بندر چابهار فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای تاجیکستان است

زاهدان- ایرنا- معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کشور تاجیکستان می‌تواند از طریق بندر چابهار کالاهای خود بویژه آلومینیوم و پنبه را به کشورهای هدف از جمله حوزه اقیانوس هند صادر کند.

علی زینی‌وند روز چهارشنبه در دیدار سفیر تاجیکستان در ایران با وی در محل استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: زبان فارسی و فرهنگ مشترک یکی از نشانه‌های عمیق در روابط بین ایران و تاجیکستان است.

وی گفت: بعد از سوء تفاهم بین ۲ کشور خدا را شاکریم که ایران و تاجیکستان درصدد رفع این مسائل هستند و این امر طلیعه خوب برای گسترش روابط است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: این روابط و مبادلات نشانه‌های خوبی برای تقویت ارتباطات است و مردم ایران علاقه‌مند هستند همه کشورها در امنیت، استقلال، پایداری و توسعه به سر ببرند و سیاست رسمی ایران نیز حمایت از تاجیکستان است.

وی بیان کرد: سطح روابط و مبادلات تجاری و دلاری ۲ کشور در حال حاضر قابل قبول نیست که بخشی از آن می‌تواند در سیستان و بلوچستان و چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تحریم‌های ظالمانه آمریکا است، محقق شود.

زینی‌وند ادامه داد: راه‌آهن تنها خلاء چابهار بود که در حال حاضر پیشرفت بالای ۵۰ درصد دارد و تمامی بودجه آن تکمیل و تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: زیرساخت‌ فرودگاهی این شهر نیز قابل قبول است و کلنگ فرودگاه مدرن دیگری در دل منطقه آزاد به زمین زده شده که تا ۲ سال دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: از لحاظ دریایی نیز این بندر در وضعیت خوبی بسر می‌برد و جاده‌ها نیز ۲ بانده خواهد شد.

وی اظهار داشت: البته چابهار تنها ظرفیت سیستان و بلوچستان نیست بلکه بازارچه میلک، مرز میرجاوه، ریمدان و بازارچه‌های مرزی متعدد دیگر که برای ترانزیت کالا بسیار موثر هستند از دیگر ظرفیت های این استان است.

زینی‌وند گفت: به لحاظ توریستی و گردشگری نیز سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های فراوانی دارد و با وجود دریا، کوه، دشت و باغ‌های سرسبز و میوه‌های استوایی یک زیبایی خاصی را به وجود آورده که هاب خدمات و ترانزیت کالا است.

وی افزود: مسائلی نیز در حوزه تحصیل برخی اتباع تاجیکستانی در این منطقه وجود دارد که امیدواریم به صورت اساسی حل شود زیرا علاقه‌مند به میزبانی از شهروندان تاجیکستانی به صورت رسمی و قانونی هستیم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار بیان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که حجمی از مبادلات فرهنگی، تجاری و گردشگری در آن شکل می‌گیرد.

وی گفت: اگر بخش‌های خصوصی ایران و تاجیکستان بیشتر به هم متصل شوند اتفاقات بهتری در آینده صورت خواهد گرفت و امیدواریم فتح بابی برای مبادلات بیشتر باشد زیرا پیشرفت ۲ کشور آرزوی ملت و دولت ایران است. 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha