۶ بهمن ۱۳۹۸، ۳:۱۶
کد خبر: 83647993
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سازمان ملل از نقض تحریم تسلیحاتی لیبی خبر داد

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۳:۱۶
کد خبر: 83647993
سازمان ملل از نقض تحریم تسلیحاتی لیبی خبر داد

تهران- ایرنا- سازمان ملل متحد اعلام کرد؛ شماری از کشورهایی که یک هفته پیش در کنفرانس برلین بر حفظ تحریم تسلیحاتی لیبی توافق کرده بودند، این تحریم‌ها را نقض کرده‌اند.

به گزارش رویترز، دفتر نمایندگی سازمان ملل در لیبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ظرف ۱۰ روز گذشته چندین محموله و هواپیما در فرودگاه‌هایی در شرق و غرب لیبی مشاهده شده که سلاح‌ های پیشرفته، خودروهای زرهی، مشاور و جنگجو به طرف‌های درگیر رسانده‌اند.
این بیانیه افزود: دفتر نمایندگی سازمان ملل این گونه تخلفات را که کشور را در معرض دوره جدید درگیری‌ها قرار می‌دهد، محکوم می‌کند.
دفتر نمایندگی سازمان ملل، برخی کشورها را که در کنفرانس برلین حضور داشتند، مقصر نقض تحریم تسلیحاتی معرفی اما اشاره‌ای به نام این کشورها نکرد.
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان یکشنبه گذشته در کنفرانس برلین درباره لیبی، میزبان رهبران و وزرای خارجه ۱۱ کشور، رؤسا و مقام‌های بلندپایه اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب بود.
کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس برلین بر حفظ و پایبندی به تحریم تسلیحاتی لیبی تأکید و توافق کردند تا از طرف‌های درگیر در آن کشور حمایت نظامی نکنند.
لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به روست و به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.
یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایر السراج» که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و مقر آن در طرابلس است و دیگری دولت موقت در شرق لیبی که نخست وزیر آن «عبدالله الثنی» است و پارلمان طبرق و ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» از وی حمایت می‌کنند.
نیروهای السراج و حفتر طی ماه‌های گذشته در حال درگیری نظامی بوده‌اند. امارات، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج در غرب لیبی هستند.
ترکیه متهم است که صدها شبه‌نظامی سوری را برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی به ریاست السراج به طرابلس فرستاده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha