مشهد ۱۹۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری دارد

مشهد- ایرنا- مدیر کل هماهنگی و نظارت بر حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: تاکنون ۱۹۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در مشهد ایجاد شده است و سال آینده ۷۰ کیلومتر دیگر به این میزان افزوده خواهد شد.

علی اصغر نیشابوری روز یکشنبه در پیش نشست "سیزدهمین همایش تخصصی حمل و نقل و ترافیک خراسان رضوی" طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: تا پایان سال گذشته ۱۲۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در مشهد ایجاد شده بود که امسال ۶۵ کیلومتر دیگر به آن افزوده شد.

وی ادامه داد: قرار است تا پایان سال ۱۴۰۵ مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری در مشهد به ۲۶۵ کیلومتر برسد که این امر زودتر از موعد محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت حمل و نقل پاک و انسان محور گفت: نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های دارای عمر بیش از ۱۰ سال مورد نظر است که در این راستا امسال یکصد دستگاه مینی بوس نوسازی شده و تا پایان سال جاری نیز ۲۵۰ دستگاه تاکسی و نیمه نخست سال آینده هم یکصد دستگاه اتوبوس در مشهد نوسازی خواهد شد.

نیشابوری افزود: توسعه حمل و نقل عمومی همواره در دستور مدیریت شهری است و تا پایان امسال دوچرخه اشتراکی و سیستم جدید دوچرخه همراه با دوچرخه‌های جدید فعال می‌شود که زیرساخت‌های آن نیز در حال آماده شدن است.

رییس گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هم گفت: در برنامه سوم توسعه پیش‌بینی شده بود که ۷۵ درصد تردد شهروندان با وسایل حمل و نقل عمومی باشد که اگر این کار انجام می‌شد و تاخیر نداشتیم با آلودگی هوا مواجه نبودیم.

مهدی نقیبی بیدختی افزود: حمل و نقل انسان محور، ایجاد شرایط مطلوب فنی، اقتصادی، اجتماعی، رفاهی، ایمنی و زیست محیطی برای زندگی شهری است که در این راستا باید حمل و نقل ایمن، ارزان، سریع، با حداقل آلودگی، بدون اسراف در منابع سوخت و با مسیرهای راحت انجام شود.

وی با تاکید بر مدیریت عرضه و تقاضا و بهینه سازی و کنترل، توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌ها، هدایت شهروندان به سوی استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه‌سواری ادامه داد: رفتار رانندگی نیز باید اصلاح شود.

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: حمل و نقل انسان محور تنها به ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری، حمل و نقل عمومی و ایجاد مسیر پیاده‌روی عابرپیاده خلاصه نمی‌شود بلکه عارضه سنجی کاربری‌ها، رعایت اصول فنی در دسترسی کاربری‌ها و اصول ترافیکی و توجه به نیاز توانیابان هم مورد نظر است.

داریوش معظمی افزود: وقتی سلسله مراتب شهری را رعایت کنیم به حمل و نقل عمومی انسان محور کمک می‌کنیم. عارضه سنجی کاربری‌ها، رعایت اصول فنی در دسترسی کاربری‌ها، رعایت ضوابط ترافیکی در جانمایی کاربری، مدیریت توقفگاه خودرو، افزایش ایمنی در سیستم بویژه برای عابران پیاده و معلولان و دوچرخه سواران، طراحی سیستم یکپارچه حمل و نقل، پیوستگی و طراحی پیاده‌روها و توجه به نیاز توانیابان، همه جزو حمل و نقل انسان محور است.

سیزدهمین همایش تخصصی حمل و نقل و ترافیک خراسان رضوی با موضوع "حمل و نقل انسان محور" ۲۵ آذر ماه با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و شهرداری مشهد در این شهر برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =