خاطرات کِدِر در «یادزُدودِگی»

تهران- ایرنا- نقاشی‌های ترلان تبار با عنوان «یادزُدودِگی» حاصل گسیختگی ذهن انسان در یادآوری خاطراتی است که نه حذف شده و نه می تواند به صورت شفاف بازیابی شوند.

این مجموعه از آمیزش رنگ هایی متکثر بر بوم نقاشی خلق شده است که در نهایت فرم ها نمی تواند به ابژه ای تجربه شده ارجاع دهد و می توان این فرار از دلالت بر نشانه ها را عامدانه پنداشت وقتی که در ترجمان عنوان نمایشگاه با نام  یادزُدودِگی به معنی فراموشی تجزیه ای (Dissociative amnesia) می رسیم. گویا هنرمند بوم نقاشی را به مثابه حافظه ای پنداشته است که رنگ ها در نقش خاطرات چنان نامعلوم انگاشته می شود که به خاطر آوردن تجربه‌های گذشته به دلایل جسمی یا روانی ناممکن است.

نقاشی‌های ترلان تبار حاصل گسیختگی ذهن انسان در یادآوری خاطرات و نیز تصاویر و لحظاتی است که در گذشته داشته است. در این آثار به تعریف DSM از یادزدودگی می‌رسیم؛ یعنی خاطرات نه حذف شده و نه به صورت کاملا شفاف در حافظه هوشیار بازیابی می‌شوند، بلکه مانند گردی از یک خاطره از ذهن هنرمند به روی بوم پاشیده شده‌اند.
نکته‌ای که در این آثار وجود دارد شباهت خطوط به تصاویر دیجیتالی است که می‌توان آن را خلاقیت هنرمند برای نشان‌دادن روند دیجیتالی شدن دنیای بیرونی و انباشت پر زرق‌وبرق آن دانست.

نمایشگاه انفرادی نقاشی های ترلان تبار با عنوان یادزُدودِگی جمعه ۲۷ دی آغاز به کار کرد و  تا چهارشنبه ۱۶ بهمن در محل پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند، کوچه ۱۸، پلاک ۲۵ ادامه خواهد داشت. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

سرخط اخبار فرهنگ