نقد نژادپرستی با نگاه انسان‌شناسی و هستی‌گرایانه

تهران- ایرنا- کارگردان نمایش «رکوئیم برای یک راهبه» با بیان آنکه محوریت و سنگ بنای این اثر بر مساله نقد نژادپرستی استوار است یادآور شد: به واسطه این اثر تلاش کردم تا با نگاهی انسان‌شناسانه و هستی‌گرایانه؛ سیمایی از پیمودن مسیر رنج تا رستگاری را برای مخاطبان ترسیم کنم.

روزبه اختری در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان آنکه نمایشنامه رکوئیم برای یک راهبه به قلم آلبر کامو نوشته شده است، گفت: همواره در طول سال‌ها فعالیتم به نگاه و دغدغه کامو نسبت به مفاهیم انسان‌شناسانه و هستی‌گرایانه علاقه خاصی داشتم. مدام به این مساله فکر می‌کردم تا در کارنامه کاری خود یکی از آثار آلبر کامو را به صحنه ببرم.

وی درباره چرایی دغدغه ذهنی خود نسبت به محور و فلسفه نگاه آلبر کامو خاطرنشان کرد: تئاتر هنری زنده، جریان‌ساز و اثرگذار بر مخاطب است. در دوره و زمانه حاضر زمانی می‌توانیم بر تحقق این سه اصل تئاتر اطمینان داشته باشیم که به سراغ مفاهیمی برویم که اگر از فرهنگ ما نیست؛ قابلیت انطباق و تطبیق‌پذیری فراوانی نسبت به فرهنگ ایرانی داشته باشد. به همین سبب نگاه هستی‌گرایانه و انسان‌شناسانه کامو را نگاهی منطبق بر فرهنگ غنی و عمیق ایرانی و به ویژه مخاطبان آگاه تئاتر کشور می دانم.

بازیگر فیلم سینمایی ترومای سرخ با اشاره به این نکته که پیش از آنکه نمایش رکوئیم برای یک راهبه را برای اجرا آماده کنم تصمیم داشتم تا نمایشنامه سوء تفاهم آلبر کامو را به صحنه ببرم گفت: اما زمانی که به واسطه یکی از دوستانم با این نمایشنامه آشنا شدم احساس کردم که روایت و نگاه کامو در بازتاب داستان این اثر با دغدغه‌های ذهنی من، خوانش و تطبیق بیشتری دارد. به همین سبب برای اجرای عمومی به سراغ تمرین و تولید این اثر نمایشی رفتم.

اختری درباره داستان نمایش رکوئیم برای یک راهبه گفت: محوریت و نگاه اصلی کامو در این اثر نقد مفهوم نژادپرستی است. در خلال داستان آن متوجه شکایت یک خانواده امریکایی از خدمتکار سیاه‌پوست‌شان می‌شویم که او را به خاطر از دست دادن نوزادشان قاتل معرفی می‌کنند. در ادامه شاهدیم که آن خدمتکار در روند دادگاه متهم و محکوم به اعدام می شود.

وی ادامه داد: البته در خلال این داستان مخاطب حضور وکیلی را می بیند که عموی آن خانواده است؛ اما او با کنار گذاشتن مفهوم ارتباط خونی و فامیلی تلاش می کند تا اینبار یک تنه در برابر نگاه نژادپرستانه قیام کند و حمایت و دفاع از خدمتکار سیاه‌پوست را می پذیرد. اما تلاش‌های او در برابر سکوت خدمتکار که در جریان بازپرسی به سبب آنکه می داند قاضی و هیات منصفه به صدای او که یک سیاه‌پوست است توجهی نخواهند کرد، هیچگاه از خود دفاع نمی کند. در نهایت شاهدیم که قاضی سرنوشتی تراژیک را برای این خدمتکار رقم می زند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر تصریح کرد: روایت رکوئیم برای یک راهبه بازتاب دهنده مسیر پیمودن رنج تا رستگاری قهرمان این اثر است. در حقیقت کامو تلاش کرده تا با نگاهی هستی‌گرایانه و انسان‌شناسانه، بازتاب مفهوم پیمودن مسیر رنج تا رستگاری توسط یک انسان را اینبار در قالب یک قهرمان زن سیاه‌پوست قرار دهد. در خلال این نمایش مخاطب علاوه بر همذات‌پنداری عمیق با روایت این داستان می‌تواند بیشترین حس تاثیرپذیری و تاثیرگذاری را با خود در مواجهه با یک اثر نمایشی به عنوان ارمغانی از رکوئیم برای یک راهبه با خود به بیرون از سالن ببرد.

نمایش رکوئیم برای یک راهبه به قلم آلبر کامو و کارگردانی روزبه اختری با حضور بازیگرانی چون اشکان هورسان، محمدجواد ملک‌زاده، ثمین امینی، نسترن ابراهیم‌زاده، درسا حکیم‌اللهی و حامد سوری همه روزه به جز شنبه ها تا چهارم بهمن ماه در سالن شماره یک تماشاخانه مهرگان ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه به صحنه می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =