نظام رتبه‌بندی معلمان رضایتمندی فرهنگیان را افزایش می‌دهد

شهرکرد- ایرنا- رییس دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال وبختیاری با اشاره به تاکید دولت برای حمایت از معلمان گفت: نظام رتبه‌بندی معلمان رضایتمندی فرهنگیان را افزایش می‌دهد.

تیمور نظری‌فر روز سه‌شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه اصلی‌ترین سرمایه هر سازمان منابع انسانی سازمان است، افزود: آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین دستگاه در تامین و تربین نیروی انسانی است.

وی اظهار داشت: معلمان به عنوان تربیت کننده نیروی انسانی تمام دستگاه‌های اجرایی و همچنین منابع انسانی کشور هستند، که باید دغدغه و مشکلات این قشر رفع شود.

نظری‌فر افزود: ارتقاء معیشت فرهنگیان یک اصل در کاهش دغدغه این قشر است که به توسعه همه جانبه کشور کمک می‌کند.

به گفته وی، هرگونه کاستی و نارضایتی در جامعه فرهنگیان زمینه فعالیت و انگیزه این قشر برای فعالیت را کاهش می‌دهد.

وی گفت: اجرای این طرح در ایجاد حس رقابت بین فرهنگیان برای بالابردن سطح علمی خود را نیز برای ارتقاء به رتبه‌های بالاتر افزایش می‌دهد.

به گزارش ایرنا، هیات وزیران در جلسه ۳ آذر ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و به استناد قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، نظام رتبه‌بندی معلمان را تصویب کرد.

مطابق این تصویب‌نامه، رتبه‌بندی به مفهوم فرآیند تعیین رتبه‌های پنج‌گانه معلمان براساس سنجش نظام‌مند صلاحیت‌ها و عملکرد آنان اطلاق می‌شود.

مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان، شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند.

بر اساس نظام رتبه‌بندی، سنجش صلاحیت معلمان طبق شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای انجام می شود.
شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام براساس مقررات استخدامی مورد عمل، شایستگی‌های تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روش ها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن و شایستگی‌های حرفه‌ای شامل اخلاق حرفه‌ای، توانایی ها و مهارت های آموزشی، پرورشی و پژوهشی (کاربردی و مسئله محور) براساس آزمون های الکترونیکی می‌شود.

مشمولان در صورت کسب صلاحیت‌ها و داشتن شرایط مربوط، می‌توانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند و از مزایای جدول افزایش امتیازات موضوع این تصویب‌نامه برخوردار شوند.

همچنین، به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ کرده یا می‌کنند به ازای هر سال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب‌نامه کسب می‌کنند مشروط بر اینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنان نیز کمتر از ۹۰ درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به ترتیب از افزایش حقوق معادل (۱۰۰) و (۵۰) امتیاز ضربدر ضریب ریالی سالانه برخوردار می‌شوند.

افزون بر این، به منظور نظارت بر حسن اجرای این تصویب‌نامه و شناخت مزایا، موانع و مشکلات مربوط، کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور تشکیل می‌شود تا ظرف یک سال، بررسی‌ها و اقدامات لازم را انجام دهد و راهکارهای پیشنهادی را در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از طریق وزارت آموزش و پرورش به هیئت وزیران ارائه کند.

 این تصویب‌نامه از تاریخ اول مهر ۱۳۹۸ لازم الاجرا است.

چهارمحال و بختیاری بیش از ۲۰۶ هزار دانش‌آموز و نزدیک به ۱۷ هزار فرهنگی و معلم دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =