غرب با فعال کردن مکانیسم حل اختلاف به دنبال امتیاز گرفتن از ایران است

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل بین الملل گفت: غربی‌ها می‌خواهند با طرح موضوع مکانیسم حل اختلاف از ایران امتیاز بگیرند و با تهدید و ارعاب و عملیات روانی کار خود را پیش ببرند.

«محمود محمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره عملیاتی شدن مکانسیم حل اختلاف از سوی سه کشور اروپایی اظهار کرد: غربی‌ها می‌خواهند با ایجاد رعب و تهدید حقوق قانونی ایران را سلب کرده و با عملیات روانی از ما امتیاز بگیرند. در این شرایط ایران هم باید انسجام ملی و همبستگی داخلی را حفظ کند. چون قویترین سیستم دفاع ملی پشتیبانی مردمی، وحدت و وفاق ملی است.

 وی گفت: ایران باید اقدامات لازم برای حفظ حقوق هسته‌ای خود را در جهت تقویت امنیت و دفاع ملی خود مرحله به مرحله پیش ببرد. تا زمانی که آنها به توافق و تعهد خود عمل نکرده اند، ایران هم حق دارد که برای ایجاد توازن به  شرایط قبل از برجام برگردد.

محمدی ادامه داد: کاهش تعهدات هسته ای ایران واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت و به نظر می رسد باید منتظر ارعاب و تهدید باشیم. اما این حق ایران است تا زمانی که ایران به حقوق خود دست نیافته و تحریم و فشار باقی است رفتاری متناسب با رفتار طرف‌های اروپایی داشته باشد.
 این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ایران همزمان با خروج ترامپ باید از برجام خارج می شد، تاکید کرد: حتی اگر کم اثرترین قطعنامه علیه ایران صادر شود، به عنوان یک حربه در دست آمریکا قرار می‌گیرد که می‌تواند خیلی سریع‌تر مراحل بعدی را طی کند. در برابر اقدامات اروپا و آمریکا و  طرح مباحثی مانند مکانیسم ماشه، ایران راهی جز اقتدار ملی و تقویت قدرت دفاع ملی خود ندارد. در عین حال ایران باید در چهارچوب قوانین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و شورای حکام عمل کند.

وی یادآور شد: مسائل مربوط به حل و فصل اختلاف میان طرف‌های برجام، در صورت بروز مناقشه مفصلاً  در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام شرح داده شده ‌است. از آنجا که عملیاتی شدن این دو بند در نهایت می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌اند.

 محمدی افزود: طبق این دو بند، در صورتی که کشورهای اروپایی ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای متهم کنند و تصمیم بگیرند مسئله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع دهند، ایران به عنوان طرف متشاکی ۳۰ روز فرصت خواهد داشت رضایت طرف شاکی (کشورهای اروپایی) را جلب کند. در صورتی که رضایت طرف شاکی جلب نشود، پرونده به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع خواهد شد.

 این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: بعد از یک ماه از دریافت شکایت، شورای امنیت سازمان ملل درباره بازگشت تحریم‌های ایران رأی‌گیری می کند، اما در مذاکرات برجام ساختار این رأی‌گیری را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که امکان وتوی نظر  کشور شاکی درباره برگرداندن تحریم‌ها علیه ایران  از دیگر اعضا سلب شده است.

وی ادامه داد: در این فاز از برجام به جای رأی‌گیری درباره «رفع تحریم‌های ایران» بر سر «ادامه رفع تحریم‌های ایران» رأی‌گیری می‌شود. طبق تعبیری که در برجام استفاده شده، استفاده از حق وتو عملاً در اختیار طرف غربی است. بنابراین در این حالت، قطعنامه‌های تحریمی پیشین سازمان ملل متحد علیه ایران احیا خواهند شد و  ایران به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی معرفی می‌شود.

محمدی در خصوص کمیسیون حل اختلاف برجام گفت: در توافقنامه برجام، هیاتی را برای مصالحه و رفع سوء تفاهم پیش بینی شده که اگر بین طرفین مسئله‌ای پیش آمد، از طریق آن رفع اختلاف کنند. با توجه به اینکه اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا، از برجام خارج نشدند و رویکرد لابی‌گری و میانجیگری را برای خود تعریف کرده بودند، اکنون هم نقش فعال کردن مکانیسم ماشه را به عهده گرفته‌اند.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در چند مسئله اساسی مدیریت بین المللی توافق و تفاهم داشته‌ و دارند که از جمله‌ آن می‌توان به کنترل و پیشگیری از اتمی شدن کشورها، مبارزه علیه تروریسم و تهدید کشورها برای صلح و امنیت بین الملی اشاره کرد. ضمن اینکه روسیه و چین هم حتی اگر در موارد دیگر با  آمریکا مشکل داشته باشند، در این مفاهیم با غربی‌ها اتفاق نظر دارند.

وی افزود: روسیه و چین حتی پیش نویس های قطع نامه‌های متعدد قبلی که علیه ایران وضع شد را وتو نکردند و همه آنها به اتفاق آرا علیه ماه تصویب شد، زیرا همه اعضا دائم شورای امنیت در این اصل که ایران نباید اتمی شود، متفقند. هر عضو دائم و غیردائم شورای امنیت می‌تواند توجه شورای امنیت را به یک موضوع، وضعیت و خطری که از نظر آنها صلح و امنیت منطقه ای یا بین المللی را به خطر بیاندازد جلب کند. بعد بررسی می‌کنند که آیا آن موضوع تهدیدکننده صلح و امنیت بین الملل هست یا نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ب.ب. SE ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    0 0
    به نظر میرسد که دقیقا به خاطر هم نظر بودن کشورهای دارای وتو در سازمان ملل از این که ایران اتمی نشود باید تحدید ایران به خروج از NPT را جدی بگیرند. یعنی با برگشت تحریم‌های سازمان ملل راهی جز این برای ایران نمی‌ماند، چونکه اعتمادی به دیگران نمی‌ماند. اگر تنها راه جلوگیری از اتمی شدن ایران یا جنگ تمام عیار است یا برجام پس آنها کدام را انتخاب خواهند کرد؟ شاید راه میانی را، یعنی ورود شدیدترین تحریم‌های جدید بین‌المللی و ادامه حرف از ماندگاری برجام؟