۸ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۴۰
کد خبر: 83612635
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی تجلیل شد

۸ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۴۰
کد خبر: 83612635
مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی تجلیل شد

تهران - ایرنا - نخستین کنفرانس ملی عمید و آیین بزرگداشت مرحوم آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی روز یکشنبه همزمان با هشتم دی ماه سالروز امضای قانون اساسی برگزار شد.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در این مراسم درباره مرحوم آیت الله عمید زنجانی گفت: نام استاد عمید زنجانی با فقه سیاسی و شرح قانون اساسی گره خورده و شاید اولین شرح های قانون اساسی با رویکرد اسلامی توسط ایشان مطرح شده است.

آیت الله عباس کعبی ادامه داد: استاد عمید زنجانی علاوه بر تلاش بر ایجاد تحول در فقه سنتی قصد داشت تا تعریف جدیدی از فقه سیاسی، حکومت و دولت ارائه دهد و بر اساس مقتضیات جدید نگاه جدیدی در عین اصالت بر فقه داشته باشد.
به گفته وی، مرحوم آیت الله عمید زنجانی در عین اصالت فقه در مسائل فقهی، نوگرا بود و در زمینه تجمیع نظریات مذاهب دغدغه داشت و سعی بر این داشت که چگونه فقه سیاسی اسلام را پیش برند و از جریان غربگرا عبور کنند.
آیت الله کعبی ادامه داد: نگاه ایشان به فقه به عنوان موتور محرک و تامین کننده نیازهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه بود و فقه را پاسخگو و باعث شکوفایی جامعه می دانست.
وی افزود:‌ استاد عمید زنجانی حقیقتا در حوزه و دانشگاه منشأ آثار و خدمات بزرگی بود و غیر از شاگردی آیت الله بروجردی و امام راحل و حفظ اصالت های حوزوی، به دعوت شهید آیت الله مفتح به دانشکده الهیات و بعد علوم سیاسی رفت و تنها روحانی بودند که ریاست دانشگاه تهران را برعهده گرفت.

نخستین کنفرانس ملی عمید با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری و نظر به تلاش حقوقدانان برجسته ایران در تولید و نشر آثار ارزشمند حقوقی با رویکرد اسلامی بومی، به همت سازمان بسیج حقوقدانان در دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری با حضور جمعی از اعضای مجلس خبرگان، استادان حوزه و دانشگاه، حقوقدانان، پژوهشگران و دانشجویان برگزار شد.
مرحوم آیت الله عمید زنجانی یکی از بهترین تبیین گران فقه سیاسی بود و این فقیه سخت کوش بیش از ١٠ جلد کتاب درخصوص فقه حقوق سیاسی قلم زده است.
به برکت راهگشایی و راهنمایی این عالم عالی قدر، اکنون حقوقدان و فقهای برجسته در حوزه ها و دانشگاه ها در حال تبیین فقه حقوق سیاسی هستند.
مرحوم آیت الله عباسعلی عمید زنجانی عضو شورای بازنگری قانون اساسی، رئیس دانشگاه تهران و دو دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود.
مرحوم آیت الله عمید زنجانی جریان ساز و تبیین گر فقه و فقاهت بود و برپایی این همایش ها با هدف جریان سازی و اجتهاد مستمر و تداوم و رشد فقه در حقوق سیاسی برپا شده است.

آیت الله عمید زنجانی هشتم آبان سال ۱۳۹۰ در ۷۴ سالگی به علت نارسایی قلبی دار فانی را وداع گفت.

بیش از دهها مقاله علمی - پژوهشی از دانشگاه ها، حوزه ها و مراکز علمی پژوهشی به دبیرخانه نخستین کنفرانس ملی عمید ارسال شده بود که از بین آنها ۴٠ مقاله انتخاب و در کتابنامه همایش منتشر شده است و از میان مقالات منتخب، ١۵ مقاله رتبه ممتاز داشتند که از نگارندگان آنها در این کنفرانس قدردانی شد.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha