۸ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶
کد خبر: 83608089
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادامه تلاش‌ها برای احیای کتابخانه تفکر شهریار

تهران- ایرنا- در ادامه حمایت از پویش «#آباد_بمان_ایران» برای تجهیز مجدد کتابخانه تفکر شهریار که ۱۳ هزار جلد کتاب آن در ناآرامی‌های اخیر سوخت، انتشارات به‌نشر با اهدای ۵۰۰ نسخه کتاب به این پویش مردمی پیوست.

کتابخانه عمومی تفکر شهرستان شهریار در جریان ناآرامی‌ها آبان امسال قربانی جهل شد و با ۱۳ هزار جلد کتاب کامل در آتش سوخت. کتابخانه ای که سال ۱۳۹۱ با زیربنای ۶۰۰ مترمربع در منطقه نصیرآباد باغستان از توابع شهرستان شهریار تأسیس شد و مجهز به بخش‌های مخزن، کودک و سالن‌های مطالعه مجزا بود که در دو شیفت و توسط دو کتابدار اداره می‌شد. پس از این رویداد غم انگیز که کتابخانه شهریار را به تلی از خاکستر تبدیل کرد، عزم برای احیا و بازسازی این کتابخانه قوت گرفت و با هماهنگی انجام‌شده با نهاد کتابخانه‌های عمومی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی به منظور کمک به احیای این کتابخانه و ترویج فرهنگ نوع دوستی با دعوت از ناشران، نویسندگان و کتاب‌فروشان آغازگر پویش بازسازی این کتابخانه شد.

در ادامه حمایت فرهنگ دوستان از این پویش،‌ این بار انتشارات به‌نشر با اهدای ۵۰۰ نسخه کتاب به پویش مردمی «#آباد_بمان_ایران» پیوست. مدیر روابط عمومی و امور تبلیغی- ترویجی به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) با بیان اینکه به‌نشر برای شرکت در این پویش خداپسندانه، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و کمک به بازسازی این کتابخانه عمومی بیش از ۵۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه مردمی «تفکر شهریار» اهدا کرد، اظهار داشت: بخش عمده کتب اهدایی با عناوین و موضوعات گوناگون و برای رده های سنی مختلف از طریق پویش مردمی «کتاب نذری» به کتابخانه «تفکر شهریار» اهدا شد.
سید احسان مصطفی‌زاده گفت: کتب اهدایی به کتابخانه تفکر شهریار را حوزه های دین و معارف اسلامی، تاریخ و سیره رضوی، آثار ادبی، تاریخی، دانشگاهی در بر می گیرد و علاوه بر کتاب های پویش مردمی کتاب نذری، کتاب های اهدایی نو که چاپ به‌نشر نیز هستند به تهران ارسال شد. 
وی یادآور شد: کتاب های جمع آوری شده انتشارات به‌نشر از طریق مجمع ناشران انقلاب اسلامی به کتابخانه مردمی تفکر شهریار اهدا می شود. همچنین لوازم التحریر و نوشت افزار به ارزش ۴۰ میلیون ریال در قالب طرح مهربانی در مهر همزمان با آغاز سال تحصیلی ۹۸ به همت انتشارات به‌نشر به مدارس منطقه تبادکان اهدا شد.

پویش مردمی کتاب نذری که با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و اهدای کتاب به مناطق محروم فعالیت می کند، با مشارکت مردم، کتاب‌های مطالعه شده و بیش از نیاز آن‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کرده و در اماکنی که نیازمند کتاب هستند، توزیع می کند. کتاب نذری فرصتی برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم، اهدای کتاب به فرزندان ایران زمین و راه اندازی کتابخانه های سیار است و کتاب دوستان می توانند کتاب های خوانده شده را در قالب نذر فرهنگی اهدا کنند.

در این طرح کتاب های بدون‌استفاده، پس از هماهنگی های لازم با اهداکننده به دبیرخانه مرکزی پویش کتاب نذری تحویل داده می شوند و کتاب ها پس از تجمیع، به لحاظ تمیزی و فرسودگی پالایش و سپس به لحاظ موضوعی دسته بندی می شوند تا بر حسب نیاز به کتابخانه های مورد نیاز اهدا شوند.

وی با اشاره به سابقه برپایی این پویش مردمی تصریح کرد: سال ۹۶ پویش مردمی کتاب نذری را با شعار می‌بخشم، پس خواهم بود توسط به‌نشر کلید خورد و دبیرخانه این پویش کار خود را در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات به‌نشر در مشهد آغاز کرد، همزمان با اجرای این طرح در سال نخست بیش از ۱۹ هزار جلد کتاب در تمام رده های سنی و حوزه های گوناگون جمع آوری و به سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تحویل داده شد و از آن طریق به کتابخانه های مناطق محروم استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان اهدا گردید.
مدیر روابط عمومی و امور تبلیغی- ترویجی به‌نشر افزود: پویش مردمی کتاب نذری در سال جاری و در گام نخست ۸۰ جلد کتاب به حوزه علمیه کاشمر اهدا کرده است و در گام بعدی شاهد اهدای بیش از ۵۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه عمومی «تفکر شهریار» هستیم.
طی هماهنگی با نهاد کتابخانه‌های عمومی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی به آدرس تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۲ فروردین، خیابان شهدای ژاندارمری، پلاک ۱۴۰، کد پستی: ۱۳۱۴۶۷۳۸۸۴ کتاب‌های اهدایی را جمع‌آوری می‌کند. همچنین شماره تلفن ۰۹۳۳۶۳۷۰۰۳۳ برای هماهنگی و دریافت کمک‌ها پاسخگوی ناشران، کتاب‌فروشان و صاحبان آثار برای شرکت در این پویش خواهد بود. هشتگ # آباد_بمان_ایران در شبکه‌های اجتماعی نیز برای اطلاع‌رسانی این حرکت فرهنگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در روزهای اخیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از علاقه‌مندان برای کمک به بازسازی این کتابخانه دعوت کرده است در حوزه‌های عمرانی، جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی، تأمین تجهیزات اعم از قفسه، میز و صندلی مشارکت کنند.

این نهاد همه کتابخانه‌های عمومی کشور را به عنوان پایگاه جمع‌آوری این کمک‌ها معرفی و شماره حساب ۲۶۷۷۲۱۰۰۹ به نام انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهریار، نزد بانک تجارت را برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی اعلام کرده و از علاقه‌مندان خواسته در فیش‌های واریزی عبارت «کمک به بازسازی و تجهیز کتابخانه تفکر» را قید و تصویر آن را به ایمیل ravabetomoomi@tehranpl.ir ارسال کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha