جنایات قلب؛ بازتاب داستان تناقضات و سرکشی‌های سه خواهر

تهران- ایرنا- مترجم و کارگردان نمایش «جنایات قلب» با اشاره به آن که این نمایشنامه به قلم بت هنلی در سال ۱۹۷۸ میلادی موفق به دریافت جایزه پولیتزر شده است، گفت: بستر روایت داستان این اثر بر مدار نگاه رئالیستی و بازتاب دهنده تناقضات، سرکشی‌ها و تمایلات جنایتکارانه سه خواهر در بازه زمانی ۲۴ ساعت کنار یکدیگر است.

دلارا نوشین در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه نمایشنامه بت هلی اثری کمدی - تراژدی و نخستین نمایشنامه این نمایشنامه‌نویس سرشناس است که در سال ۱۹۷۸ موفق به دریافت جایزه پولیتزر شده است گفت: بستر روایت این اثر بر نگاه رئالیستی استوار است و من نیز تلاش کردم تا در اجرای این نمایش نگاه رئالیستی و واقع‌گرایانه آنرا برای ارتباط و همذات‌پنداری هر چه بیشتر مخاطب حفظ کنم.

وی با بیان آنکه بیش دو سال است که به شکل مستمر درگیر این نمایشنامه است گفت: در سال ۱۳۸۶ این نمایشنامه را ترجمه کردم و در طی یکی، دو سال اخیر برای نخستین بار این اثر را در جشنواره تئاتر بانوان به صحنه بردم. سپس تلاش کردم در قالب اجراهای نمایشنامه‌خوانی و یا اتودهای آموزشگاهی و دانشگاهی، تجربه اجرایی این اثر را از سر بگذرانم اما اجرای این نمایش در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر نخستین اجرای عمومی نمایش جنایات قلب به شمار می رود.

کارگردان نمایش جنایات قلب درباره دلیل انتخاب این اثر و ویژگی‌هایی که باعث شد او این کار را ترجمه و برای کارگردانی در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر آماده کند، خاطرنشان کرد: معتقدم یکی از اصلی ترین آسیب‌های تئاتر این روزهای ما ضعف قصه، عدم قصه‌گویی و همچنین دور شدن از فضای قصه پردازی است. در حالی که مهمترین بستر همذات‌پنداری و ارتباط مخاطب با اثر نمایشی بر مدار قصه آن می‌چرخد.

وی گفت: جنایات قلب نمایشنامه‌ای است که در کنار جذابیت محتوایی؛ قصه‌ای روان، سلیس و ساده دارد. رمز موفقیت نمایشنامه‌نویس در توفیق این اثر و کسب جوایز متعدد نیز به قصه روان و در عین حال پرکشش آن باز می گردد.

نوشین افزود: معتقدم اجرای نمایش جنایات قلب برای مخاطب ایرانی در کنار قصه دلچسب، روان و جذابش به دلیل کاراکترپردازی و محتوای پرکشمکش آن جذاب خواهد بود و مخاطب را از ابتدا تا انتها با خود به همراه خواهد داشت.

وی درباره محتوای داستان این نمایشنامه گفت: جنایات قلب بازتاب دهنده تناقضات، سرکشی‌ها، روحیات درونی، خلقیات روانی و روانکاوانه با محور جنایتکارانه سه خواهر است. سه خواهری که به سبب زندگی سخت و پر مصیبتی که پشت سر گذاشته‌اند احساسات آنها دستخوش تغییرات شگرف و به سمت منفی شده است. حال برای یکی از این سه خواهر اتفاقی پیش می‌آید که این اتفاق بحرانی را شامل می‌شود و در طی بازه زمانی ۲۴ ساعت در قالب نمایش جنایات قلب داستان زندگی این سه خواهر برای حل این بحران را مخاطب به واسطه این اثر نمایشی مرور می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای شما در کارگردانی این اثر مطابق نگاه تحلیلی در روایت نمایشنامه جنایات قلب بر بستر نگاه واقع‌گرایانه استوار است؟ گفت: اگر نعل به نعل نمایشنامه بت هنلی را می خواستم به صحنه ببرم زمان اجرا بیش از سه ساعت را شامل می‌شد برای همین تلاش کردم تا این نمایشنامه را کوتاه کنم.

وی یادآور شد: از سوی دیگر با توجه به بستر اتفاقات این رخداد در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی، بازه زمانی آن و حوادثش را به تاریخ معاصر تغییر داده‌ام.  با این وجود در شخصیت پردازی، نحوه روایت داستان و روابط علت و معلولی این نمایش کلاسیک که با ساختار تراژدی - کمدی به رشته تحریر در آمده است تغییر بنیادینی را ایجاد نکرده‌ام و تلاش کردم تا به اصل نمایش وفادار باشم.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha