تکلیف مداری محور اساسی در انتخابات ایران

تهران- ایرنا- بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی و انجام انتخابات متعدد مردمی آنچه این انتخابات را با دیگر انتخابات در سطح بین الملل منفک می کند تکلیف محوری در نزد انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان است.

در طول چهل سال از عمر پر برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی  انتخابات متعددی همچون انتخابات ریاست جمهوری، ‌مجلس شوراس اسلامی، مجلس خبرگان، شورای شهر و ... انجام شده است و شاید از نظر ظاهری تفاوتی چندانی با دیگر انتخابات در سایر نقاط دنیا نداشته باشد اما از نظر ماهیتی، تفاوتی اساسی دارد و این تفاوت در «تکلیف مداری» است.

اردوگاه  اصولگرایان

مهدی وکیل‌پور، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در مورد انتخابات پیش روی مجلس و نقاط ضعف مجلس فعلی و راه‌حل‌های آن‌ها، در گفت‌وگو با روزنامه «رسالت» گفت: «یکی از نقاط ضعف مجلس عدم پیگیری مطالبات اصلی مردم و حتی بالاتر این که اراده‌ای در تضاد با خواست مردم است. سرکار آمدن چنین مجلسی ماحصل عملکرد دولت بود، نمایندگان فعلی نیز منفعت مردم و کشور را فدای نگاه‌های حزبی خود کردند. بنابراین اصولگرایان باید همگام با قوه قضائیه این دولت خسته و فرسوده را به حرکت درآورند.»

فاطمه آلیا، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه فرهیختگان می گوید: بر اساس آن چهارسطحی که تعریف کردیم، همه افراد انقلابی و ارزشی تلاش می‌کنیم برای انتخابات یک لیست دهیم. این در صورتی است که روی ارزش‌هایی توافق کنیم که رهبری بیان کرده‌اند. اما اگر دیدیم یک یا چند تشکل‌ افرادی را قبول دارند یا ندارند، اینجا محل فاصله می‌شود. در این صورت در سطح دوم بیان شده که اگر تلاش ما برای یک لیست به نتیجه نرسید، البته هنوز تاکید روی یک لیست است ولی اگر احیانا به‌عنوان مثال سر دو تا سه نفر وحدت نظر نبود، می‌توان دو لیست با اشتراکات حداکثری داد.

روزنامه کیهان در قسمتی از یادداشتی به قلم سعدالله زارعی آورده است: «انتخابات»، پیش ‌روی ملت بزرگ ایران قرار دارد و «اصلاح وضعیت» مطالبه‌ای است که بدون تردید هر شهروند ایرانی دنبال می‌کند. اما در میان دسته‌های سیاسی و ذی‌نفوذ، «حفظ وضع موجود» و «تغییر وضع موجود» تبدیل به جبهه‌ای در مقابل جبهه دیگر شده است و به طور طبیعی آنان که در جبهه تغییر وضع موجود قرار دارند از پشتوانه عظیم مردم بزرگوار ایران برخوردار هستند و از این روست که جبهه حفظ وضع موجود، خود را در وضعیت شکست ارزیابی کرده و اقبالی به انتخابات ندارد و چندی است، زیر سؤال بردن اهمیت و سلامت آن را شروع کرده است، بعضی هم از جایگاه‌هایی که هم‌اکنون در اختیار دارند، اخلال در انتخابات را دنبال می‌کنند.

عباس سلیمی‌نمین، کارشناس مسایل سیاسی در مورد ویژگی‌های مجلس یازدهم در گفت و گو با تارنمای خبری الف، می گوید: در حال حاضر ما با یک مشکل مواجه هستیم و آنهم کم تحرگی و بی‌انگیزگی در عمده نیروهای دولت روحانی است. اینکه چه عواملی موجب شده است که دولت روحانی، تحرک لازم را متناسب با شرایط زمانی ندارد، دارای بحث است. افراد دارای گرایش سیاسی مختلف هم معتقد هستند که برخی از وزرای تعیین شده آقای روحانی درک متناسب از شرایط زمان حال را ندارند لذا در چنین شرایطی مجلس جدید و قوی می‌تواند پاسخ مناسبی به این اقدامات دولت باشد. مجلس آتی می‌تواند دولت را وادار به تحرک کند و این امر قطعا از مجلسی قوی که دارای افرادی است که به مسایل اجرایی آشنایی کامل دارند، بر می‌آید. اگر دولت بهانه بیاورد که نمی‌تواند امور را به سرانجام برساند، یک مجلس مسلط بر امور اجرایی می‌تواند این بهانه را به سرعت از مقابل پای دولت بردارد. لذا ویژگی مجلس آتی سرو کله زدن با دولتی است که همه از لَختی آن ناراحت هستند.

تارنمای جهان نیوز در یادداشتی به قلم امیر حمزه نژاد آورده است: «نظارت استصوابی»، «دولت بی‌اختیار» و «هراس افکنی در جهت عدم حضور تندروها در صدر امور»، اینها حربه‌های بعضا نخ نما شده‌ای است که اصلاح طلبان برای همه انتخابات‌ها از آن استفاده می کنند اما هنر رسانه ای خود را به کار می برند تا با سناریوهای جدید این موارد کهنه را در میان مردم و بخصوص قشر جوان که حافظه تاریخی چندانی ندارند، جانمایی کنند تا به اهدافشان برسند.

اولین استارت اصلاح طلبان برای شروع ماراتن انتخاباتی‌شان عبور از دولت با کلید واژه «دولت بی اختیار» است. اصلاح طلبان از سویی می گویند که آنها شریک هزینه‌های دولت نیستند و از سوی دیگر بیان می کنند که دولتی که حامی اش بوده‌اند و در دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر برایش سنگ تمام گذاشته‌اند اختیاری نداشته و این تندروها بوده‌اند که نگذاشتند دولت کار کند.

شهیندخت مولاوردی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، با بیان اینکه  ما تمام تلاش خود را در چند بخش انجام دادیم و بیانیه دادیم که مشارکت اصلاح‌طلبان برای ثبت‌نام در انتخابات افزایش یابد، در خصوص لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم، به خبرگزاری مهر گفت: اصلاح‌طلبان باید به جمع‌بندی برسند که آیا لیستی ارائه خواهند داد یا خیر؟ هنوز در خصوص ارائه لیست یا ارائه ندادن آن به جمع‌بندی نرسیدیم. امکان دارد اصلاح‌طلبان لیستی ارائه ندهند. هنوز در مورد سرلیست اصلاح‌طلبان بحثی نشده است.

خبرگزاری مهر در گزارشی آورد: این روزها و با نزدیک شدن به انتخابات یازدهین دوره مجلس شورای اسلامی، کارنامه مجلس دهم بیش از پیش مورد ارزیابی سیاسیون قرار می‌گیرد. "ناکارآمدی" کلیدواژه‌ای است که در وصف مجلس دهمی‌ها به کرات بر سر زبان‌ها می‌آید و بسیاری بر این باورند که این مجلس نتوانست از حیثیت خود به ویژه در بُعد نظارتی دفاع کند. برخی به صراحت می‌گویند که نمایندگان در این دوره به جای آنکه دولت و وزرا را به خط کنند، تسلیم خواسته‌های آنان شدند و ظرفیت مجلس را در اختیار دولت قرار دادند. در واقع اغلب نمایندگان مجلس در این دوره، از ابتدا به دنبال همراهی با دولت بودند به این بهانه که نمایندگان مجلس نهم از ابزارهای نظارتی خود در جهت کارشکنی دولت استفاده کردند.

خبرگزاری فارس، در یادداشتی به قلم سیدامیر سیاح آورده است: قانون انتخابات مجلس باوجود اصلاح مکرر، هنوز یکی از ناقص‌ترین قوانین کشور محسوب میشود به طوری که یک متقلب شارلاتان می‌تواند چهره واقعی خود را از نهاد ناظر بر انتخابات مخفی کند و با پول های مشکوک، تبلیغات انتخاباتی وسیعی هم راه بیاندازد. دلسوزان نظام، اعضای شورای نگهبان و گروه‌های عدالتخواه و فسادستیز، بارها از دولت و مجلس خواسته‌اند برای واردنشدن پولهای کثیف به انتخابات و هزینه‌های کلان برای تبلیغات، قانون انتخابات را اصلاح کنند اما دولت و مجلس ترجیح داده‌اند دست به ترکیب فعلی قانون انتخابات نزنند.

اردوگاه اصلاح طلبان

روزنامه شرق در بخشی از یادداشتی به قلم ناصر ذاکری آورده است: مجلس «خوب» می‌تواند دولت را به خوب عمل‌کردن وادار کند؛ همان‌گونه که مجلس «بد» می‌تواند به‌اصطلاح چوب لای چرخ دولت «خوب» بگذارد. درواقع می‌توان ادعا کرد «خوب‌بودن» مجلس مهم‌تر از «خوب‌بودن» دولت است؛ اما سؤال این است که «مجلس خوب» چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان به آن دست یافت؟  

در گزیده ای از یادداشت مصطفی تاجزاده، کنشگر سیاسی اصلاح طلب درروزنامه اعتماد آمده است: عدم تمایل اکثریت ملت ایران به تغییرات خشونت‌آمیز باعث می‌شود که اصلاحات هنوز توان این را داشته باشد تا به شرط انجام اصلاحات لازم در خود مطرح باشد. دلیل دیگر اینکه هنوز اصلاحات به پایان نرسیده است، تجربه ما در طول سالیان گذشته به‌ویژه پس از حوادث ۸۸ نشان داده که جمهوری اسلامی در شرایط سخت اگرچه دیر و با هزینه‌های غیرضروری اما توانسته تصمیمات درستی اتخاذ کند؛ با توجه به این تجربه، این امید ایجاد می‌شود که باز هم تصمیم درستی اتخاذ شود و راه برای اصلاحات بنیادین برای جامعه ما پیدا شود.

در قسمتی از یادداشتی از روزنامه اعتماد به قلم مرجان زهرانی آمده است: آنچه پس از هر «به تعبیر و صدای رسانه‌ای و شاید مردمی‌تر اعتراض» و «به تعبیر و توصیف حاکمیتی اغتشاش» رخ می‌دهد، تنها جان باختن، بازداشت و احتمالا تخریب نیست. آنچه به وقوع می‌پیوندد فراتر از چند روز یا حداکثر چند هفته تظاهرات، راهپیمایی یا حتی اعتصاب است؛ تبعات یک تصمیم‌گیری که منجر به اعتراض می‌شود تا مدت‌ها در فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، رسانه‌ای و... باقی می‌ماند.

روزنامه اعتماد درگزارشی با عنوان «تسویه حساب با دولت» آورده است: نیم‌نگاهی به کاندیداهای اصولگرالی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اصلی‌ترین چهره‌های ریاست این جناح نشان از آن دارد که اصولگرایان به‌ویژه تندروهای این جناح به دنبال ترسیم پارلمانی هستند که دیگر اکثریت کرسی‌هایش، در اختیار اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها نباشد. مجلسی شبیه به دوره هفتم پارلمان که اکثریت کرسی‌هایش در اختیار اصولگرایانی بود که با طرح‌هایی که نامشان را «هدیه به مردم ایران» می‌گذاشتند، نه‌تنها موجبات تورم انفجاری در چندسال بعد را فراهم آورد؛ بلکه دولت سیدمحمد خاتمی را نیز از رسیدن به برخی اهداف اقتصادی‌اش محروم نگاه داشت.

سعید شریعتی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی می گوید: من معتقدم که اگر اصلاح‌طلبان برنامه‌ای برای انتخابات دارند و می‌خواهند جامعه ناراضی را به انتخابات و رای دادن به اصلاح‌طلبی و تداوم آن ترغیب کنند باید در تمام اقشار صدای این نارضایتی‌ها باشند.

امیر رضا واعظ آشتیانی، سیاستمدار اصول‌گرا در گفت‌وگو با  روزنامه آرمان ملی گفته است: تفرقه و ارائه چند لیست بین اصولگرایان امری است که موفقیت آنها را در مجلس تحت تاثیر قرار می‌دهد. من معتقد هستم که اگر جریان‌های مختلف اصولگرا با یکدیگر به توافق برسند قطعا نتایج خوبی را در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری می‌توانند کسب کنند و انتخابات پیش رو نیز از این مطلب مستثنی نیست. هیچ‌گاه شاهد نبوده‌ایم که جریان‌های مختلف کشور در یک انتخابات به اجماع رسیده باشند و این تفرقه در تمامی انتخابات و در تمامی جریان‌ها وجود داشته است.

روزنامه ابتکار در یادداشتی به قلم الهام برخوردار با عنوان «بیم و امید اصلاحات در انتخابات» آورده است: بحث انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا حدودی از تب و تاب اولیه افتاده است. این بی‌رمقی البته در جریان اصلاحات خیلی به چشم می‌آید. اصلاح‌طلبانی که در دقیقه نود برای انتخابات مجلس در اسفندماه خیز برداشته بودند حالا در یک سکوت سنگین فرو رفته‌اند و حتی برخی از احتمال ندادن لیست توسط این جریان در این دوره خبر می‌دهند. هرچند این انتظار می‌رفت که با چنین رویکردی از سوی این جریان مواجه شویم. چرا که نه تنها با رایزنی‌های این جریان سیاسی با برخی نهادهای تصمیم‌گیر به نتیجه نرسید اخیرا نیز برخی خبرها حکایت از آن دارند که شرایط قدری سخت‌تر هم شده است.

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی از علی نظری با عنوان «درباره رایزنی اصلاح طلبان» آورده است: در مورد دور جدید مذاکرات اصلاح طلبان با شورای نگهبان باید بگویم، رایزنی در چنین شرایطی فایده‌ای ندارد. معتقدم در انتخابات مجلس یازدهم با ردصلاحیت‌ها نیز روبه‌رو می‌شویم. در انتخابات مجلس دهم هم که شاهد بودیم ما در تهران ناچار شدیم بعد از ردصلاحیت‌ها برای تشکیل لیست فراخوان بزنیم و یک لیست ناشناس را در مقابل ژنرال های اصولگرا بگذاریم. البته نباید امیدها را از دست داد.

احمد شیرزاد نماینده دوره ششم مجلس در گفت و گو با روزنامه آفتاب یزد می گوید: به نظر می‌رسد شورای نگهبان عملگراتر از آنی است که برخی از افراد تصور می‌کنند. یک تصور این است که شورای نگهبان حرف ازلی و ابدی دارد و هرگز هیچ نوع مصلحتی هم در این راه در نظر نمی‌گیرد، البته خود آقایان هم همین ادعا را مطرح می‌کنند، یعنی اگر اظهارات آقای کدخدایی را در نظر بگیریم ایشان به گونه‌ای سخن می‌گویند که فقط مر قانون در کار است و هیچ مصلحتی در کارشان دخالت نمی‌دهند. اما می‌بینید که همین شورای نگهبان در مجلس ششم بخش عمده‌ای از افراد را تایید صلاحیت کرد. اما چهار سال بعد همان‌هایی که در مجلس ششم نماینده بودند برای مجلس هفتم ردصلاحیت شدند. بنابراین شرایط بیرونی بسیار موثر است.

محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران و حزب اعتماد ملی درباره رایزنی‌های اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان به روزنامه آفتاب یزد گفت: اساسا یکی از ابزارهای جدی و تاثیرگذار در عرصه سیاست، رایزنی و گفتگوست. در خصوص موضوع تایید صلاحیت‌ها نیز باید از این ابزار بهره برد. اما از طرفی می‌بایست نتیجه این گفتگوها شفاف باشد و افکار عمومی هم از چگونگی روند این گفتگوها و نتایج آن آگاهی داشته باشند. انتظار می‌رود چهره‌های اصلاح‌طلبی که در حال حاضر این موضوع را دنبال می‌کنند بتوانند گزارش دقیقی از این گفتگوها را برای آگاهی عموم فراهم و اعلام کنند که این رایزنی‌ها به کجا رسیده است.

روزنامه ایران در گفت و گویی آورده است: امیر محبیان، از تحلیلگران شناخته شده اصولگرا معتقد است که اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی مجلس در مرحله ثبت نام نامزدها ناامیدانه، اصولگرایان سنتی بدون اعتماد به نفس و پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها امیدوارانه حضور یافته‌اند. او البته تأکید دارد که در این میان برنامه‌ای از سوی جریان‌های سیاسی مشاهده نکرده و مخالفان دولت تلاش دارند با تمرکز و مانور دادن روی مشکلات کشور و نسبت دادن آنها به دولت، برنامه انتخاباتی خود را پیش ببرند.

روزنامه همدلی در قسمتی از مطلبی با عنوان «شرایط اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم» نوشت: پس از مصاحبه برادر عزیز دکتر «کیانوش راد» با روزنامه همدلی(شماره ۱۳۱۲) در خصوص موقعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، برای تحلیل شرایط موجود حاکم بر اصلاح‌طلبان در این انتخابات، نکات زیر در نظر گرفته می‌شود.

۱- مشخصه جامعه رای اصلاح‌طلبان

الف- جامعه رای اصلاح‌طلبان، جامعه رای تقلیدی نیست و غالبا بر اساس شناخت خود به تصمیم می‌رسد.

ب- این جامعه رای، سازمان‌یافته نیست و به هیچ وجه نمی‌توان برآورد واقعی از این جامعه رای داشت.

ج- ارتباط سازمان یافته احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب با جامعه رای خود، جز در زمان انتخابات وجود ندارد.

د- این در حالی است که در طرف مقابل، رای به صورت تقلیدی و تکلیفی وجود دارد و این جامعه رای به طرق مختلف ولو با شرکت در مناسک مذهبی ارتباط سازمان یافته‌ای دارند... د.

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصول‌گرا در گفت و گو با فرارو می گوید: پایداری‌ چی‌هاعِده و عُده‌ای نیستند که بخواهند برای اصول‌گرایان خط و نشان بکشند، این جماعت یک طیف کوچک سیاسی اما بسیار پر سروصدا بوده که به دنبال آن هستند که خواسته‌های خود را به جریان اصول‌گرایی تحمیل کرده و خود را محور نشان دهند، در صورتیکه چنین اتفاقی نخواهد افتاد و ما زیر بار پدرخواندگی پایداری‌ها نمی‌رویم.

مجید انصاری در گفت‌وگو با تارنمای تابناک گفته است: فضای انتخاباتی، هنوز فضای سردی است و حال و هوای انتخابات هنوز در کشور به چشم نمی‌خورد، به خصوص در دانشگاه‌ها ... متاسفانه به دلایل زیادی امروز دانشگاه‌های ما دوران سرد و بی‌رمقی از لحاظ سیاسی را طی می‌کنند... از طرف دیگر ابهام کلی در سطح جامعه وجود دارد. به خصوص در میان احزاب و گروه‌ها این سئوال به شدت مطرح است که چشم‌انداز بررسی صلاحیت‌ها چگونه خواهد بود و امکان انجام رقابت‌های جدی تا چه حد مسیر است؟ ما – اصلاح طلبان - در ادوار گذشته این مشکل را داشتیم و این دوره هم هنوز این مشکل وجود دارد.

جواد آرین‌منش نماینده اصولگرای ادوار هفتم و هشتم مجلس در گفت‌وگو با تارنمای تابناک گفته است: به عنوان یک فرد اصولگرا می‌گویم، در جریان اصولگرا سلایق مختلف حضور دارند. اما متاسفانه در سال‌های اخیر طیف افراطی جریان‌ اصولگرا ازجمله جریان پایداری خودشان را قیم اصولگرایان می‌دانند و در بستن لیست‌ها در حال مبادرت به یک تمامیت‌خواهی هستند و در لیست‌هایی که در حال حاضر در شهرستان‌ها و استان‌ها در حال بسته شدن است، یک طیف رادیکال جریان اصولگرا تلاش می‌کنند تا ابتکار عمل را به دست بگیرند.

جواد امام عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که آیا  آقای خاتمی بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس تاکید کردند؟ به انصاف نیوز گفت: آقای خاتمی به جهت اینکه این زمینه فراهم شود که اصلاح طلبان بیایند و مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشند، تاکید کردند. حالا اینکه چرا خیلی‌ها ثبت نام نکردند یکی به دلیل اتفاقات آبان ۹۸ بود و دیگر به این خاطر که انتقاداتی به قانون اساسی و همچنین دستگاه نظارتی داشتند و آنهایی هم که ثبت نام کردند باید منتظر نتیجه‌ شورای نگهبان باشند. بناست که ما شاهد انتخاباتی پرشور باشیم، لذا کاندیداها نباید در معرض تنگ نظری‌ها قرار بگیرند.

اسماعیل گرامی مقدم عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره دعوت تلفنی آقای خاتمی از اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات به انصاف نیوز گفت: من اطلاع دقیقی از دعوت تلفنی آقای خاتمی برای حضور در انتخابات ندارم اما ایشان همیشه در جلسات به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات تاکید داشتند و ما هم به عنوان کمیته‌ حزب اعتماد ملی که هفته‌ گذشته با ایشان ملاقات کردیم، گفتند هرچند نقدهایی به نظارت استصوابی و روند تایید صلاحیت‌ها وجود دارد، ولی باید در انتخابات شرکت کرد.

تارنمای خبرآنلاین در گزیده ای از یادداشتی به قلم سیدشهاب‌الدین چاوشی، استاندار سابق سمنان، با عنوان «شایستگان؛ تشنه خدمت یا شیفتگان قدرت؟» آورده است: مجلس عرصه قانون گذاری است. با همه مشکلات و نارسایی هایی که در کشوری پهناور و زرخیز چون ایران وجود دارد اگر واردین این مجلس از پختگی و تفوق فکری و ظرفیت لازم برخوردار نباشند حضورشان نه تنها منجر به خدمت و باقیات الصالحات و آبادی وطن نخواهد شد بلکه خسارت بار می شود. چه بسا مشکلات فراوان کشور که اگر فرصت بررسی و تدقیق فراهم شود چنین افرادی نه تنها گره گشا نبوده اند بلکه بر گره ها و قفل های موجود افزوده اند  و لذا در عصر دیجیتال با تفکرات کلیشه ای و تکراری گذشته نمی توان مجلسی پویا و کارآمد داشت.

خبرآنلاین در بخشی از گزارشی آورده است: قالیباف برای رسیدن به راس لیست اصولگرایان تنها با سد پایداری ها روبرو نیست. سید مصطفی میرسلیم که نامش با حضور در بین کاندیداهای نهایی رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری در انتخابات ۹۶ بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد، از جمله افرادی است که به واسطه حضورش در مجمع تشخیص مصلحت نظام از شانس به نسبت خوبی برای سرلیستی اصولگرایان برخوردار است و شاید به همین واسطه در نخستین روزهای ثبت نام با حضور در وزارت کشور خود را کاندیدای حضور در انتخابات پارلمان یازدهم کرد. غلامرضا مصباحی مقدم نیز به رغم تاکید مصطفی پورمحمدی، دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز مبنی بر عدم ارائه لیست مجزا توسط روحانیت مبارز،  از جمله چهره‌هایی است که این تشکل سیاسی را در میان اصولگرایان رهبری می‌کند و از این رو و باتوجه به نفوذ آنان در میان اصولگرایان و البته سوابق کاری شخص مصباحی مقدم، دور از ذهن نیست که او نیز یکی از نام‌های متقاضی سرلیستی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =