اجتماع مردم مقابل دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف و تهران

تهران- ایرنا- صدها نفر از مردم تهران در اعتراض به اعلام دیرهنگام دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی که منجر به جان باختن جمعی از هموطنان شد، مقابل دانشگاه‌های اصلی پایتخت در خیابان‌های حافظ، انقلاب و آزادی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقابل دانشگاه امیرکبیر، حضور گروههایی از مردم بویژه جوانان موجب شد ساعتی قبل جمعیت به سمت چهارراه ولیعصر حرکت کند.

تجمع‌ مقابل دانشگاه امیرکبیر سرانجام با دخالت نیروی انتظامی پایان یافت و افراد شرکت کننده، متفرق شد.

جمعیت از تقاطع خیابان طالقانی و حافظ تا تقاطع انقلاب - حافظ و از آنجا به سمت چهارراه ولیعصر به حرکت درآمد و هر لحظه بر تعداد آنان افزوده می شد. تعدادی از اجتماع کنندگان شمع روشن کرده و عکس مسافران جان باخته را در دست داشتند.

تجمع مشابهی با شمار کمتری از شرکت کنندگان در مقابل دانشگاه تهران در خیابان انقلاب برگزار شد و دانشجویان تلاش داشتند به یاد هم‌کلاسی‌های جانباخته خود در سقوط هواپیما شمع یادبود روشن کنند.

 دانشگاه صنعتی شریف در خیابان آزادی نیز شاهد تجمع اعتراضی دانشجویان و مردم بود.

محور اصلی اعتراض‌های برگزار شده پذیرش و اعلام دیرهنگام نقش پدافند هوایی در سقوط هواپیمای مسافری بود.

 هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به اوکراین با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک کرده بود، پنج دقیقه پس از پرواز حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه مسافران آن جان باختند.

در حالی که در روزهای نخست علت سقوط هواپیما نقص فنی اعلام شده بود، صبح شنبه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تایید کرد که در شرایط آماده باش جنگی پس از عملیات موشکی ایران علیه پایگاههای امریکا در عراق، هواپیمای اوکراینی بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیرعمد، مورد اصابت قرار گرفته است.

این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی خواهد کرد تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

 رییس جمهوری نیز در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از خطای انسانی رخ داده که منجر به سقوط هواپیمای اوکراینی شد، اعلام کرد: مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در پی اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha