شیخ زکزاکی به دنبال وحدت دنیای اسلام است

تهران- ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به مقام علمی شیخ ابراهیم زکزاکی به عنوان دانشمندی برجسته گفت: وی به دنبال وحدت دنیای اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی صبح امروز (سه شنبه، سوم دی) در نشست خبری چهارمین سالگرد فاجعه زاریا گفت: شیخ زکزاکی مخالف تفرقه میان فرقه های اسلامی است و از اعضای تقریب مذاهب بوده و معتقد به گفت و گو برای تعامل است نه تقابل. زکزاکی معتقد به قوانین نیجریه است و بنای مخالفتی با قوانین ندارد و موسساتی که زیر نظر وی فعالیت می کند در راستای کمک به ایتام و فقرا هستند.

خشونت در هر نقطه‌ای از جهان محکوم است
رمضانی گفت: در دنیای اسلام اتفاق هایی رخ می دهد که برای ما ناگوار است. معتقدیم رعب و وحشت و خشونت در هر نقطه ای در جهان محکوم است؛ چه نسبت به مسلمانان باشد یا غیرمسلمانان و ما نسبت به این نوع نگاه های خشونت آمیز موضع مخالف داریم که بارها اعلام کرده ایم. از جمله اتفاق هایی که در نیجریه در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵رخ داد. 
وی افزود: همین نگاه های افراطی بوده که در دهه های گذشته بیشترین قربانی را از مسلمانان گرفته است و همواره مسلمانان قربانی سیاست های استکباری و نظام سلطه بوده اند. 
دبیر کل مجمع اهل بیت(ع) با اشاره به شخصیت شیخ ابراهیم زکزاکی گفت: وی از نظر فردی و اجتماعی دارای ویژگی هایی است. به عنوان نمونه وی دانشمندی برجسته و موثری است و بسیاری از مسلمانان و حتی غیرمسلمانان به وی علاقه مند هستند.

زکزاکی شخصیتی صلح‌جو و قانونگراست
رمضانی از زکزاکی به عنوان یک شخصیت صلح جو، قانونگرا و اصلاح طلب در عرصه های مختلف یاد کرد و گفت: آن اتفاق ناگواری که برای وی پیش آمد از نظر بین المللی برای ما قابل قبول نیست. چون دفاعی از سوی سازمان های بین المللی صورت نگرفت. 
وی افزود: البته سازمان ملل دفاع از حقوق انسان را کنار کتاب های مقدس، مقدس می داند ولی بی مهری نسبت به شخصیت هایی که تاثیر اجتماعی دارد از سوالاتی است که دنبال پاسخ آن هستیم. کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند چرا در مقابل این همه کشتار به بهانه های مختلف موضع نمی گیرند؟

نیاز زکزاکی به مداوای اورژانسی
دبیرکل مجمع اهل بیت (ع) درباره وضعیت سلامت شیخ زکزاکی گفت: پزشکان متخصص اعلام کرده اند حال شیخ زکزاکی وخیم است. مخصوصا پس از اصابت گلوله هایی که چند سال پیش صورت گرفت و باعث شد تا وی اکنون با بیماری های گوناگونی روبرو باشد، بینایی یک چشم وی از بین رفته و نیازمند مداوای اورژانسی است.

سخن ما این است که دولت نیجریه نباید این مسائل را امنیتی بداند. چون وی شخصیتی است که نگاه اصلاح طلبی دارد و نهادهای بین المللی باید این زمینه را برای معالجه وی فراهم کنند. ما به عنوان یک انسان و کسی که معتقد به ارزش های انسانی است اعلام می کنیم شیخ زکزاکی باید از نظر انسانی دفاع شود و مجامع بین المللی در راس این دفاع از انسان قرار خواهند گرفت که وی مصداق بارز یک شخصیت انسانی است که می تواند تاثیرگذار باشد. 

وی افزود: این تلاش ها باید از طریق کنفرانس کشورهای اسلامی صورت گیرد و کشورهای اسلامی نیز باید مطالبه گر سلامتی زکزاکی باشند. البته باید مراقب نفوذی هایی بود که در دولت نیجریه وجود دارند. چون آنان هر مساله ای را امنیتی تلقی می کنند. 
رمضانی در پاسخ به خبرنگاری درباره ارتباط ایران با سایر کشورها در این زمینه اعلام کرد: با توجه به این که این ارتباطات در حوزه وزارت امور خارجه است و تعاملاتی صورت گرفته و در ماه های اخیر کارهایی نیز انجام شده، طبیعی است که این وزارت خانه باید پاسخگو باشد. 
وی درباره رایزنی مجمع اهل بیت (ع) با سایر کشورها اظهار داشت: مجمع جهانی اهل بیت (ع) یک نهادغیردولتی است و شخصیت هایی به عنوان اعضای این مجمع فعالیت می کنند که زکزاکی به عنوان یکی از اعضای این مجمع است و درحدود ۷۰۰ نفر عضو داریم و ۴۰۰ نفر نیز متقاضی از شخصیت های برجسته دنیای اسلام و پیروان اهل بیت هستند. 
رمضانی افزود: اقدامات مجمع شامل کارهای رسانه ای به پنج زبان دنیا برای اعلام مظلومیت زکزاکی بوده و تلاش کرده ایم با هماهنگ کردن اعضای عمومی مجمع اعتراض های قانونی خود را اعلام کنیم. 
وی سفر دبیرکل وقت برای دلجویی از خانواده های کشته شدگان نیجریه را از دیگر اقدامات این مجمع دانست و گفت: مراسمی نیز در داخل و خارج کشور برای تجلیل از مقام شیخ زکزاکی به عنوان یک شخصیت مصلح برگزار شده است و به سازمان های حقوق بشر و اتحادیه اروپا از سوی مجمع نیز نامه هایی ارسال شده است. 
رمضانی در پاسخ به ایرنا درباره سایر شخصیت هایی که همچون زکزاکی از سوی مجمع پیگیری می شود، اظهار داشت: از افرادی مانند سید احمد سامبی رئیس جمهوری سابق کومور، شیخ عیسی قاسم و شیخ حسین معتوق در کویت دفاع کرده و اقدامات رسانه ای انجام داده ایم. البته در شورای عالی موسع که اخیرا در مشهد برگزار شد، نسبت به محکومیت شیخ معتوق که به پنج سال محکوم شده بود، اعتراض شد و پیگیری ها همچنان در این زمینه ادامه دارد. 

مکتب اهل بیت (ع) با ادبیات جهانی معرفی شود
رمضانی با اشاره به راهبردهای جدید مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: در مناسبت های مختلف اعلام کردیم راهبرد مجمع جهانی اهل بیت (ع) معرفی اسلام ناب است که به شیوه عقلانی صورت می گیرد و با معنویت، عدالت و مقاومت همراه است. 

برخی اسلام را از یک وجه معرفی می کنند و می دانیم اسلام ریشه رحمانی دارد و پیامبر آن رحمت للعالمین است ولی اینگونه نیست که مسلمانان در برابر جریان استکبار یا زر و زور و تزویر موضعی نداشته باشند. موضع گیری در برابر جریان استکبار ضمن این که یک امر عقلی است، در دین نیز مورد توجه قرار گرفته است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) اضافه کرد: هدف مهمی مورد توجه، وحدت دنیای اسلام با نگاه تقریبی می باشد و مدرسه و مکتب اهل بیت (ع) در دنیا باید به بهترین شکل با ادبیات جهانی معرفی شود. 
نگاه مجمع اهل بیت (ع) یک نگاه بین المللی است و نه یک نگاه ملی و قومیت گرایی و به همین دلیل شناخت عرصه های مختلف بین المللی از مهمترین مسائل مورد توجه این مجمع است.
رمضانی افزود: شناخت اقلیم ها و بانک اطلاعات مربوط به جمعیت مسلمانان و پیروان اهل بیت (ع) از مسائل مورد توجه مجمع است. البته گرایش های ملیتی و قومی ذیل این مطالعات برای برنامه ریزی مورد توجه قرار گرفته است. تحقق این آرمان ها و اهداف با توجه به شناخت نسبت به واقعیت هایی است که در جهان وجود دارد و در خصوص کشورهای مختلف باید به صورت مفصل به این موضوع پرداخته شود ولی نسبت به کشورهای آفریقایی از جمله نیجریه این نگاه وجود دارد که باید اسلام را به صورت دقیق معرفی کنیم. 

بنای ما دعوت به اسلام نیست و هدف این است که اسلام به صورت دقیق و جامع معرفی شود و هر کسی به اختیار خود بتواند در این حوزه مطالعه داشته باشد و انتخاب کند. 

آسیبب های اسلام لیبرال و اسلام افراطی
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: در معرفی اسلام متاسفانه با انواع قرائت هایی مواجه هستیم که دو قرائت آن عمده است و باید به آن توجه داشت. چون با این دو قرائت آسیب هایی در بخش های مختلف دنیای اسلام وارد می شود. 
وی از قرائت اسلام لیبرال به عنوان اولین قرائت نام برد و افزود: نتیجه این قرائت فاصله گرفتن از شریعت و احکام فردی و اجتماعی است و نتیجه اسلام لیبرال در سکولاریزه کردن جوامع بشری و حتی جوامع اسلامی است. اسلام افراطی با عناوین مختلف در کشورها وجود دارد و حتی در کشورهای اروپایی نیز با اسلام افراطی روبرو هستیم. در این اسلام، کسانی که خشونت را ترویج می کنند، ادبیاتی غیردینی و غیراسلامی دارند. 
 

نامه رهبر انقلاب خنثی کننده قرائت های افراطی است
وی اضافه کرد: موضع مجمع جهانی اهل بیت (ع) این است که اسلام باید به صورت ناب و مستند در دنیای امروز بشری معرفی شود و چه بسا نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکایی خنثی کننده قرائت های افراطی و تفریطی به اسلام باشد. 
رمضانی بیان داشت: اگر افرادی در دنیا بخواهند درباره اسلام مطالعه داشته باشند، باید دور از فضای رسانه ای که غالبا در اختیار صهیونیست هاست به مطالعه بپردازند و اگر می خواهند اظهارنظری کنند، باید با توجه به منابع اصیل اسلامی یعنی قرآن، سنت و عقل باشد که عقل نیز جایگاه خود را برای فهم مسائل دینی خواهد داشت.

مقام‌های نیجریه در روزهای گذشته شیخ ابراهیم زکزاکی را با وجود بیماری به زندان منتقل کرده‌اند و جنبش اسلامی نیجریه در توئیتی با انتشار این خبر اعلام کرد که زکزاکی و همسرش با وجود بیماری به زندان مرکزی کادونا منتقل شدند. برگزاری دادگاه شیخ ابراهیم زکزاکی نیز به اول اسفند موکول شده است.
ارتش و پلیس نیجریه آذر ماه ۹۴ با یورش به حسینیه بقیه‌الله (عج) در شهر زاریا و منزل شیخ زکزاکی در ایالت کادونا در شمال نیجریه، رهبر شیعیان این کشور را به همراه همسرش زینت ابراهیم و یکی از پسرانش دستگیر کردند که در این یورش صدها نفر از شیعیان نیجریه به شهادت رسیدند. برخی رسانه‌ها شمار افراد شهید شده در حمله به خانه شیخ زکزاکی را تا دو هزار نفر ذکر کرده‌اند.
در این حمله  شیخ زکزاکی به شدت زخمی شد و سه پسر وی نیز به شهادت رسیدند، سه پسر دیگر رهبر شیعیان نیجریه نیز یک سال قبل از آن یعنی در روز قدس سال ۱۳۹۳ با شلیک گلوله پلیس این کشور به شهادت رسیده بودند.
دولت نیجریه تاکنون از آزادی زکزاکی به بهانه‌های مختلف جلوگیری کرده و حتی به وی امکان دسترسی به خدمات درمانی را نداده است. در ماه‌های اخیر که وضع جسمانی زکزاکی رو به وخامت گذاشته، نهادهای حقوق بشری بارها خواهان آزادی رهبر شیعیان نیجریه شدند. مردم نیجریه نیز بارها با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار آزادی شیخ زکزاکی شده‌اند اما نیروهای امنیتی نیجریه هر بار این تظاهرات را سرکوب کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha