توجه به آموزش فنی و حرفه‌ای از سد گفتمان خارج شود 

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: توجه به آموزش های فنی و حرفه ای در جامعه باید از سد گفتمان خارج و عملیاتی شود و حرف ها به عمل تبدیل شوند.

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه فنی و حرفه ای، ابراهیم صالحی عمران در اجلاس سراسری معاونان و کارگزاران فرهنگی و دانشجویی دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: قرار نیست سیستم های آموزشی به تنهایی تمام مشکلات اجتماعی و اقتصادی موجود در کشور را حل کنند و به دوش کشند.

وی افزود: با توجه به تجربیات بین المللی، اگر می خواهیم مشکلات اشتغال و رشد اقتصادی کشور حل شود و اگر بر این باور هستیم که باید آموزش با اقتصاد گره خورد، مطمئن باشید راه دیگری جز توجه جدی تر به آموزش های مهارتی نداریم و متغیرهای پیچیده و تعاملی زیادی در این بین هستند تا بتوانند در این امر کمک کنند اما طبیعتاً سریعترین راه برای برقراری رابطه بین اقتصاد و آموزش توجه به آموزش های فنی و حرفه ای است.

طالحی همچنین در خصوص بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای نیز گفت:‌ نگاهی به لایحه بودجه نشان می دهد بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای در مقایسه با سایر دانشگاه ها، فاصله زیادی دارد. شاخص هایی که برای رشد بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده است،‌ در مقایسه با آموزش های نظری اختلاف زیادی دارد.
وی با عنوان اینکه بسیار از شاخص های بودجه ای دانشگاه فنی و حرفه ای با گذشت بیش از  هشت سال از پیوستن این دانشگاه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کماکان با شاخص آموزش و پرورش سنجیده می شود، تصریح کرد: طی روزهای اخیر جلسات متعددی با مقام عالی وزارت علوم و نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه دانشگاه داشتم و در این نشست ها بودجه دانشگاه تشریح و عنوان شد اگر در جهت حل مشکلات اشغال جوانان به فعالیت این دانشگاه باور دارید باید توجه ویژه به مسائل بودجه ای هم داشته باشید.
صالحی عمران با اشاره به دغدغه های بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای بالاخص در مسایل فرهنگی و دانشجویی اظهار داشت: هویت وجودی و اصل اساسی شکل گیری دانشگاه دانشجویان هستند و اگر کار خوبی طی سال های اخیر صورت گرفته ناشی از فعالیت های کارکنان و دانشجویان در مراکز سراسر کشور است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با ابراز نگرانی از بودجه تخصیص داده شده به تغذیه دانشجویی گفت: در جدول بودجه ای تغذیه دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای برای هر دانشجو ۱۶ هزار و ۴۵۰ ریال اختصاص یافته که با نگاه اجمالی به سایر دانشگاه با رقم هایی بین ۷۰ هزار ریال تا ۹۰ هزار ریال برای هر دانشجو برخورد می کنیم.
وی با انتقاد از اختصاص بودجه فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای در مقایسه با سایر دانشگاه ها افزود: بودجه ای که برای انجام فعالیت های فرهنگی برای هر دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه ای تخصیص داده شده مبلغی در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است و این رقم برای یک دانشجو در دانشگاه تهران ۱۲ میلیون ریال برآورد شده یعنی ۱۰ برابر کمتر و سوالی که پیش می آید این است که با این اعداد ارقام می توان مشکلات موجود فرهنگی در حیطه آموزش های مهارتی را حل کرد؟
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با عنوان اینکه یکی از دغدغه های بزرگ دانشگاه ارتقای خوابگاه ها و سلف سرویس های دانشجویی است، گفت: وقتی اصطلاح رشد تربیتی را در ادبیات آموزشی به کار می بریم یک بخش از آن به مهارت هایی است که در کارگاه ها و کلاس ها با دانش های نظری و عملی جدید به دانشجویان داده می شود که به خروجی این اقدامات رشد عقلانی می گویند که باعث این خواهد شد دانشجو در بازار کارآینده به موفقیت برسد ولی همه اینها به تنهایی کفایت نمی کند چرا که آمادگی های دیگری از جمله رشد عاطفی و  اجتماعی نیاز است و این همان توجه به مسایل فرهنگی و تربیتی است که با توجه به بودجه بسیار پایین فرهنگی مغفول مانده است.
صالحی با تأکید بر اینکه تربیت یک امر تصادفی نیست ادامه داد: برای رشد عاطفی و اجتماعی در بین دانشجویان باید در زمینه های مختلف از جمله ناهنجاری های عاطفی مثل خشم، ترس، استرس و پرخاشگری به صورت عالمانه و عامدانه تفکر کنیم و برنامه داشته باشیم چرا که دانشگاه کارخانه انسان سازی است و نقش دانشگاه فنی و حرفه ای آماده سازی جوانان برای حضور در جامعه و بازار کار است  و این کار مهم حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی است.
وی در پایان بر لزوم توجه به فعالیت های تربیت بدنی و جسمانی تأکید و عنوان کرد: اگر کوچکترین اختلالی در رشد جسمانی و ناتوانی جسمی دانشجویان وجود داشته باشد به شدت  در بهره وری و آینده فعالیت در بازار کار خودش را نشان خواهد داد؛‌ بنابراین باید در این زمینه هم برنامه ریزی مستمری صورت بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =