کیفیت‌بخشی نظام تعلیم و تربیت نیازمند پژوهش است

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما نیز نقدهایی جدی و موثر بر نظام تعلیم و تربیت کنونی داریم، گفت: برای اینکه به آرمان‌ها و اهداف مدنظر دست پیدا کنیم باید پژوهش‌های جدی در این عرصه انجام شود.

محسن حاجی میرزایی روز یکشنبه در آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش و بزرگداشت تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که در تالار فرهنگ برگزار شد، با تاکید بر اینکه پژوهش معطوف به واقعیت های جاری است، اظهار داشت: تصمیم آگاهانه در پژوهش بسیار مهم بوده و برای دست یافتن به این مهم باید هر ساله به مدد پژوهش ها یک گام به جلو برداریم.

به گفته وی یکی از مهم‌ترین کارکردهای این روز و هفته ارزیابی دقیق آن است که در کدام مرحله بوده و توفیقات و کاستی های آن چگونه است. 
وی افزود: اگر بخواهیم ارزیابی منصفانه ای از جریان پژوهش و آموزش و پرورش داشته باشیم باید ببینیم کدام یک از مسائل و مشکلات را حل کرده ایم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما در شرایطی هستیم که با منابع محدود و فرصت های گذرا تصمیم گیری می کنیم و محدودیت های پیش رو تصمیمات بعدی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. 
حاجی میرزایی با بیان اینکه پژوهش بسیار مهم بوده و معطوف به واقعیت جاری است، ادامه داد: بسیار مهم است که آگاهانه تصمیم بگیریم.
وی گفت: ما با محیطی در ارتباط هستیم که دائما در تغییر و پویایی مستمر است و با این تغییرات، اولویت ها تغییر می کند از این رو باید درک روشنی از این تغییرات و آینده داشته باشیم.

به گفته وزیر آموزش و پرورش اگر نتوانیم درک روشنی از آینده داشته باشیم با شرایطی مواجه خواهیم شد که آمادگی لازم را کسب نکرده و جامعه دائما نو به نو می شود. 

وی با بیان اینکه با پژوهشگری می آموزییم سنجیده سخن بگوییم، افزود: وقتی به سپهر سیاسی کشور می نگرم و fi برخی مناظرات سیاسی و علمی اندیشه می‌کنم افسوس عمیقی در من ایجاد می شود که تا چه حد گفتارها بی‌پایه و اساس مطرح می‌شوند.
حاجی میرزایی تاکید کرد: تصمیم ها باید متکی بر پژوهش ها باشد و خروجی آموزش و پرورش باید تربیت انسان های پژوهش محور باشد. کنکور باید قادر باشد این ظرفیت را بسنجد و تا وقتی وزنی برای این مسئله قائل نباشیم، صحبت ها و شعارها راه به جایی نخواهد برد. 
وزیر آموزش و پرورش گفت: در تمام مسائل و مشکلات کشور هیچ عرصه ای غنی تر از آموزش و پرورش برای اندیشیدن، تفکر و خلاقیت وجود ندارد. امروز رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اعلام کرد که ۴۲ هزار معلم پژوهنده در سال جاری داشتیم که زیبنده آموزش و پرورش نیست. اگر ۷۰۰ هزار معلم داریم باید ۷۰۰ هزار اقدام پژوه نیز داشته باشیم.
وی ادامه داد: هیچ شغلی غنی تر و پربارتر از شغل معلمی نیست. معلمی رفیع ترین شغل هستی است. همچنین باید از ظواهر، حواشی و شعارها فاصله گرفته و به این فکر کنیم که چگونه می‌توان نظام تعلیم و تربیتی بهتری داشته باشیم و به کمک این نظام، مسائل اصلی را به مدد تجربیات و پژوهش ها حل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =