۹ هزار و ۲۰۰ معلم و دانش‌آموز پژوهنده استان اردبیل تجلیل شدند

اردبیل- ایرنا- ۹ هزار و ۲۰۰ معلم و دانش‌آموز پژوهنده با برگزاری آیین‌هایی به مناسبت هفته پژوهش، در سطح مناطق و نواحی آموزش و پرورش استان اردبیل تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، در آیین معرفی پژوهندگان برگزیده و برتر حوزه تعلیم و تربیت استان اردبیل که روز دوشنبه با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور برگزار شد، از ۲۳ معلم برگزیده و ۹ دانش‌آموز برتر حوزه پژوهش آموزش و پرورش استان اردبیل تجلیل به عمل آمد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در این آیین اعلام کرد: در بیست و دومین دوره انتخاب و معرفی پژوهندگان برتر استان، هشت هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز و ۷۰۰ نفر معلم پژوهشگر در رشته‌های مختلف ارائه مقاله، تهیه و تالیف کتاب و اجرای طرح‌های پژوهشی انتخاب شده و در سطح مناطق و نواحی استان مورد تجلیل قرار گرفتند.

احمد ناصری با اشاره به اثربخشی طرح‌های پژوهشی در فرایند تعلیم و تربیت در سطح استان اردبیل گفت: کارهای پژوهشی در سطح استان متوقف نیست و انتظار تداوم این روند را داریم.

وی تجلیل از سه معلم پژوهشگر و سه دانش‌آموز پژوهنده برتر استان در آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده استان در سال جاری را نشانه توجه مسئولان استان به مقوله پژوهش در نظام تعلیم و تربیت در سطح استان عنوان کرد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور نیز در این آیین خواستار توجه به "امنیت تربیت بنیان" شد و گفت: تربیت درست، علمی و هدفدار موجب برقراری امنیت پایدار در جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم هزینه کردن در نظام تعلیم و تربیت را موجب جلوگیری از هزینه‌های اضافی در سال‌های بعد به خصوص در حوزه‌های امنیتی و آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: فرزندان کشور اگر درست تربیت شده و آموزش ببینند، ما مشکل اجتماعی و امنیتی کمتری خواهیم داشت.

وی حفظ هویت ملی و فرهنگ اسلامی، بومی و استانی را منوط به سرمایه‌گذاری در حوزه تعلیم و تربیت دانست و تاکید کرد: در هر استانی ایجاد بستر برای تعلیم و تربیت درست باید مهمترین مساله توسعه و تامین امنیت باشد.

حجت‌الاسلام ذوعلم با انتقاد از بی توجهی به مقوله سرمایه‌گذاری در حوزه تعلیم و تربیت برای تضمین امنیت و توسعه همه جانبه کشور بیان کرد: برای حل این مساله باید به رفع خلاء‌های آموزشی و تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز حوزه آموزش و تربیت کشور اهتمام جدی شود.

وی اظهار کرد: اگر امروز مدارس درست تامین و تجهیز نشوند، جامعه فردا در بسیاری از مسائل با مشکل مواجه خواهد شد و پیشنهاد ما این است که در هر استانی، یک برنامه جامع برای ساماندهی و توسعه آموزش و پرورش استان با هدف رفع نارسایی‌ها تدوین شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور همچنین خواستار توجه جدی به پژوهش‌های ستادی، پژوهش‌های مدرسه‌ای و به خصوص پژوهش‌های دانش آموزی در نظام تعلیم و تربیت کشور شد و اضافه کرد: همه باید پژوهش در سطح مدرسه را برای بارورسازی خلاقیت جوانان تقویت کنند.

وی آموزش را فرایندی پژوهشی دانست و گفت: پژوهش دانش‌آموزی، سطحی متعالی و هدفی است که وزارت آموزش و پرورش دنبال می کند تا دانش‌آموزان با رشد خلاقیت به مهارت زندگی متعالی دست پیدا کنند و به افرادی متخلق، عالم، توانمند و مجاهد تبدیل شوند.

حجت‌الاسلام ذوعلم همچنین افزود: با توجه به نیاز کشور به تولید علم در همه عرصه‌های زندگی، پژوهش باید به محور فعالیت‌های آموزشی و تربیتی در مدارس تبدیل شود و هدف از اصلاح ساختار سازمان پژوهش کشور هم تحقق همین هدف بوده است.

معاون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی استانداری اردبیل نیز در این آیین علت همه تحریم‌ها و فشارهای دشمنان را عقب نگه داشتن کشور ما از قافله علم و پژوهش دانست و گفت: قدرت‌های استکباری در صدد استعمار و استثمار علمی کشورهای دیگر هستند.

بهروز ندایی ریشه آسیب‌های اجتماعی و نارسایی در زندگی جمعی را نقص و نارسایی در تعلیم و تربیت دانست و با اشاره به نقش آموزش و پرورش در رفع این نواقص و نارسایی‌ها افزود: به علت اثرگذاری نظام تعلیم و تربیت در فرایند شکل‌گیری شخصیت افراد، هر کار ماندگاری باید از دوره مدرسه و از نظام آموزش و پرورش شروع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =