بخش اول مرحله ۳ بندر شهید رجایی تا پایان امسال به بهره برداری رسد

بندرعباس- ایرنا- معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی از بهره برداری از بخش اول مرحله سه طرح توسعه بندر شهید رجایی (توسعه پایانه کانتینری) تا پایان امسال خبر داد.

محمدرضا الهیار دوشنبه در بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از این طرح اظهار داشت: بخش اول این طرح شامل ایجاد ۸۰۰ متر اسکله کانتینری است که با تلاش های صورت گرفته هم اکنون پیشرفت خوبی دارد و در صورت نبود مشکل تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: مرحله ۳ توسعه پایانه کانتینری این بندر در مجموع شامل احداث ۱۴۰۰ متر اسکله، ۴ میلیون متر مکعب لایروبی و احداث ۱۱۳ هکتار محوطه کانتینری پسکرانه است.

الهیار بیان داشت: این پروژه بزرگ با تلاش مهندسان ایرانی و نیروهای بومی و با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجرا است.

این مقام مسوول گفت: این طرح بزرگ بندری به دلیل برخی کمبودها و چالش های جدی در جهت تامین هزینه‌های آن با مشکلاتی مواجه بود که خوشبختانه این مشکلات برطرف و هم اکنون پروژه با روند خوبی در دست انجام است.

 الهیار تصریح کرد: تجهیزات مورد نیاز این پروژه بزرگ عمرانی که در داخل کشور وجود نداشت تامین شده و ساخت و سازهای مربوط به آن در حال انجام است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: به منظور بهره برداری بهینه از سرمایه گذاری انجام شده و پیشگیری از استهلاک انرژی، پروژه را در چند مرحله تعریف کرده و براساس برنامه ریزی های انجام شده پیش رفتیم تا بتوانیم با بهره برداری از یک مرحله امکان پهلوگیری کشتی ها را فراهم کرده و از قابلیت ایجاد شده استفاده کنیم.

افزایش بیش از دو میلیون تی ای یو به ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در جریان این بازدید فاز سه بندر شهید رجایی را یک پروژه بزرگ ملی عنوان کرد و گفت: با بهره برداری کامل از این طرح دو میلیون و ۲۰۰ هزار تی ای یو کانتینر به ظرفیت کانتینری این بندر اضافه می شود.

الله مراد عفیفی پور بیان داشت: در اجرای این پروژه به طور کامل از دانش مهندسان ایرانی استفاده شده و خوکفایی ۱۰۰ درصدی در این بخش تحقق یافته است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های توسعه بندر شهید رجایی، افزود: بندر شهیدرجایی بزرگترین بندر کانتینری کشور محسوب می شود و سهم قابل ملاحظه ای در تجارت ملی و منطقه ای دارد، بنابراین با ارتقاء ظرفیت این بندر قابلیت رقابت پذیری آن را در سطح بین الملل افزایش خواهد یافت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با ساخت ترمینال جدید کانتینری در بندر شهید رجایی ظرفیت آن از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تی ای یو کانتینر به هشت میلیون تی ای یو افزایش خواهد یافت.

بندر شهید رجایی واقع در جنوب ایران اکنون بزرگترین بندر کانتینری ایران و از بنادر مهم منطقه است که از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می کنند.

بندر شهید رجایی نه تنها برای فلات ایران و شهرها و کشورهای مستقر در این فلات از اهمیت حیاتی برخوردار است، بلکه امروز این بندر با قرارگیری در مسیر کریدور شمال - جنوب کلید دسترسی کشورهای مشترک ‌المنافع و افغانستان به آب‌ های آزاد نیز به حساب می‌ آید.

عملیات اجرای مرحله سه طرح توسعه بندر شهید رجایی از اسفندماه سال ۹۶ با دستور رییس جمهوری آغاز شده است.

با احداث مرحله ۳ بندر شهید رجایی هرمزگان، یک هزار و ۸۰۰ متر کناره پایانه برای پهلوگیری کشتی ها در این بندر ایجاد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم صدور فرمان آغاز این طرح اظهار داشت: این طرح، بندر شهید رجایی را که بندری راهبردی برای ایران است به مرکز بزرگ حمل ونقل و ترانزیت کالا به کشورهای شمالی و شرقی ایران تبدیل می کند.

بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha