قاسم‌پورمقدم یادآور شد: حتی مربیان و معلمان ما هم در این زمینه مشکل دارند که بتوانند توانایی خواندن را به کودکان و نوجوانان آموزش دهند. بچه‌ها نوشتن را از یکسالگی بلد هستند و خط و خطوطی که با مداد و اشیاء نوک‌تیز می‌کشند برایشان معنا دارد. وظیفه مربیان و معلمان نظم‌دادن به ذهنیت بچه‌هاست.

ما خواندن را معادل قرائت و روخوانی می‌دانیم. خواندن دو مرحله‌ای شامل تلفظ و فهم است.

وی در ادامه با بیان این‌که ما در ایران ابزار ارزیابی فهم را نداریم، افزود: ابزار ارزیابی فهم کودکان سؤال است. نگاه ما به کتاب‌خوانی نگاهی سطحی است. انسان وقتی از خواندن لذت می‌برد که آن را فهم کند.

در مدارس زنگ خواندن باید از زنگ ادبیات فارسی جدا باشد. خواندن باید به یک مهارت زندگی تبدیل شود و به عنوان یک درس به آن نگاه نشود. کتاب‌خوانی چیزی نیست که در ایران اتفاق می‌افتد. اکثر کتاب‌ها بر اساس علم خواندن نوشته نشده است. حدس زدن، تجسم یا تصویرسازی، تلخیص یا خلاصه‌کردن و طرح سؤال از راهبردهای آموزش خواندن هستند که باید به کار گرفته شوند تا بچه‌ها در کتاب‌خوانی و خواندن رشد کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =