سومین نمایشگاه فیگوراتیو؛ نبود بیماری به معنای سلامت نیست

تهران-ایرنا- سومین نمایشگاه فیگوراتیو انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در این دوره به موضوع بیماری پرداخت و تلاش داشت با در نظر گرفتن این مفهوم که «فقدان بیماری به منزله سلامت نیست» آثاری در بسترهای اجتماعی با مواجهه ای روانکاوانه خلق شوند.  

انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با همکاری گالری ایرانشهر سومین نمایشگاه فیگوراتیو را با عنوان بیماری برگزار کرد. 

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: از آن‌جایی‌که تنها امکان و شکل «بودن در جهان» بدنی است که در آن و از طریق آن زندگی می‌کنیم؛ نحوه بودن، تجربه زیسته و آنچه از سر می‌گذرانیم توأمان به ما و هستی شکل می‌بخشد. سیر هنر فیگوراتیو در طول تاریخ بیانگر طرز تلقی انسان از خود و متأثر از اندیشه‌ دوران است.

بدن، نزد هنرمند معاصر دیگر نه جایگاه خدایان و اسطوره‌های شکست‌ناپذیر، که محل ظهور انسانی است که با تمام رنج‌های بشری، با پیری و درد و بیماری و معلولیت نیز آمیخته است. اکنون که در تعاریف جهانی، سلامت تنها "عدم بیماری" نیست و زیستن در رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی را شامل می‌شود، پرداختن به مفهوم بیماری، زمینه‌ای برای کنکاش و واکاوی در تلقی هنرمند ایرانی از انسان و هستی فراهم می‌آورد. این رویداد در پی آن است تا با نمایش دیدگاه‌های گوناگون هنرمندان در قالب ارگانیسم و بدن، زمینه‌ای برای گفتگو میان آرا و نگرش‌های متفاوت فراهم آورد.

 امیرحسین ردایی دبیر اجرایی سومین نمایشگاه فیگوراتیو گفت: انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران در دوره های پیشین و فعلی جدا از برگزاری نمایشگاه هایی مثل چهارسوی خیال و اکسپو که با موضوع آزاد برگزار می شود، اقدام به برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهایی می کند تا بتواند آثاری با مختصات مشخص را در قالب یک مجموعه به نمایش بگذارد که می توان به مانند نمایشگاه مجسمه های کوچک، فیگوراتیو  و زیر۳۵ سال اشاره کرد.
 ردایی ادامه داد: بی شک آثار فیگوراتیو بخش مهمی از هنر مجسمه سازی را دربر می گیرد و برگزاری نمایشگاهی با این عنوان می تواند توانمندی های این بخش را به نمایش بگذارد. یکی از ویژگی های این نمایشگاه برگزاری آن به صورت متوالی و فاصله چند سال از هم است و امسال نیز سومین دوره آن برگزار شد تا زمینه ای فراهم کند که بتوانیم روند فعالیت هنرمندانی که در حوزه فیگوراتیو فعالیت می کنند را بررسی کنیم و به نگاهی اجمالی در این حوزه دست یابیم.


 او افزود: ویژگی بارز این نمایشگاه که آن را از دوره های پیشین متمایز می کرد، امکان ارائه آثار با استفاده از رسانه های مختلف بود. کما این که حتی در عنوان نمایشگاه هم از کلمه مجسمه استفاده نشده بود، به طوری که در این دوره در مرحله نخست داوری درکنار مجسمه شاهد پذیرفته شدن پرفورمنس، چیدمان و عکس هم بودیم. هدف ما از بیان این موضوع این بود که برخورد مجسمه سازانه در استفاده از سایر رسانه ها مد نظر شورای سیاست گذاری و داوری قرار گرفته شود.
 ردایی ادامه داد: همچنین این امکان برای شرکت کنندگان وجود داشت که ابتدا با طرح و ایده در این نمایشگاه شرکت کنند و در صورت انتخاب در مدت ۴۵ روز اثر پیشنهادی خود را اجرا کنند.البته ارسال رزومه تصویری هم الزامی بود تا شورای انتخاب آثار با توجه به سابقه و توانایی افراد در ساخت آثار فیگوراتیو در مورد طرح های پیشنهادی تصمیم بگیرند.
وی در مورد تم نمایشگاه گفت: طی صحبت هایی که در شورای سیاستگذاری داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با توجه به وضعیت فعلی جامعه ای که در آن زندگی می کنیم بیماری می تواند تم مناسبی برای این نمایشگاه باشد. البته همان طور که در فراخوان هم اشاره شده منظور ازبیماری صرفا بیماری تَن نیست و معنای گسترده ای را شامل می شود و طیف مختلفی از آثار و ایده ها می توانند در محدوده این تم قرار بگیرند. کما این که در نمایشگاه نیز شاهد رویکردهای متفاوت و مختلف هنرمندان نسبت به این تم بودیم. در هر دوره به فراخور شرایط موجود جامعه و تصمیم شورای سیاست گذاری تم این رویداد تغییر می کند و به نظرم تم این دوره بسیار خوب بود و شاهد برخوردهای متفاوتی از سوی هنرمندان نسبت به این تم بودیم. 
به گفته ردایی استقبال از این نمایشگاه از سوی مجسمه سازان بسیارخوب بود ۲۶۳ اثر از ۱۴۲ هنرمند به دبیرخانه این رویداد رسید و در مرحله نخست ۲۶ هنرمند به نمایشگاه راه پیدا کردند و پس از داوری نهایی آثار ۱۹ هنرمند دراین نمایشگاه به نمایش درآمدند.  


وی درباره همکاری انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با گالری ایرانشهر برای برگزاری این رویداد گفت: گالری ایرانشهر با فضای خوبی که در اختیار دارد، به نظرم زمینه خوبی را برای نمایش آثار این نمایشگاه فراهم کرد و این نمایشگاه با استقبال خوبی از سوی مجسمه سازان و مخاطبان روبرو شد.
نگار نادری پور یکی از اعضای شورای سیاست گذاری نمایشگاه فیگوراتیو گفت: بدن نحوۀ بودن ما در این جهان است که بودنی زمانمند و مکانمند است. نقطه صفر جهت‌گیری و نظرگاه ما به عالم است که توامان به هستی خود شکل بخشیده و از آن شکل می‌گیرد. هنر به ویژه مجسمه‌سازی با بدن و امر فیگوراتیو همبستگی ذاتی و پیوند تاریخی دارد.                                                                           
 او افزود: سومین نمایشگاه فیگوراتیو  انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در این دوره به موضوع  بیماری پرداخته است. امروزه فقدان بیماری به منزله سلامت نیست، بلکه در تعریف جهانی، سلامتی به معنای برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است که این مفهوم به شدت تحت تاثیر و وابسته به عدالت اجتماعی است.        

                                                                                                  
نادری پور ادامه داد: رویداد حاضر متاثر از ماهیت نمایش‌های گروهی، متشکل از رویکردهای گوناگونی است که گسترۀ وسیعی از انواع روش‌ها و سبک‌های ساخت فیگور در سنت مجسمه‌سازان تا اجرا و رسانه‌های جدید را در برمی‌گیرد. این همنشینی،از یک سو بیانگر تنوع در تلقی و مواجهۀ شخصی هنرمندان نسبت به مقولۀ بدن و بیماری بوده و از سوی دیگر راه را بر گفتگو و امکان کشف معانی جدید می‌گشاید. «بیماری» در این مجموعه بستری برای پرداختن به «بودن در وضعیت حاضر» است.

هلیا دارابی، هومن سلیمی و نگار نادری‌پور اعضای شورای سیاستگذاری سومین نمایشگاه فیگوراتیو را برعهده داشتند و هلیا دارابی، مجتبی رمزی و نگار نادری‌پور انتخاب آثار را برعهده داشتند.
سومین نمایشگاه فیگوراتیو انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، آثارحسین آزادی، فاطمه الساعدی، نگین باقری، آرمین پورفهیمی، اسماعیل تقوی، سارا تقوی، گروه چلنجر، فرخ‌لقا حیدر، محمدحسین خاتمی‌فر، فرهاد رضایی، محمدرضا رونده، سعید محمودی، سمانه مسیح، کامران مشک‌زاد، آشنا مصطفوی، مژگان ملاحسینی، ماهان مومنی، ونوش میرحسینی و روزبه نعمتی شریف در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.
سومین نمایشگاه فیگوراتیو محصول همکاری گالری ایرانشهر با انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران به دبیری امیرحسین ردایی از ۲۰ دی ماه تا اول بهمن ماه در گالری ایرانشهر برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =