انتخابات؛ فرصتی برای تعامل با مردم

تهران- ایرنا- فرآیند انتخابات مسیری مطمئن برای اصلاحات مردم‌سالارانه محسوب می‌شود که استفاده از این فرصت می‌تواند تلاشی برای گفت‌وگو با مردم، سازماندهی نیروها و خود را در معرض نقد و ارزیابی قراردادن باشد.

انتخابات به صورت مستقیم و غیرمستقیم، علاوه بر نخبگان حاکم، برنامه ها و اهداف کشورداری را نیز معین می‌کند و در واقع این مردم هستند که انتخاب می کنند که کشورشان در کدام مسیر قرار گیرد. به همین دلیل هم در ایران اسلامی همواره انتخابات از جایگاه ویژه ای برخودار بوده است و موسم انتخابات مردم به این وظیفه خطیر خود عمل می کنند. به همین دلیل هم در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیش از ۱۶ هزار تن در هفت روز به فرمانداری‌ها و ستاد انتخابات کشور رفتند و برای وکیل مردم شدن اعلام آمادگی کردند؛ لیستی از داوطلبان که ۱۲ درصد آنها متشکل از خانم‌ها و ۸۸ درصدشان آقایانی بودند که نام خود را برای بهارستان‌نشینی ثبت کردند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به توصیه ها و برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص این اتفاق سیاسی پرداخته اند.

اردوگاه اصلاح طلبان

موانع، توصیه‌ها و راهبردهای انتخاباتی

روزنامه مردم سالاری در یادداشتی به قلم رضا جلالی می آورد: بهتر است انتخابات را روش اعمال حق حاکمیت مردم یا اصحاب رأی در سرنوشت آنها خواه خصوصی و خواه عمومی بدانیم که گاه به صورت گزینش نمایندگان ظهور می‌یابد و گاه به شکل رفراندوم که ناظر به رد یا قبول امری در عرصه عمومی است.اجزا و مراحل انتخابات ایران قبل از مرحله رأی گیری را می‌توان در« تشکیل هیات اجرایی، اعلام داوطلبی و بررسی سوابق و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان و انتشار اسامی نامزدها، «تبلیغات، تعیین محل شعب ثبت نام و تعیین اعضای شعب» شناسایی و تعیین کرد و« ثبت نام رأی دهندگان و اخذ رأی» را در مرحله رأی‌گیری و «قرائت و شمارش آراء و اعلام نتیجه انتخابات، رسیدگی به شکایات و اعلام نظر ناظر(شورای نگهبان یا مجلس شورای اسلامی)، صدور اعتبارنامه منتخبان (نمایندگان مجلس شورای اسلامی) و تنفیذ حکم (ریاست جمهوری)، تشکیل مجلس و شورا (مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و یا روستا یا استان و استان‌ها)، امحای تعرفه و برگ‌های رأی مصرف شده» را مرحلۀ بعد از رأی گیری دانست. بنابراین نظام انتخابات را میتوان مجموعه تمهیدات، سازوکارها، اقدامات و رویه‌ها و فنونی دانست که فرایند انتخابات را از آغازین مرحله آن یعنی ابلاغ تصمیم برگزاری انتخابات از سوی مقامات ذیصلاح به مجری یا مجریان و ذینفعان (اصحاب رأی و نامزدها) تا آخرین مرحله آنکه اقدامات بعد از انتخابات است در نظر گرفت.

خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با احمدرضا بسیج مسئول بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری نوشت: نخستین رویداد ایده‌پردازی انتخابات در ایران با همکاری بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری و جهاد دانشگاهی استان و با هدف ارزیابی چگونگی مشارکت پرشور مردم در انتخابات و نیز برگزاری انتخابات به گونه‌ای که نخبگان بیشتری در آن شرکت کنند، برگزار می‌شود. راه‌های مشارکت حداکثری ایرانیان در انتخابات، مراقبت از انتخابات به مثابه حق‌الناس، چگونگی انتخاب اصلح و نماینده مطلوب مجلس کارآمد از جمله موضوعات این رویداد هستند. از دیگر موضوعات این رویداد ایده‌پردازی می‌توان به راه مهار دخالت بیگانگان در انتخابات ملی، روش‌های نوین انتخاب اطلح در کلان شهرها، راه‌های مطمئن احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، راه‌های مهار گردش پول‌های کثیف در انتخابات تمیز، راه گذار از قطبی‌سازی کذب، قومیت، فرقه‌گرای و...، راه‌های تحکیم قانون و مهار رفتارهای فراقانونی در روندهای انتخاباتی، روش‌های دستیابی به شفافیت در هزینه تبلیغاتی انتخاباتی و فرصت‌سازی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در پیش‌برندگی انتخابات سالم موضوعات اشاره کرد.

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم رحمت مهدوی می نویسد: بحبوحه انتخابات است و وقت آن رسیده که بی‌پرده مردم را در جریان انواع شگردهای انتخاباتی بگذاریم و آگاهی را صرفا به کلی گویی و معیارهای انتخاب فرد اصلح محدود نکنیم. هر چه دانش و اطلاعات سیاسی مردم از پشت پرده شگردهای انتخاباتی بیشتر باشد آنها خود بهتر قادر به تشخیص فرد اصلح خواهند شد. به نظر می‌رسید در کنار اینکه معیارهای انتخاب فرد اصلح را به مردم توصیه می‌کنیم بهتر باشد شگردهای انتخاباتی پشت پرده را نیز بدون پرده به مردم بگوییم. ایجاد فضای دوقطبی، به راه انداختن جنگ روانی، تخریب‌ها و... از مهمترین عوامل پیروزی برخی اشخاص در انتخابات است که بعضا این عوامل مخرب چنان با زرنگی و لطافت خاصی از سوی برخی نامزدها مورد استفاده قرار می‌گیرد که نه تنها در نگاه عادی، ساده و ابتدایی برداشت منفی از این قبیل کارها بدست نمی‌آید بلکه از آنها استقبال هم می‌شود. استفاده حداکثری از تزویر در قالب معرفی کاندیدا به عنوان یک چهره، یکی دیگر از مهمترین شگردهای انتخاباتی است. همچنین مظلوم نمایی در ظاهر و استفاده همزمان از جنگ روانی و تخریب در پشت پرده از سوی دست اندرکاران ستاد انتخاباتی نامزدها یکی دیگر از رفتارهای انتخاباتی مضر است که متاسفانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده حداکثری از منابع مالی غیرشفاف برای جذب برخی فعالین انتخاباتی، رسانه‌ها و... در عین حال کاندیدا را به عنوان یک فرد دانشگاهی معرفی کردن، از دیگر شگردهای انتخاباتی مرسوم و ناپسند است که مورد توجه برخی نامزدها قرار می‌گیرد.

اردوگاه اصولگرایان

پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انتخاباتی

سایت خبری پارسینه در گفت و گو با غلامعلی رجایی مشاور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دوران ریاست بر مجمع تشخیص مصلحت نظام آورد: گمان می‌کنم مجلس آینده با ۱۰ دوره مجلس قبلی کاملا متفاوت خواهدبود. چند دلیل برای این موضوع وجود دارد. اولا وضعیت معیشت و اقتصادی با مصایب و مسائلی همراه بوده‌است. همچنین بی‌اختیاری و بااختیاری دولت تدبیر به ناکامی‌هایی تبدیل شده، ضمن این که رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز ناکامی‌هایی را در قضیه برجام برای ما به وجود آورده، صورت مساله را عوض کرده، دولت را به سمت انفعال حتی در مورد اروپا سوق داده و باعث نزدیک شدن ایران به روسیه و چین شده که بحث مستقلی را می‌طلبد، اما به هر روی انتخابات پیش رو تاثیرگذار خواهد بود. همچنین نکته دوم که باعث تفاوت میان این انتخابات با ۱۰ دوره قبلی می‌شود این است که جریان‌های سیاسی همچون سابق نمی‌توانند تاثیرگذار باشند. به خصوص در برخی شهرها مشخص نیست که اصولگرایان برنده انتخابات باشند یا اصلاح‌طلبان. گمان می‌کنم مردم به سمت چهره‌های مستقلی می‌روند که شعارهای مردم را پررنگ‌تر مطرح کنند و پیشینه منفی هم از آن‌ها در ذهن ندارند. فرض کنید اگر از حزب اعتدال و توسعه کسی کاندیدا شود برای مردم این سوال به وجود می‌آید که دولت نزدیک به شما چه کرد که حالا ما با نمایندگان نزدیک به این حزب رای بدهیم. در مورد جریان‌های دیگر نیز همین‌گونه است.

افکار نیوز در گزارشی آورد: در این دوره از انتخابات اکنون بررسی‌ها در هیئت‌های اجرایی تمام و نتیجه آن برای شورای نگهبان ارسال شده است. به گفته وزیر کشور از مجموع ۱۶۰۳۳ نفر داوطلبانی که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام اولیه کردند تا پایان زمان قانونی رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی، تعداد ۸۴۸ نفر اعلام انصراف نمودند. در نهایت پرونده ۱۵۱۸۵ نفر مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه صلاحیت ۹۱.۲ درصد از افراد در هیات‌های اجرایی تایید شد و نتیجه به هیاتهای نظارت اعلام شد. بر اساس ماده ۵۰، «هیأت‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند حداکثر ظرف ده روز پس از پایان مهلت ثبت نام با توجه به نتایج بدست آمده از بررسی‌های لازم در محل و با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور صلاحیت داوطلبان در رابطه با صلاحیت‌های مذکور در این قانون را مورد رسیدگی قرار دهند و نتیجه را کلاً به هیأت‌های نظارت اعلام نمایند». بر اساس تبصره همین ماده، «ردصلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید مستند به قانون و براساس مدارک و اسناد معتبر باشد». هیأت‌ اجرایی ۲۶ آذر صلاحیت داوطلبان را رسیدگی و نتایج را به آنها اعلام کرد. به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور، آنهایی که در هیأت‌های اجرایی ردصلاحیت شدند، به آنان اعلام شد که به استناد کدام ماده قانونی صلاحیتشان تأیید نشه است.چنانچه شورای نگهبان صلاحیت داوطلبی را که در مراحل قبلی مورد تأیید قرار گرفته است رد کند، داوطلب می‌تواند حداکثر ظرف سه روز از تاریخ ابلاغ شورای نگهبان، درخواست رسیدگی مجدد کند، شورای نگهبان باید ظرف هفت روز رسیدگی و اعلام نتیجه کند. رأی‌گیری در شورای نگهبان نسبت به داوطلبانی که صلاحیت آنان در مراحل قبلی به تصویب رسیده است، در مورد عدم صلاحیت خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان در گفت و گو با سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی می نویسد: یکی از دلایل مخالفت با شفافیت آرا در مجلس این است که برخی می‌خواهند مواضعشان در پرده‌ای از ابهام باشد تا به اقتضای شرایط بازیگری کنند وبا طیفی که غالب هستند همراه شوند، حتی نمایندگانی داشته‌ و داریم که در تهران و در مجلس یک موضعی دارند و در حوزه انتخابیه موضع متفاوت دیگری اتخاذ می‌کنند و این‌ دوگانگی دلیل بر ضعف اعتقادی و اخلاقی و نشان نفاق و دورویی است که خطرناک و مضر است. البته می‌توان در قانون برای این مساله چاره‌ای اندیشید تا اگر با حمایت یک جریان یا ائتلاف شخصی وارد شد دیگر حق تغییر مواضع نداشته باشد، ولی با مشکلاتی که بوجود می آورد دشوار است که بتوان قانونی جامع و مانع و قابل اجرا تنظیم کرد، اما به هرحال باید در این باره فکر کرد و به راهکاری دست یافت که با فرهنگ و عرف صحیح ما سازگاری داشته باشد. در تهران سابقه نشان داده که لیست اصلاح طلب و اصولگرا ۶۰ نفر اول هستند و از نفر ۶۱ به بعد افراد مستقل انتخاب می شوند، مگر استثنایی وجود داشته باشد، یکی از دلایل این امر این است که اطلاع رسانی و تبلیغ در تهران بزرگ بسیار دشوار است و یک فرد مستقل به سختی می‌تواند خود را به مردم معرفی کند مگر اینکه قانون انتخابات اصلاح شود و امکاناتی برای افراد مستقل هم در نظر گرفته شود، در غیر این صورت تنها با هزینه میلیاردی یک فرد جدید می تواند به جامعه خبر دهد که کاندیدا شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =