مستند «رنج زیرپوست» نقد خود و خشونت افسارگسیخته است

تهران- ایرنا- محسن جعفری‌راد، مستندساز در توضیح ساخت مستند «رنج زیرپوست» گفت: در این اثر خود و خشونت افسارگسیخته در بعضی خانواده‌ها را نقد کرده‌ایم.

فیلم مستند ۷۱ دقیقه‌ای رنج زیرپوست به کارگردانی محسن جعفری‌راد و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر از فیلم‌های حاضر در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت است.
جعفری‌راد منتقد و روزنامه‌نگار در حوزه سینماست و پیش از این فیلم های مستند کوتاهی چون میان پنجه، دیدن و چند سال بعد را ساخته است.
مستند رنج زیر پوست انتقادی بی‌پرده و مستند از یک واقعیت خانوادگی است که سازنده اثر از سنین کودکی با آن روبرو بوده و در سال های جوانی به فکر افتاده به نوعی آن را نشان دهد.
اولین نکته‌ای که حین تماشای اثر  به ذهن مخاطب می رسد، جرات فیلمساز در نقد صریح و جدی خانواده خود است. اما با پایان مستند سوالات دیگری به ذهن می رسد از جمله اینکه آیا نمی‌شد این واقعیت را در قالب دیگری بیان کرد که موثرتر باشد و سوالاتی از این دست.
جعفری راد در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد دلیل ساخت مستند رنج زیر پوست و طرح این مساله در قالب مستندی دقیقه‌ای اظهار داشت: زیرا فکر می کردم لازم نیست سراغ بازسازی صحنه ها بروم و اصل حرف را به شکل تصاویری در دست داشتم. اگر این اثر را در قالب فیلم داستانی یا سریال می ساختم، تاثیر آن کمتر می شد.
وی ادامه داد: قبل از این هم سریال هایی مانند پس از باران موضوعات مشابهی را بیان کرده بودند، ولی به نظرم این اندازه اثر نداشت به ویژه صحنه هایی مانند گفت وگو با پدر یا وقتی مادر بعد از پنج سال از خانه خارج می شود و به دیدار خواهرش می رود، این صحنه ها اگر توسط بهترین بازیگران زن دنیا بازی شود این اندازه اثرگذار نخواهد بود.
این منتقد سینما افزود: در مجموع این مدیوم (رسانه) برای من مناسب‌ترین رسانه بود.

ساخت مستند را از سال ۸۹ آغاز کردم
وی در مورد روند ساخت مستند گفت: از نوجوانی به سینما علاقه داشتم و بخشی از تصاویر استفاده شده در مستند رنج زیر پوست از تصاویری است که از سال ۸۹ و پیش از درگذشت مادرم و بعد در زمان بیماری پدرم گرفته بودم و روند ساخت این مستند از ۸۹ تا ۹۷ طول کشید و فضا را طوری مهیا می کردیم که همه چیز واقعی و زنده باشد. 
جعفری‌راد تصریح کرد: قصد داشتم یکبار و برای همیشه این موضوع؛ یعنی خشونت افسارگسیخته در بعضی زندگی ها را نشان دهم. در عرصه سینما و عرصه های دیگر هنری کمتر با واقعیت زنده روبرو هستیم و بیشتر واقعیت پوشالی را می بینیم و به همین دلیل که می‌خواستم واقعیت بی‌پرده را نشان دهم هیچ دخل و تصرفی در واقعیت در این اثر نداریم.
جعفری‌راد تصریح کرد: وقتی اثر را شروع کردم فکر نمی کردم به این شکل پایان یابد، یعنی پدرم که در موضع قدرت قرار داشت در موضع ضعف قرار گرفت.

نظم جشنواره سینماحقیقت این دوره بسیار بهتر است
این مستندساز در مورد حضور در جشنواره سینماحقیقت گفت: با توجه به اینکه پیش از این هم بیش از ۱۵ مستند کوتاه ساخته بودم و ۲۰ سال سابقه ساخت فیلم مستند دارم، همیشه در جشنواره حضور داشتم‌.
کارگردان مستند رنج زیرپوست افزود: نظم و انضباط جشنواره خیلی بهتر شده و حتی زمان شروع فیلم ها دقیق است؛ در حالیکه سال های قبل اینطور نبود.
وی بر هدف برگزاری جشنواره تاکید کرد و گفت: هر جشنواره‌ای باید رسالت پیدا کردن استعدادها را داشته باشد و سینماحقیقت نیز باید اینطور باشد.
مستند رنج زیر پوست روزهای چهارشنبه (۲۰ آذر) در پردیس سینمایی چارسو نمایش داده شد و امروز شنبه (۲۳ آذر) نیز نمایش داده می شود.
سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از ۱۸ تا ۲۵ آبان در پردیس سینمایی چارسو به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برپاست.
این جشنواره در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.
همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی  پذیرفته شده‌اند. زلاتینا روسوا مستندساز بلژیکی، مهرداد اسکویی مستندساز ایرانی و کارول پیکارشیک مستندساز لهستانی داوری این بخش را برعهده دارند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می شود.

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha