مجمع تقریب مذاهب بنا به درخواست شیعیان جهان از رهبری، تشکیل شد

تهران- ایرنا- رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: تشکیل این مجمع یکی از خواسته‌های اجلاس بزرگ «مجمع جهانی اهل بیت (ع)» و درخواست شیعیان جهان از رهبر معظم انقلاب و نشان‌دهنده وحدت مسیر دو مجمع بود.

آیت الله محمدعلی تسخیری روز چهارشنبه در مراسم معارفه دبیر مجمع تقریب مذاهب گفت: مجمع تقریب یکی از خواسته‌های اجلاس بزرگ مجمع جهانی اهل بیت (ع) و یکی از بخش‌های مهم آن درخواست شیعیان جهان از مقام معظم رهبری برای تشکیل مجمع تقریب بود و این امر نشان‌دهنده وحدت مسیر دو مجمع بود.
وی با اشاره به برکت های مجمع تقریب گفت: اولین دبیرکل این مجموعه آیت الله واعظ زاده بود که در دوره وی پایه‌های تشکیلات این مجمع گذاشته و حرکت های آن شروع و در نتیجه فعالیت های این مجمع دانشگاه بزرگ تقریب مذاهب اسلامی تاسیس و طرح‌های علمی آغاز و کتاب های خوبی نیز منتشر شد.
آیت الله تسخیری در این مراسم به مناسبت معارفه حجت الاسلام حمید شهریاری و تکریم آیت الله محسن اراکی، افزود: مرحله دبیر کلی آیت الله واعظ‌زاده مرحله شروع حرکت های عملی بود و بعد از وی مدیریت مجمع به عهده این حقیر گذاشته شد و ما نیز خطوط فعالیت‌های مرحله قبل را تقویت و ارتباطات خود را با مجامع بزرگ جهانی برقرار کردیم.

دبیرکل اسبق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در دوره حضور آیت الله اراکی در مجمع شاهد بودیم حرکت های قبلی را ادامه داد و تلاش کرد تا تقریب را از انحصار میان علما به طبقات دیگر جامعه افزایش دهد و به همین منظور اتحادیه‌ها و مراکزی را تاسیس کرد که حرکت موفقی بود. امیدواریم مرحله چهارم مرحله خوبی باشد که با دبیری شهریاری ادامه پیدا کند.

مولوی نظیر احمد عضو شورای عالی مجمع تقریب مذاهب و نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان نیز گفت: اداره کردن نهادی مانند مجمع تقریب که همه را به وحدت دعوت می کند بسیار سخت است علاوه بر اینکه دشمنان تصمیم به تحریم امت اسلامی گرفته اند.
وی افزود: این وعده را دبیرکل جدید مجمع می‌دهیم که اهل سنت همانگونه که با نظام بوده و با سه دبیر قبلی همکاری داشته اند شامل اهل سنت کردستان، بلوچستان و جنوب در رکاب شما هستند و خواهند بود همچنانکه قبلاً با جدیت همراهی کرده‌اند در این دوره نیز همراه شما خواهند بود.

تاثیر دانشگاه مذاهب اسلامی از کنفرانس هایی که برگزار می‌کنیم به مراتب بیشتر است. شعبه ای از این دانشگاه در زاهدان در سال ۹۱ تاسیس شد و من به زاهدان منتقل شدم.  در ابتدا چند دانشجوی افراطی و معارض در این دانشگاه مشعول تحصیل شدند ولی وقتی اهداف دانشگاه را برای آنان تبیین کردیم، دیدیم قبل از پایان ترم خودشان مبلغ شدند.

وی افزود: بنابراین هر دبیرکلی که این مسئولیت را به عهده بگیرد باید به پیشبرد این دانشگاه عنایت داشته باشد که اگر این دانشگاه به اهداف خود برسد بسیار مفید و موثر برای تامین اهداف نظام اسلامی خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۴ آذر طی حکمی حجت‌الاسلام حمید شهریاری را به دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی منصوب کردند.
 

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سال ۱۳۶۹ با دستور حضرت آیت الله خامنه ای و انتصاب دبیر کل و اعضای شورای عالی از سوی معظم له آغاز به کار کرد. شورای عالی مجمع، در اولین گام، اساسنامه و ساختار مجمع را تصویب نمود و ارکان آن را بر سه اساس علمی و فرهنگی و ارتباطات داخلی و بین المللی بنا گذاشت. این شورا در سال دهم فعالیت خود، استراتژی مجمع را تصویب کرد.
رسالت مجمع جهانی تقریب عبارت است از: «ارتقای سطح آشنایی و آگاهی و تعمیق تفاهم بین پیروان مذاهب اسلامی و تقویت احترام متقابل و تحکیم رشته های اخوت در بین مسلمانان بدون هیچ گونه تمایزی از لحاظ تعلقات فرقه ای، قومی یا ملی آنان به منظور رسیدن به امت واحدة اسلامی.»
این مجمع متشکل از ده ها تن از علمای مذاهب اسلامی در کشورهای مختلف جهان است که به عنوان منادی تقریب و وحدت در جهان اسلام و زمینه ساز تعامل میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی تلاش می کنند.
از مهمترین اهداف تشکیل مجمع تقریب مذاهب اسلامی می توان به کمک برای احیا و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و دفاع از حریم قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص)، کوشش در راه ایجاد آشنایی و تفاهم بیشتر بین علما، متفکران و پیشوایان مذهبی جهان اسلام در زمینه های اعتقادی، فقهی، اجتماعی، سیاسی و همچنین گسترش اندیشه تقریب در بین اندیشمندان جهان اسلام و انتقال آن به توده های مسلمان و آگاه کردن آنان از توطئه های تفرقه انگیز دشمنان اسلام یاد کرد.
رفع بدبینی ها و شبهات بین پیروان مذاهب اسلامی، کوشش در تحکیم و اشاعه اصل اجتهاد و استنباط در مذاهب اسلامی، تلاش در ایجاد هماهنگی و تشکیل جبهه واحد در مقابل توطئه های تبلیغاتی و تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام بر اساس اصول مسلم اسلامی از دیگر اهداف وجودی این مجمع است.

اعضای شورای عالی مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی از میان علما، متفکران و شخصیت‌های مذاهب معتبر اسلامی توسط ولی امر مسلمین برای شش سال منصوب می‌شوند که تعداد اعضای این شورا از ۱۵ تا ۲۱ نفر است.

جلسات شورای عالی با حضور اکثریت اعضای موجود در ایران رسمیت پیدا می‌کند و مصوبات آنان با اکثریت حاضران معتبر است و دعوت به جلسات به عهده دبیرکل است.

اعضای ایرانی شورای عالی مجمع تقریب مذاهب را آیت الله محمدعلی تسخیری، محسن اراکی، محمد اسحاق مدنی، عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، سید حسن ربانی، محمد حسن اختری، محمود محمدی عراقی، نذیر احمد سلامی، ماموستا عبدالرحمن خدایی، عباسعلی سلیمانی، سید موسی موسوی، محسن قمی و محمدباقر خرمشاد تشکیل می دهند و عبدالهادی آونگ از مالزی، احمد محمد الشامی از یمن، احمد بن حمد الخلیلی از عمان، عبدالرحیم علی از سودان، محمد سلیم العوا از مصر، سیدساجد علی نقوی از پاکستان و محمد العاصی آمریکا دیگر اعضای این شورا هستند.


ادامه دارد...

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha