ترکیبی که آسیب‌شناسانه چیده شد

تهران- ایرنا- داوران سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر درحالی معرفی شدند که برخلاف سال‌های گذشته تعداد نفرات حاضر در این ترکیب به ۹ نفر رسیده است. البته بیشتر شدن تعداد داوران اتفاق تازه‌ای نیست و در کنار دوره‌هایی که جشنواره، با ترکیب ۵ یا ۷ داور برگزار شده، سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر نیز میزبان ۹ داور بوده است.

بیشتر شدن تعداد داوران درصورتی‌که با درنظر گرفتن تنوع چهره‌ها و سلایق باشد، می‌تواند در داوری بهتر آثار نقش داشته باشد. آنچه در اسامی اعلام شده برای داوری بخش اصلی جشنواره فجر یعنی سودای سیمرغ دیده می‌شود، حضور مجموعه‌ای از تجربیات مختلف است که هرکدام در جایگاه خودشان می‌توانند تکمیل کننده دیگری و نقش کمک کننده داشته باشند.

آنچه معمولا در ترکیب داوران دوره‌های گذشته دیده می‌شود چهره‌هایی هستند که بیشتر در حوزه‌های نزدیک به هم فعالیت دارند؛ اما حضور طراح صحنه، منتقد، نویسنده، کارگردان، مدیر فیلمبرداری، بازیگر و مدیر فرهنگی در کنار هم، از نظر تخصص تنوع خوبی دارد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه، تمام اسامی اعلام شده باوجود سابقه کاری موفق و طولانی مدتی که دارند، امسال برای اولین بار در میان داوران سودای سیمرغ فجر قرار گرفته‌اند. ترکیبی که به نظر می‌رسد با آسیب‌شناسی ترکیب‌های پیشین هیأت داوری این بخش چیده شده است. در ادامه نگاه کوتاهی داریم بر سابقه داوران معرفی شده و حضورشان در دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر:

نرگس آبیار نویسنده و کارگردان: آبیار با ساخت فیلم کوتاه و مستند وارد سینما شد اما دهه نود از همان ابتدا برای او سال‌های پررونقی رقم زد. او در سال ۹۲ و در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «شیار ۱۴۳» که از نگاه مخاطبان بهترین فیلم شد، مورد توجه قرار گرفت. دو سال بعد در فجر سی‌وچهارم با فیلم «نفس» آمد که آن هم تحسین شد. اما اوج موفقیت آبیار در جشنواره فجر مربوط به سال گذشته است، او با ساخت فیلم «شبی که ماه کامل شد» جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد، ضمن اینکه این فیلم ۵ سیمرغ دیگر هم دریافت کرد.

تورج اصلانی کارگردان و مدیرفیلمبرداری: تورج اصلانی پیش از این جشنواره فیلم فجر را با فیلم‌های گوناگونی که در آنها مدیر فیلمبرداری بوده پشت سر گذاشته، فیلم‌هایی چون «قسم»، «کامیون»، «درخونگاه». اصلانی سال گذشته در فجر سی‌وهفتم با اولین فیلم بلند سینمایی خود «حمال طلا» حاضر شد که هنوز به اکران عمومی درنیامده است. او در بیست‌هشتمین جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین فیلمبرداری را برای «بدرود بغداد» دریافت کرده است.
عباس بلوندی، طراح صحنه و لباس: معمولا داوران جشنواره فجر از میان عواملی چون کارگردان، تهیه‌کننده و یا مدیران فرهنگی و سینمایی انتخاب می‌شوند. باتوجه به اینکه داوران دوره سی‌وهشتم، ۹ نفر هستند، قرار گرفتن یک طراح صحنه ولباس در این جمع می‌تواند به تخصصی‌تر بودن داوری در این بخش کمک کند. بلوندی پیش از این در فیلم‌های متعددی چون «چ»، «ملکه»، «هیهات»، «۵۰ قدم آخر»، «بیداری رویاها»، «آزادی مشروط» حضور داشته و دوره سی‌وششم جشنواره فجر، سیمرغ بهترین طراحی صحنه برای فیلم «سرو زیر آب» را برایش رقم زده. 
 

رضا پورحسین، مدیرفرهنگی: رضاپورحسین بیشتر چهره‌ای تلویزیونی دارد، او تاکنون مدیریت شبکه‌های آموزش، چهار و مستند را برعهده داشته است. ویژگی اصلی پورحسین در هرجایگاهی که حضور داشته، چهره آرام و شخصیت بی‌حاشیه اوست که معمولا دنبال حاشیه نبوده و سعی در پشت سر گذاشتن موضوعات با آرامش دارد. قرار گرفتن پورحسین به عنوان یک مدیر فرهنگی در کنار تنوع کاری سایر داوران می‌تواند این ترکیب را کامل‌تر کند.
فریدون جیرانی، نویسنده و کارگردان: حضور فریدون جیرانی در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر به سبب کارگردانی فیلم‌هایی چون «قرمز»، «شام آخر»، «من مادر هستم»، «آشفته‌گی» و... بوده اما او امسال در کنار بزرگداشتی که قرار است برایش برگزار شود، داوری سودای سیمرغ هم تجربه خواهد کرد. جیرانی پیش از این داوری جشنواره فیلم فجر را در بخش نگاه نو در دوره بیست‌ونهم برعهده داشته است.

سعید راد بازیگر: کارنامه بازیگری سعید راد آنقدر پروپیمان است که می‌توان فیلم‌های متنوعی را در آن جستجو کرد. «عقاب‌ها» مطرح‌ترین فیلمی است که با بازی او روی پرده رفت و یکی از فیلم‌های پرمخاطب سینمای ایران شد. او در فجر سی‌ام دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم «گیرنده» دریافت کرد. سابقه بازیگری راد در فیلم‌های مختلف، پشتوانه‌ای است برای داوری بهتر او در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر.

محمدمهدی عسگرپور کارگردان و تهیه‌کننده: عسگرپور بیش از آنکه به‌عنوان چهره‌ای فیلمساز شناخته شود در سمت‌های مدیریتی گوناگون در سینما حضور داشته است. او تاکنون، مدیریت خانه سینما، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و ... را برعهده داشته. عسگرپور در فجر سی‌وهشتم برای اولین بار داوری را تجربه می‌کند، اما در دوره بیست و بیست‌ویکم دبیر این جشنواره بوده است. او در دور بیست‌ودوم جشنواره سیمرغ بهترین فیلم هنر و تجربه را برای «قدمگاه» و در دوره سی‌ام سیمرغ بهترین فیلم آسیاسی را دریافت کرده است. محمدمهدی عسگرپور هم اکنون دبیری فجر بین الملل را برعهده دارد.

طهماسب صلح‌جو منتقد: حضور یک منتقد در ترکیب هیأت داوران اتفاق خوبی است که می‌تواند نقش کمک کننده در داوری‌ها داشته باشد. جشنواره فیلم فجر در دوره‌های گذشته برای داوری میزبان منتقدانی چون مسعود فراستی، جواد طوسی، هوشتگ گلمکانی و مهرزاد دانش بوده. حضور طهماسب صلح جو در این دوره به عنوان یکی از منتقدان پیشکسوت و با سابقه می‌تواند نویدی برای ادامه این مسیر باشد. صلح جو تا کنون در جشنواره‌های مختلف سینمایی حضوری فعال داشته و به درو از حاشیه در حوزه سینمای ایران فعالیت کرده.

مازیار میری کارگردان: «قطعه ناتمام» اولین فیلم بلند سینمایی مازیار میری، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را در بخش مسابقه بین الملل فجر نوزدهم برای او به ارمغان آورد. او در ادامه با فیلم‌های «به آهستگی»، «پاداش سکوت»، «کتاب قانون»، «سعادت آباد» و «حوض نقاشی» در جشنواره فجر شرکت کرد که هرکدام در فضایی متفاوت روایت می‌شود. میری پیش از جشنواره فجر در سایر جشنواره‌های سینمایی داوری را تجربه کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =