سالانه ۳۰ هزار درخواست فردی و صنفی به آموزش و پرورش ارسال می‌شود

تهران- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: سالانه ۳۰ هزار درخواست از معلمان و دیگر افراد در موضوع نیازهای فردی و خواسته‌های صنفی به این وزارتخانه ارسال می شود که محدودیت‌های قانونی اجازه نمی‌دهد تمام این درخواست‌ها محقق شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، علی الهیار ترکمن روز دوشنبه در دیدار وزیر آموزش پرورش با کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه افزود: کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع با هجمه‌های زیادی مواجه هستند و در پرداخت‌های مالی در هر بخشی از آموزش‌ و پرورش کوچک‌ترین اشتباهی صورت بگیرد به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع  ارجاع می‌دهند و کارکنان این معاونت از این لحاظ در شرایط سختی کار بیشتری قرار دارند.

وی از آغاز به کار کارگروه تدوین برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش وپرورش در این معاونت و از ابتدای سال ۹۹ خبر داد و اظهار داشت: معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع یکی از اصلی‌ترین معاونت‌ها و شالوده‌های وزارت آموزش‌ و پرورش است که اگر ذره‌ای کوتاهی در کار انجام شود، تمام وزارتخانه دچار مشکل خواهد شد. بنابر تعریف وزیر آموزش‌ و پرورش «معلم جانشین تمام نداشتن‌ها است» و این معاونت مسئول همه نداشته‌ های آموزش‌ و پرورش است و اولین مخاطب جامعه هدف این معاونت، یک‌ میلیون معلم آموزش‌ و پرورش است؛ چرا که با سلایق و نیازهای مختلف معلمان روبرو است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های خود را بر علت‌یابی قرار داده‌ایم، گفت: در این معاونت نگاه علت‌ یابی داریم و نگاه روزمرگی و گذراندن امور نیست. اگر این غبارها را کنار بزنیم به طور قطع نسل بعدی مدیریتی در آموزش‌ و پرورش با شناسایی مسائل و مشکلات می‌توانند بهتر برنامه‌ریزی و کار کنند.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم تا به زبان و فهم مشترک برای شناسایی مسائل آموزش‌وپرورش دست پیدا کنیم. خوشبختانه امروز هرکدام از دفاتر این معاونت فهرست مشخصی از مسائل را دارند که با نگاه حکمرانی خوب و راهبردی وزیر آموزش‌وپرورش مشکلات حل خواهد شد و زمینه‌های پیشرفت مهیا خواهد شد.

الهیار با اشاره به کارهای در دست اجرا در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، اظهار کرد: از ابتدای سال ١٣٩٩ ستاد تدوین برنامه هفتم توسعه در این معاونت تشکیل شد که کار برنامه‌ریزی خود را برای نظام تعلیم و تربیت آغاز خواهد کرد تا جایگاه مناسبی برای آموزش‌ و پرورش پیش‌بینی کنیم.

نیازمند الگوی توسعه‌ای برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی هستیم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: با وجود ١١٠ سال سابقه قانون‌ گذاری در آموزش‌ و پرورش هنوز الگوی توسعه‌ای برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی نداریم و نظام برنامه‌ریزی توسعه آموزش‌ و پرورش را شکل نداده‌ایم.

وی اظهار داشت: رشد جمعیت دانش‌آموزی و فشار توسعه کمی در دهه ۶٠ و ٧٠ منجر به استاندارد زدایی در آموزش‌ و پرورش شد و آموزش ‌و پرورش به همین علت در شرایط کنونی  با استاندارد شرایط کاری معلم، کلاس، تجهیزات و منطقه آموزشی فاصله دارد.

الهیار گفت: در آموزش هزینه دریافت می‌شود و هزینه انجام می‌گیرد، درحالی‌که فرایند تبدیل هزینه به سرمایه دچار مشکل است و روند شکل‌گیری سرمایه انسانی در آموزش‌وپرورش ملموس نیست.

وی با اشاره به اینکه جامعه شناسان و اقتصاددانان معتقدند که آموزش‌ و پرورش منافع اجتماعی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر خانواده‌ها به سمت مدارس غیردولتی و مافیای کنکور برای دریافت کیفیت آموزشی می‌روند و در چنین شرایطی بیشتر منافع فردی در نظر گرفته می‌شود.

الهیار در ادامه اضافه کرد: بی‌ثباتی مدیریتی باعث شده غلبه راه‌حل‌های موقت به‌جای راه‌حل‌های اساسی افزایش پیدا کند و علت مسائل و مشکلات گم‌ شده است؛ لذا در تعریف مسئله دچار مشکل هستیم؛ چرا که نشانه‌های مشکل را به‌جای مشکل می‌گیریم.

آموزش‌ و پرورش باید از شاغل محوری به سمت شغل محوری حرکت کند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش‌ و پرورش باید شغل محور برنامه‌ریزی و فعالیت کند، اما در حال حاضر شاغل محور است.

الهیار تأکید کرد: به علت نبود هماهنگی کامل بین قوایی که در کار اجرا و قانون‌گذاری و در برخورد با مسائل آموزش‌ وپرورش وجود دارد، باعث شده است آموزش‌ و پرورش قربانی این عدم هماهنگی بین دو قوه مورد اشاره شود.

وی تصریح کرد: در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع با سیاست‌گذاری‌ها و محدودیت‌های خارج از وزارت آموزش‌ و پرورش مواجه هستیم که در بسیاری از موارد ما را مسئول این سیاست‌گذاری‌ها می‌دانند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه تا سال ١۴٠۵ در مجموعه اجرایی کشور خواهد ماند، گفت: برنامه هفتم توسعه به طور قطع مطالبه نظام آموزش‌ و پرورش از مجموعه اجرا و قانون‌گذاری کشور است و اگر کمک فکری و ورود جدی کارکنان این معاونت نباشد، نمی‌توانیم در این برنامه حضور جدی داشته باشیم.

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha