۲۵ درصد پرونده های کیفری جرائم قابل گذشت هستند

یاسوج- ایرنا- معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور تاکید کرد: حدود ۲۵ درصد از پرونده های کیفری در دستگاه قضایی مربوط به جرائم قابل گذشت هستند که می توان با دخالت و ایفای نقش معتمدان محلی ، افراد دارای نفوذ و مردم، مختومه و منجر به مصالحه شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری روز یکشنبه در آیین تکریم قضات، کارکنان و اعضای شورای حل و اختلاف کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده و محتویات پرونده های کیفری ریشه بسیاری از اختلاف ها و تشکیل پرونده ها، تغییر سبک زندگی و فاصله گرفتن از سنت هاست.

وی با بیان اینکه بسیاری از سنت ها، فرهنگ ها ، آیین ها و هویت های تاریخی و اسلامی در سیر تحولات و تغییر سبک زندگی در جامعه از بین رفته است، گفت: یکی از رسالت های اصلی شوراهای حل اختلاف با کمک معتمدان محلی و روحانیت و سایر افراد بانفوذ در کنار رسیدگی به پرونده ها ، احیای این سنت های فراموش شده است.

مظفری یادآور شد: عدم مهارت و ارتباط افراد در محیط خانواده و جامعه و از بین رفتن فرهنگ گفت و گو و مذاکره برای حل و فصل اختلاف ها و ایجاد عطوفت با وجود گسترش اینترنت و تکنولوژی ها و تلفن های همراه یکی از چالش های اساسی و در عین حال عوامل دخیل در افزایش خشونت و ورودی پرونده های قضایی است.

معاون رئیس قوه قضائیه ادامه داد: قانون و دستگاه قضایی فصل خصومت می کند اما قادر به رفع کینه ها، نزاع ها و اختلاف ها نیست و بر همین اساس نیز سیاست و راهبرد جدید رئیس قوه قضائیه در امر شوراهای حل و اختلاف بر تقدم مصالحه بر رسیدگی استوار است.

وی با بیان اینکه عامل کثرت و ورودی روزافزون پرونده ها به دستگاه قضایی محصول برخی کم کاری ها ، سهل انگاری ها و یا سوء مدیریت در مجموعه های دولتی بیرون از دستگاه قضایی است، تصریح کرد: علاج مبارزه با فساد و تحقق حقوق شهروندی با بگیر و ببند ممکن نیست.

وی همچنین تاکید کرد که در صورت همکاری و تصویب لایحه ساماندهی شوراهای حل اختلاف در دولت و مجلس تکلیف بیش از ۱۳ هزار نیروی موجود در این این نهاد نیز مشخص خواهد شد.

معاون قوه قضائیه تصریح کرد: با تصویب این لایحه امور شوراهای حل اختلاف نیز به صورت یک سازمان مستقل با ساختار سازمانی مشخص و زیر مجموعه دستگاه قضایی فعالیت خواهد کرد.

در این آیین بیش از ۲۰ تن از قضات و معتمدان محلی و کارکنان دستگاه قضایی در حوزه های مختلف تجلیل شدند.


 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha