حمایت تمام‌قد نشریه صهیونیستی انگلیس از ایران‌اینترنشنال

لندن – ایرنا – نشریه «ساندی‌تایمز» چاپ لندن که از مجموعه رسانه‌های متعلق به «روپرت مرداک» امپراطور صهیونیستی رسانه‌ای جهان بشمار می رود، روز یکشنبه با انتشار گزارشی ادعایی، به حمایت از شبکه فارسی زبان معاند «ایران‌اینترنشنال» متعلق به رژیم عربستان سعودی پرداخت تا پازل اتحاد و مشارکت ریاض - تل آویو را در سایه ایران هراسی به نمایش بگذارد.

این برای اولین بار است که یک نشریه انگلیسی پس از سلسله افشاگری‌های روزنامه گاردین درباره منابع مالی شبکه ایران‌اینترنشنال دست به چنین اقدامی زده است.

بهانه ساندی تایمز برای انتشار این گزارش، حمایت ایران اینترننشال از به اصطلاح اعتراضات اخیر در ایران و آنچه تهدید خانواده کارکنان این شبکه از سوی دولت ایران نامیده، می باشد.

ساندی تایمز بدون اشاره به سابقه این شبکه سعودی در ماجرای مصاحبه با سخنگوی گروه الاحوازیه که از حمله تروریستی به شهر اهواز تمجید کرد و در پی شکایت سفارت ایران، نهاد ناظر بر رسانه‌های تصویری انگلیس (آفکام) به این موضوع اذعان کرد، نوشته است که وزارت اطلاعات ایران «این شبکه مستقر در لندن را به دلیل پوشش اعتراضات اخیر در ایران و برخورد نیروهای امنیتی با معترضان دشمن نامیده است.»

این نشریه انگلیسی در ادامه گزارش تلاش کرده است تا وحشت کارکنان این شبکه را از زبان خودشان انعکاس داده و ادعا کرده است برخی مجریان این شبکه حتی از حضور مقابل دوربین واهمه دارند.

در انتهای این گزارش ساندی تایمز به این نکته بسنده کرده که ایران اینترنشنال دریافت هرگونه کمک مالی از سوی عربستان سعودی را رده کرده است.

این در حالی است که روزنامه گاردین پیشتر در سلسله مقالاتی از وابستگی ایران اینترنشنال به کمک‌های مالی ولیعهد عربستان خبر داده بود. بر پایه آخرین گزارش این روزنامه، عربستان سعودی ۲۵۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی شبکه ایران اینترنشنال که هیچ‌گونه درآمدی از طریق تبلیغات ندارد، هزینه کرده است.

شنیده‌ها حاکی است که جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در افشای اطلاعات روزنامه گاردین درباره کمک مالی رژیم عربستان به ایران اینترنشنال دست داشته که بعدا توسط عناصر این رژیم به شکل فجیعی به قتل رسید.

نکته مهم این که خبرنگار روزنامه گاردین در لندن نیز همان زمان اعلام کرد که از سوی رژیم سعودی تهدید به قتل شده و از کار در حوزه ایران کناره گیری کرد. سعید کمالی دهقان در توییتی تایید کرد که قاشچقی درست در روزی به قتل رسید که گزارش او درباره منبع مالی ایران اینترنشنال منتشر شد. او چند ساعت بعد توییت های خود را در این باره حذف و اعلام کرد کسی با او تماس نگیرد.

سه روز بعد او با انتشار تصویری از یک سنگ قبر که نام او روی آن حکاکی شده بود، اعلام کرد که ۹ روز پس از قتل قاشقچی، به مرگ تهدید شده بود.

پس از این تحولات گاردین قرار بود میزگردی را درباره پشت پرده قتل «جمال خاشقچی» و ایران اینترنشنال ترتیب دهد که بدون ارائه دلیل تعلیق شد. این میزگرد در حالی لغو شد که هفته قبل از آن گاردین اعلام کرده بود به دلیل تعداد بالای تقاضاها برای شرکت در این نشست، فروش بلیط متوقف‌شده و متقاضیان جدید بایستی در لیست انتظار قرار گیرند.

لازم به توضیح نیست که چرا سعید کمالی دهقان پس از چندین ماه تحمل فشار عصبی، تا جایی که در توییتر اعلام کرد کارش به بیمارستان کشیده و چند ماهی بستری شد، یک سالی است که از نوشتن مطلب در حوزه ایران برای گاردین دست کشیده است.

حمایت نشریه ساندی تایمز انگلیس از شبکه متعلق رژیم سعودی در حالی است که این رژیم به دلیل حملات  مرگباری که در یمن به راه انداخته و حمایتش از رژیم های سرکوبگر منطقه و سلاخی قاشقچی و از سوی دیگر نقض حقوق بشر در داخل و اعدام فعالان سیاسی، در افکار عمومی انگلیس از جایگاه منفوری برخوردار است.

به همین خاطر نویسنده ساندی تایمز تمام تلاش خود را در این گزارش به خروج داده تا وابستگی مالی شبکه ایران اینترنشنال به رژیم سعودی را کمرنگ نشان داده و به همین جمله بسنده کند که این شبکه ادعای وابستگی به ریاض را تکذیب می کند.

اما جدای از گزارش‌های گاردین، بررسی های صورت گرفته حاکی از ریشه عمیق وابستگی این شبکه به مقامات تراز اول رژیم عربستان سعودی است.

ایران اینترنشنال در تارنمای خود اعلام کرده که شرکت خصوصی وولانت مدیا (Volant Media) مالک اصلی این شبکه تلویزیونی است.

تا امروز فردی به نام عادل عبدالکریم به عنوان تنها مدیر شرکت وولانت مدیا شناخته می شد، اما بررسی دقیق مدارک بدست آمده از سازمان ثبت شرکت ها در انگلیس نشان می دهد، «فهد ابراهیم الدغیثر» از ماه می ۲۰۱۶ مالک تا می ۲۰۱۸ مدیر شرکت Volant Media بوده، که در این مدت ایران اینترنشنال تاسیس می‌شود.

«فهد ابراهیم» مقالات زیادی را در روزنامه الحیات متعلق به یکی از شاهزادگان سعودی، منتشر کرده است. در بحبوحه قتل قاشقچی، وی با انتشار مقاله‌ای در الحیات از بن سلمان رفع اتهام کرد و نوشت: "شیاطین در همه جا برای جلب توجه به رقص درآمده اند و قاشقچی آخرین فصل این تلاش است". وی همچنین در این مقاله قتل خاشقچی را توطئه ای برای بدنام کردن محمد بن سلمان دانست و گفت که دشمنان تاب تحمل محبوبیت محمد بن سلمان را ندارند.

«فهد ابراهیم» همچنین که در توهم جدایی خوزستان از ایران سر می برد، در جریان حمله ی تروریستی الاحوازیه با انتشار عکسی از سربازی مجروح، ایران را پلنگی کاغذی خواند و نوشت: "عملیات شجاعانه که امروز در طول رژه نظامی در اهواز رخ داد منجر به کشته شدن ۲۴ تن از سربازان سپاه پاسداران ایران شد. عملیاتی که ترس از مقابله را از بین برد و سرآغاز جنگ با نیروهای سرکوبگر خواهد شد".

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن بتازگی در نامه رسمی به نهاد نظارت بر شبکه‌های تصویری در انگلیس (آفکام)، از شبکه‌های معاند فارسی زبان همچون «بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال و من‌وتو»، به علت تحریف مغرضانه تحولات اخیر ایران و دعوت به خشونت گسترده علیه نهادهای مدنی در کشور، شکایت کرده و اجرای قانون را نسبت به آنها خواستار شده است.

به نظر می رسد گزارش امروز نشریه متعلق به امپراطور صهیونیستی رسانه‌ای جهان، در حمایت از این شبکه تلویزیونی بخشی از فضاسازی‌های منفی و سناریوی تبلیغاتی مشترک رژیم سعودی و صهیونیستی علیه ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =