سامانه داشبورد مدیریتی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد می‌شود

تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: دو عنصر مفقود در نظام برنامه‌ریزی که آن را عقیم و ناکارآمد می‌کند، نبود اجزای چهارگانه نظام برنامه‌ریزی به ویژه ارزیابی معطوف به بهبود عملکرد است، در این خصوص ایجاد سامانه داشبورد مدیریتی برای انجام نظارت دقیق و بهبود عملکرد طراحی و به اجرا گذارده می شود.

 به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی در جلسه معاونان و کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: در نظام برنامه ریزی از دو جهت باید به موضوع نگاه کنیم؛ اول از منظر تکنیکی و دوم از منظر محتوا، از منظر تکنیک برنامه ریزی چند مساله مهم باید مورد نظر مدیران، معاونان و روسای ادارات استانها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در مرحله اول در برنامه ریزی توجه و تمرکز بر اسناد فرادستی به ویژه سند تحول بنیادین و سیاست های تحولی مقام معظم رهبری باید مورد توجه قرار گیرد و تمامی بخش‌های برنامه یعنی چشم انداز اهداف کلان و خرد سیاست ها و استراتژی ها و برنامه ها و فعالیت ها برآن مبنا تدوین و تنظیم شود. در مرحله بعدی ۱۰ سیاست اجرایی، استراتژی های سازمان را تشکیل می دهند که در بخش محتوایی این استراتژی ها را تشریح خواهم کرد. ما باید از یک سو نیاز سنجی های کارشناسان استانها و معاونان و صاحبنظران و از دیگر سو این استراتژی ها در نظام برنامه ریزی را لحاظ کنیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: نکته سوم این است که نظام برنامه ریزی بر سه رکن استوار است، شناخت وضع مسبوق و موجود، ترسیم وضع مطلوب و مدل اجرایی برای حرکت از سمت وضع موجود به سوی وضع مطلوب، تولید برنامه باید این سه رکن اساسی برنامه ریزی را در خود داشته باشد. در غیر این صورت برنامه نامطلوب، غیر واقعی یا آرمانی و از سویی مبتنی بر واقعیات و نیازها تنظیم نمی شود. در این صورت شوق کافی برای حرکت ایجاد نمی کند و مدل اجرایی نامناسبی را موجب می شود تا اهداف برنامه و مسیر حرکت تحقق مطلوب نیابد.

حسینی چهارمین محور را نظام ارزیابی و بهبود عملکرد در برنامه ریزی دانست و گفت: هر برنامه جامع از چهار محور عمده تشکیل می شود، نظام جامع طراحی، نظام جامع اجرا، نظام جامع ارزیابی و نظام جامع بهبود عملکرد، بدین معنی که ما باید یک برنامه خوب را طراحی کنیم سپس یک مدل اجرایی داشته باشیم و پس از اجرا یا در حین اجرا با نظام جامع ارزیابی آن برنامه را ارزیابی کنیم و بعد از ارزیابی و بر مبنای ارزیابی انجام شده نظام جامع بهبود عملکرد داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی کارایی فعالیت ها و اقدامات و ارزیابی اثر بخشی یعنی میزان دسترسی به اهداف که به خصوص برای ارزیابی اثر بخشی به نظام شاخص نیازمندیم که به شدت از این جهت نظام برنامه ریزی ما در فقر به سرمی برد و باید این خصیصه جبران شود تا بر آن مبنا بهبود عملکرد در برنامه ریزی را شاهد باشیم و بر آن اساس برخی برنامه ها جنبه تمدیدی، برخی جنبه تاسیسی، گروهی جنبه تعطیلی و توفیقی و برخی دیگر به شکل تعدیلی، تکمیلی و تلفیقی در نظام برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: پنجمین نکته مهم اینکه برای استان ها نیز باید در برنامه ریزی چشم انداز روشن مشخص شود و برش های استانی شکل گیرد و البته این برش های استانی در سه قالب برنامه های الزامی، برنامه های تجویزی و برنامه های نیمه تجویزی به استان ها ابلاغ و با تک تک استانها تفاهم نامه منعقد شود.

وی ششمین محور مورد تاکید مشارکت محور بودن برنامه ها را با رویکرد تقاضا محوری و نیازسنجی از قاعده به راس عنوان کرد و اظهار داشت: بنابراین از نظام جامع تصمیم گیری و برنامه ریزی از مدرسه تا ستاد که قبلا به تصویب رسیده است و شیوه نامه آن به زودی ابلاغ خواهد شد و نیز پارلمان مشورتی مجازی فرهنگیان به عنوان اولین موضوع استفاده شود و برنامه سال ۹۸ برای نقد و ارزیابی و ارائه به همه مدیران و فرهنگیان در حوزه استثنایی با رویکرد مشارکت تقاضا محور دریافت و لحاظ شود.

حسینی گفت: هفتمین محور مورد توجه در نظام برنامه ریزی تمرکز بر تعلیم و تربیت تمام ساحتی و برنامه تمام ساحتی است.برنامه باید تمام ساحت های تعلیم و تربیت و به خصوص ارزیابی تمام ساحتی را نشانه گیری کند؛ زیرا برنامه ریزی تک ساحتی که موجب نگرش ها و نگاه های یک بعدی می شود و باید به شدت از آن پرهیز شود.

وی ادامه داد: هشتمین محور نظام برنامه‌ریزی توجه و تمرکز بر تکنیک‌ها و مدل‌های شناخته شده برنامه‌ریزی است که داشتن چشم‌انداز شوق‌انگیز و روشن در کل سازمان و معاونت‌ها و واحدها به شکل ملموس، محسوس، برانگیزاننده، قابل اندازه گیری و عینی، ترسیم اهداف کلان، تدوین و ترسیم استراتژی یا راهبردهای سازمانی، اهداف عملیاتی که خصوصیاتی چون مشخص بودن اهداف، قابل اندازه گیری و تحقق پذیر بودن و زمان داشتن از ویژگی‌های آن است را دارا باشد و تدوین برنامه‌ها و سپس اقدامات و فعالیت‌ها را در برداشته باشد.

حسینی گفت: به طور کلی خصوصیات برنامه خوب را باید مبتنی بر واقعی بودن برنامه، مبتنی بر داده و یافته، دانش بنیاد، تقاضا محور، هوشمند و توافق پذیری را برشمرد که در نظام برنامه ریزی سازمان باید مورد توجه همکاران  قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین TR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    0 0
    اقای حسینی اینا خیلی قدیمی است به فکر پرداخت مطالبات معلمان استثنایی باش