تقویت روحیه پرسشگری به پژوهشگری دانش‌آموز ختم می‌شود

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نباید روحیه پرسشگری را سرکوب کرد، گفت: در مدرسه یاد دهیم چگونه سوال طرح کنیم و چگونه به سوال پاسخ گوییم تا رعایت این دو نکته مسیر تربیت پژوهشگر را هموار کند. 

جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی امروز شنبه با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پروش در دبیرستان پسرانه فرهنگ برگزار شد.
«منصور غلامی» در این مراسم گفت: آموزش و پرورش بستر و خاستگاه ظهور همه شخصیت های مهم در همه جوامع است و این رویشگاه جایگاه غنی از افکار، اندیشه ها و توانمندی ها است. 
وی گفت: نسل جوان در حال رشد در مدارس، نسلی است که در آینده جای بسیاری از مدیران و کارشناسان را خواهد گرفت و برای اینکه این برنامه محقق شود، نیاز است نسل حاضر به خوبی تربیت شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نقش خانواده ها و  معلمان در پرورش دانش آموزان، اظهار داشت: حرکت هماهنگ این ارکان در کنار یکدیگر می تواند سبب اثرگذاری شود و پژوهش محوری مدارس نیز از جمله ابزارهای کمک به این حرکت است. 
غلامی ادامه داد: انسان از همان ابتدای تولد خود جستجوگر است که بخشی برای رفع نیاز است و بخشی پرسشگری او و سوال است که باید تقویت شود. 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه نباید روحیه پرسشگری دانش آموز را سرکوب کرد، گفت: کم حوصلگی مقابل سوال و پرسش، سرکوب این روحیه است و پاسخ به پرسش و کمک به یافتن جواب بسیار مهم تر است. زیرا این روحیه در دانشگاه تسری می یابد. یاد بدهیم چگونه سوال طرح کنیم و چگونه به سوال پاسخ دهیم تا رعایت این دو موضوع مسیر تربیت پژوهشگر را هموار کند. 

وی گفت:  البته ممکن است پاسخ به یک سوال یک تحقیق ۵۰ سال طول بکشد، ولی وقتی پرسش درست طراحی شود، این تلاش به نتیجه مطلوب می رسد. زیرا ما در جهانی زندگی می  کنیم که سوال ها جدی، پاسخ به سوالات کلیدی و نتیجه آن  حیاتی است و رسیدن به این اهداف با پژوهش محوری امکان پذیر است.
غلامی با بیان این که در مدارس و دانشگاه ها تئوری زده شده ایم، افزود: در دبیرستان و دانشگاه ها  مباحث نظری بسیاری مطرح می شود که باید در این خصوص تحول صورت گیرد. البته فارغ التحصیلان دانشگاهی ایران در دنیا سرآمد هستند. ولی نیاز است موضوع های  علمی جایگزین مسائل تئوری شود. 
وی ادامه داد: در پژوهش کارهای خوبی انجام شده و بعد از انقلاب بیشتر پست ها خالی بود، اما فارغ التحصیلان دانشگاهی این جاهای خالی را پر کردند تا در صنایع دفاعی، زیست محیطی، نفت و صنایع مهم بین ۱۰ کشور  برتر دنیا قرار گیریم.

وزیرعلوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها توان علمی بالایی دارند، افزود: اما سوال اینجاست که این تعداد مرکز علمی چه کاربردی داشته اند؟ برای پاسخ باید گفت که از حدود ۱۲ سال پیش مراکز رشد در همه دانشگاه‌ها ایجاد شد تا ایده‌های جدید حمایت شوند و شرکت‌هایی از این مراکز در سطح جامعه نیز کارآفرین شدند.

غلامی گفت: همچنین پارک‌های علم و فناوری نیز در کشور رشد کردند. این پارک‌ها از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنند و جوان‌ها با همکاری با این مراکز می‌توانند سبب رشد خود و کشور شوند.
وی ادامه داد: این شرکت‌ها فضای پر رونق و پرامید همراه با کارآفرینی ایجاد کردند تا  اشتغال جدید و با درآمدزایی شکل گیرد. البته نباید خود را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم. زیرا برای پیشرفت کمی دیر شروع کردیم، ولی این روند رو به رشد کاملا محسوس است و با تقویت روحیه امید به آینده می توان شاهد پیشرفت روز افزون بود.
غلامی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی علیه کشور، خاطرنشان کرد: اینکه نظام سلطه به کشور فشار می‌آورد به خاطر فراوانی شرکت‌ها و مراکز رشد در ایران است. آنها حاضر نیستند بازارهای جدید و رقیب را تحمل کنند تا فشار حداکثری بر کشور را وارد کنند. اما پایداری، حمایت و دادن امید به نسل جوان و تلاشگر می‌تواند نقشه‌های آنها را از بین برده و کشور با توانی که دارد به سمت افتخارآفرینی پیش رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =