۵ بهمن ۱۳۹۸،‏ ۱۸:۳۰
کد خبرنگار: 2309
کد خبر: 83647665
۱ نفر

برچسب‌ها

قرآن کامل‌ترین و جامع‌ترین رسانه است

تهران- ایرنا- یک کارشناس مذهبی از قرآن به عنوان کامل‌ترین و جامع‌ترین رسانه یاد کرد و اعجاز بیانی کلام وحی را اعجاز رسانه‌ای نامید.

حجت الاسلام محمدعلی میرزایی عصر شنبه در پیش نشست همایش ملی مقاومت از دیدگاه قرآن با طرح موضوع درآمدی بر مقاومت رسانه ای در قرآن، گفت: شاخص های رسانه ای قرآن حیرت انگیز است و کلام الهی در روش پیام رسانی خود اعجاز دارد. چون در انتقال پیام بهترین روش های تعاملی و ارتباطاتی را داراست.
وی با اشاره به آیه ۱۵۹ سوره آل عمران، افزود: در این آیه اصل ارتباط جمعی بیان شده و در آخرین آیه سوره فتح فلسفه ارتباطات تشریح شده و غنی ترین فلسفه ارتباطات انسانی در قرآن آمده است.

این مدرس حوزه افزود:‌ قرآن یک مکتب مقاومتی ارائه کرده یعنی یک نگاه مکتبی و همچنین نظریه های ریزتری را در این زمینه مطرح کرده و به ارکان رسانه و وسایل ارتباطاتی یعنی منبع پیام و جهت پیام اهمیت داده است.

وی افزود: ما گاهی روش های تاریخی را در قرآن لحاظ نمی کنیم در حالیکه مفهوم رسانه به این معنا در گذشته وجود نداشته است.

میرزایی همچنین از ضرورت فرهنگ زدایی از تاریخ قرآن سخن گفت و افزود:‌ یکی از معجزات قرآن این است که هرچه زمان می گذرد عینیت یابی آیات این کتاب آسمانی بیشتر می شود.

وی با اشاره آیه ۴۱ سوره مائده، گفت: قرآن از قوم یهود به عنوان کسانی یاد می کند که بسیار سخنان دروغ را گوش می کنند و این مساله یعنی برخط بودن همیشگی انسان و شنیدن را بیان می کند.

میرزایی در ادامه از سه اصطلاح رسانه مقاوم، رسانه مقاومتی و مقاومت رسانه ای سخن گفت و اظهار داشت: هدف اصلی رسانه مقاوم ایجاد ثبات در رسانه و جلوگیری از چالش هاست اما در رسانه مقاومتی رسانه ای را می بینیم که کارکرد مقاومتی دارد و یعنی برای مقاومت، یک رسانه یکی از موارد را داراست.

وی مقاومت رسانه ای را طرحی کلان و آرمانی دانست که همواره با تهدیدهایی روبروست که این تهدیدها ممکن است از سوی رسانه یا غیر رسانه مطرح شود.

او تاکید کرد: رسانه مقاوم رسانه ای است که در برابر تهدیدات می ماند و در شرایط سخت یک ملت در برابر چالش ها ایفای نقش می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با استناد به برخی از آیات قرآن، مفاهیمی همچون گمراه کردن، بزرگنمایی، کوچک نمایی، نگه داشتن در جهل، بستن کانالهای ارتباطی، پراکنده کردن، بی انگیزه کردن، توجه به بحث های قومی و نژادی و حزبی، آلوده کردن حق و باطل، فریب دادن را به عنوان تهدیدهایی یاد کرد که در قرآن از سوی دشمنان همواره مطرح می شود.

وی همچنین به جنبه هایی ایجابی مقاومت رسانه ای هم اشاره کرد و مسائلی از قبیل شفافیت را کلید واژه های شناخت رسانه ای دشمن مطرح کرد که همواره در رسانه های وجود دارد.

میرزایی درادامه همچنین، فتنه زدایی، دشمن شناسی، جلوگیری از خدمت رسانی، رسوایی، نفاق و انباشت ثروت را از دیگر نکاتی دانست که قرآن در زمینه رسانه به آنها پرداخته است.

وی همچنین با اشاره به آیه ۲۸ سوره توبه، گفت: نفوذ زدایی فرهنگی دشمن یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کرد چون قرآن مثلا در این مورد اعلام می کند که مشرکین نجس هستند یعنی ویروس شرک یک پدیده منفی است و از مسلمانان می خواهد که نگذارند این افراد وارد مسجد الاحرام شوند.

میرزای تاکید کرد: مشرکان و یهود در آن زمان مرکز ثقل اقتصادی و رسانه بودند و چون مسجد الاحرام رسانه مسلمان است و مهمترین کانون ارتباطاتی است نباید اجازه ورود به مشرکان داده شود و اگر مسلمان از فقر می ترسند باید بدانند که خدا آنان را بی نیاز می کند و ما این مسئله را امروز نیز مشاهده می کنیم که در فقدان آمریکا می توان به مسالی رسید که در حضور آنها ممکن نیست.

رئیس پژوهشکده قرآن کریم نیز در این پیش نشست با بیان اینکه واژه مقاومت در قرآن آمده، اظهار داشت: مقاومت یعنی ایستادگی و پایداری یک ملت براساس برنامه ها و طرح های پیش رو و اقدامات اساسی در برابر اقدامات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دشمنان.

حجت الاسلام محمد صادق یوسفی مقدم با قرائت آیاتی از قرآن به نمونه هایی از دستاوردهای مقاومت اشاره کرد و بر شناخت اهداف و تبیین مقاومت همچون عدالت اسلامی، حفظ عزت ملی، حفظ تمامیت ارضی کشور، حفظ هویت ملی اشاره کرد و گفت: تمرکز رسانه ای بر این مسله که مرز اندیشه توحیدی و شیعی است از اهمیت خاصی برخوردار است.

تفاوت مقاومت داعشی با مقاومت اسلامی این است که داعش به جمعیت ایزدی رحم نمی کند و زنان آنان را به بردگی می گیرد ولی مقاومت در منطق ما قاسم سلیمانی تربیت می کند.

وی همچنین از آداب مقاومت و مقاومت در منظر قرآن سخن گفت و افزود: رضای الهی رعایت حرمت انسانها، آزادی، امنیت آنها و همچنین قائل بودن حق حیات برای انسان ها و حیوانات به عنوان مهمترین آداب مقاومت است.

در ابتدای این پیش نشست مدیرعامل خبرگزاری قرآن (ایکنا) نیز مهمترین راهکار در مقاومت را مایه نفی سبیل دانست( سوره نسا آیه ۱۴۱)، گفت: براساس این آیه نباید اجازه دهیم کسی غیر مسلمان بر ما تسلط داشته باشد و این موضوع را در زندگی روزمره باید احساس کرد.

سید محمد جواد شوشتری با اشاره با این که ۸۵ تا ۹۰ درصد مردم ایران از آمریکا متنفر هستند، افزود: این میزان از تنفر به شیوه تفکر آمریکایی یعنی نظام نگاه کردن از بالا به پایین باز می گردد و این یک جنبه از تسلط بیگانان است.

وی تسلط فرهنگی و تهاجم فرهنگی آمریکا را عمیق تر از تسلط مادی دانست و گفت:‌ ما هیجان مردم عراق و استقلال طلبی آنها را روز گذشته مشاهده کردیم ولی محصولات آمریکایی به وفور در عراق یافت می شود و مردم عراق آن را مصرف می کنند بنابراین ما تغییر در فرهنگ را معمولا احساس نمی کنیم .

همایش ملی مقاومت از دیدگاه قرآن در ۱۸ اسفند سال جاری در قم برگزار می شود. برای برگزاری این نشست تخصصی تاکنون ۱۰ پیش نشست برای معرفی این همایش برگزار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =