درباره «دیدن این فیلم جرم است» از انتظامی بپرسید

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره اکران فیلم «دیدن این فیلم جرم است» که تهیه‌کننده‌اش پیش‌تر اعلام کرده بوده رئیس سازمان سینمایی شخصا مانع اکران آن شده است، گفت: من چیزی درباره این مسأله نمی‌دانم و رییس سازمان سینمایی باید درباره آن پاسخ دهد.

فیلم سینمایی دیدن این فیلم جرم است به کارگردانی رضا زهتابچیان در جشنواره سال گذشته فیلم فجر اکران شد اما هنوز به اکران عمومی نرسیده است. اخیرا تهیه‌کننده‌ دیدن این فیلم جرم است اعلام کرده که رئیس سازمان سینمایی شخصا مانع اکران آن شده است.

داستان دیدن این فیلم جرم نیست درباره تعدی یک تبعه متنقذ انگلیسی به زنی محجبه (با بازی لیندا کیانی) است. امیر (با بازی مهدی زمین پرداز) که همسر هانیه و فرمانده پادگان بسیج شهید موسوی است این تبعه را دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار می دهد. بعد از دستگیری تبعه انگلیسی که عضو هیئت مدیره یک  شرکت بزرگ فروش نفت است پسر آیت الله احتشام که آقا زاده ای وابسته به حاکمیت است (با بازی حمیدرضا پگاه) برای آزادی تبعه به پایگاه بسیج می آید که او هم توسط امیر زندانی می شود. حضور گسترده نیروهای امنیتی در محل ماجرا را پیچیده تر می کند.

سیدعباس صالحی امشب (یکشنبه - ۲۴ آذرماه) با حضور در پردیس سینمایی چارسو از محل برگزاری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» بازدید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این بازید در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

قوانین برای هر گونه سینمایی از جمله مستند وجود دارد

وی درباره اینکه مستند «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار معرفی شده اما ممیزی‌هایی دارد؟ گفت: طبعاً این‌ها قوانین و مسایلی است که برای سینمای غیرمستند هم وجود دارد. پاره‌ای از قوانین عمومی برای سینمای مستند و غیرمستند است طبیعی است که سینمای مستند هم در همان فصل حرکت می‌کند و رقابت‌هایش را در همان فضا پیش ببرد.

صالحی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مالیات هنرمندان، توضیح داد: مسیری در حوزه قانون مالیات‌های مستقیم بود که بندی داشت مربوط به معافیت موسسات فرهنگی و هنری و... اصل این مطلب که در منابع مالیاتی باید تجدید نظری صورت بگیرد مورد توجه سازمان مالیاتی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در فضای بودجه، پیشنهادی مطرح شد که البته نه به معنای اینکه دولت تصویب و رد کرده، افزود: وقتی لایحه بودجه به دولت می‌آید پیشنهادات مختلفی مطرح می‌شود قبل از اینکه بخواهد در فضای دولت مورد گفتگو و بررسی قرار بگیرد، گفتگوهایی شکل گرفت. این مباحث باعث شد این طرح متوقف شود و در لایحه بودجه مطرح نشد، فضاهایی که برخی به عنوان افراد پردرآمد، سلبریتی و ... ایجاد کردند فضایی بود که بر این مسایل حاشیه انداخت.

هنرمندانی با درآمد کمتر از کارمندها داریم

صالحی با بیان اینکه توضیحاتی داده شد که قانع کننده بود، ادامه داد: در میان هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر افرادی وجود دارند که حتی با حقوق کمتر از کارمندی زندگی می‌کنند و این می‌تواند به همه اصحاب فرهنگ و هنر ضربه وارد کند. اصلاح مالیات ها باید به فضای قانون بیاید چون تفکیک هنرمندان و بحث‌های مرتبط با آن‌ها زمان‌بر است.

وی در ادامه درباره سوال دیگری در خصوص افزایش هزینه‌های ساخت فیلم‌ها، گفت: ما با شرایط عمومی کشور در سال ۹۸ منطبق هستیم و با این چشم انداز آشنا؛ بنابراین نمی‌خواهیم حرف‌هایی بزنیم که بدون توجه به واقعیت‌های جاری کشور باشد.

منابع حمایت از فیلم‌ها محدود شده است

عضو کابینه دولت دوازدهم، افزود: می‌توانیم رقم‌های بودجه را به شکل آرمانی و خیال‌پردازانه بالا برد، ولی مهم این است که این منابع قابل تقسیم هستند یا نه؟ شرایط کشور به گونه‌ای است که این منابع محدود شده‌اند و تاثیر خود را در جاهایی که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، گذاشته است.

صالحی در ادامه و درباره لزوم حمایت از آثار مستند نیز خاطرنشان کرد: فضای سینمای «هنر و تجربه» همچنان فرصتی است برای اینکه این آثار در این فضا عرضه شود اما به نظر می‌رسد چندین فرصت برای سینمای مستند کافی نیست.

سینمای مستند در حال نزدیک شدن به نوعی درام مستندنگاری است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همچنین سینمای مستند در حال نزدیک شدن به نوعی درام مستندنگاری است و ما مستندها را با درامی می‌بینیم که می‌تواند فرصت‌هایی برای اکران عمومی آن‌ها تعریف شود.

صالحی گفت: همین جشنواره امسال باعث دیده شدن چندین مستند شد، یعنی اینطور نیست که مستند فقط مخاطب خاص داشته باشد و در چرخه اقتصادی رفت و برگشتی نداشته باشد. ضمن اینکه سینمای مستند باید راهی برای ورود به «وی‌ او دی»‌ها هم پیدا می‌کند.

برخی آثار جشنواره سینماحقیقت ظرفیت اکران عمومی دارند

عضو کابینه دولت دوازدهم، افزود: چشم‌اندازی که ما می‌بینیم، این است که برخی از سینماها می‌توانند فضا برای اکران عمومی این آثار پیدا کنند. چون مشتاقانی دارند که می‌توانند فضای عمومی را به دست آورند. به نظر می رسد سینمای مستند بین یک نوع تجربه و عرصه روایت با بازار خاص ارتباطاتی پیدا  کرده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه سینمای مستند با بخشی از فضاهای اقتصادی ما پیوندهایی پیدا می‌کند، ادامه داد: البته نه به معنی تجاری شدن بلکه به این معنا که بتواند نیازهای اقتصادی ما را عرضه کند و در ارتباط فعال‌تر با حوزه‌های صنعتی و فناوری بتواند به روایت‌هایی بپردازد که این روایت‌ها به کمک آن حوزه‌ها بیایند و نقش مکمل را برای آن حوزه‌ها پیدا کنند.

صالحی برگزاری سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» نیز گفت: نسبتی بین جشنواره و فضای رو به رشد سینمای مستند دیده می‌شود و یک نوع بده بستانی وجود دارد. قوت‌هایی که سینمای مستند با آن قدم به قدم پیش آمده می‌تواند روی جشنواره هم تاثیر بگذارد.

بلیت‌فروشی فضای جشنواره را حرفه‌ای‌تر کرده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: پاره‌ای از ابتکارات و ایده‌های مدیریتی که امسال ایجاد شد، می‌تواند قابل توجه باشد. این نکته که در فضای جشنواره تماشاگران حرفه‌ای را در کنار هم می‌بینیم، به نوعی که اکران آثار هم رایگان نبوده، ممکن است منتقدانی داشته باشد اما فضای جشنواره را فضای تماشاگران حرفه‌ای‌تر و مبادله کلامی را بین تماشاگران و فیلمسازان بیشتر کرده است.

صالحی با اشاره به اینکه فرصت‌های دیدن فیلم‌ها متکثرتر شده که خوب است چون گاهی میسر نبود که علاقه‌مندان به تماشای فیلم‌های مورد نظر خود بنشینند، خاطرنشان کرد: اما تنوع اکران‌ها در زمان‌های مختلف و امکاناتی مانند ویدیو لایبرری کمک کرد که تماشاگران با جشنواره به‌صورت وسیع تری ارتباط برقرار کنند.

ایده‌های سینمایی را به بازارهای جهانی نزدیک‌تر کردیم

وی با بیان اینکه امسال پیچینگ هم تجربه شد تا ما بتوانیم ایده‌ها را به بازارهای جهانی نزدیک‌تر کنیم چند اتفاق دیگر هم می‌بینیم که به توان تولید خودمان برمی‌گردد، خاطرنشان کرد:به طوری که در بخش‌های مختلف فیلم‌های خوبی وجود داشت هرچند به دلیل شرایط سفر استانی خود، نتوانستم فیلم‌ها را ببینیم اما افرادی که به آن‌ها اطمینان دارم فیلم را دیده‌اند ضمن اینکه مجموع فیلم ها را خواهم دید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =