۱۹ آذر ۱۳۹۸،‏ ۸:۱۱
کد خبرنگار: 2492
کد خبر: 83584153
۰ نفر

برچسب‌ها

رازهای یک خواب خوش

تهران - ایرنا - یک روانپزشک گفت: خواب مناسب ضمن بهبود و تقویت تمرکز و حافظه و نیز بازسازی سیستم ایمنی بدن، از ابتلای افراد به بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

لیلا عسگری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: با افزایش سن اغلب تغییراتی طبیعی در الگوی خواب مانند شب بیداری، یا احساس می کنید زودتر می خواهید بخوابید، زودتر بیدار می شوید، یا عمیق نمی خوابید، ایجاد می شود و و نیز مشکلات زیادی برای زنان بویژه در دوران سالمندی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه خواب مناسب اهمیت زیادی دارد، اظهار داشت: این موضوع به بهبود تمرکز و حافظه کمک کرده، سیستم ایمنی بدن و سلول هایی که در طی روز آسیب دیده اند را بازسازی و در نتیجه از ابتلا به بیماری ها پیشگیری می کند.

این روانپزشک ادامه داد: افرادی که خواب خوبی ندارند ممکن است افسردگی، اختلال در حافظه، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز را تجربه کنند، اکثر افراد به ۷.۵ تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند و  بیدار شدن از خواب با احساس خستگی یا سر حال نبودن در طول روز، نشانه ای است که خواب کافی نیست.

وی با بیان اینکه با افزایش سن کیفیت خواب تغییر می کند، ادامه داد: با افزایش سن، بدن سطوح پایین تری از هورمون رشد را تولید می کند و  به احتمال زیاد کاهش موج آهسته یا خواب عمیق (بخش ویژه ای از چرخه خواب) تجربه می شود، هنگامی که این اتفاق می افتد تولید ملاتونین کمتر شده و  به همین دلیل تصور می کنیم خواب ما سبک است.

عسگری تصریح کرد: در بسیاری از موارد بی خوابی یا مشکلات ناشی از آن، علت نهفته دارد اما کاملا قابل درمان است. با شناسایی علل احتمالی مانند افسردگی، فشار عصبی، استرس، با مصرف دارو و غیره می توان درمان کرد.

وی همچنین به تاثیر کمبود خواب در زنان اشاره کرد و گفت:‌ این موضوعغباعث ایجاد مشکلات جدی جسمی و بیماری‌های از جمله قلبی و عروقی، دیابت و سرطان سینه در زنان می‌شود.

به گفته عسگری، در طول یائسگی بسیاری از زنان گر گرفتگی و تعریق شبانه را تجربه می کنند  که این چالش می تواند مخل خواب شود. حتی بعد از یائسگی مشکلات خواب می تواند ادامه پیدا کند. همچنین اصلاح عادات روزانه به ویژه رژیم غذایی و ورزش می تواند کمک کند.

وی ادامه داد: وقفه تنفسی در خواب یا قطع تنفس در خواب یا «آپنه خواب» یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود و معمولاً بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول می کشد، در موارد شدید، می‌توانند صدها بار در هر شب تکرار شود. شخص با احساس خفگی به دفعات مکرر از خواب می پرد، هر کدام از آنها می‌تواند تا ۲ دقیقه نیز به طول انجامد، خود فرد معمولاً از آنها مطلع نمی شود.

این روانپزشک تصریح کرد: احتمال ابتلا به آپنه خواب در زنان پس از یائسگی بیشتر می ‌شود. سایر عواملی که خطر این مشکل را افزایش می‌ دهند اضافه وزن، کشیدن سیگار، استفاده از الکل، قرص‌های خواب و سابقه خانوادگی آپنه خواب است و  افرادی که دچار آپنه  خواب درمان نشده هستند، خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا، سکته قلبی، نارسایی قلبی و سکته ی مغزی دارند.

چگونه راحت بخوابیم

عسگری افزود: از اتاق خواب فقط برای خوابیدن استفاده شود، برای کار یا تماشای تلویزیون از اتاق خواب استفاده نشود زیرا مغز شما نیز اتاق خواب را فقط برای خوابیدن می شناسد. ساعت را در اتاق خواب قرار ندهید، سعی کنید «خرخر» را مهار کنید و چنانچه «خرخر» مانع خوابیدن می شود از گوشی استفاده کرده یا اتاق خود را تغییر دهید.

وی ادامه داد: عادت های قبل از خواب می توانند ایجاد آرامش کنند، استفاده از تکنیک های آرام سازی مانند مدیتیشن یا تنفس عمیق، فعالیت هایی مانند دوش گرفتن، گوش دادن به موسیقی ملایم می تواند به افراد کمک کند تا راحت تر بخوانند.

این روانپزشک تاکید کرد: بسیاری از داروهای خواب آور دارای عوارض جانبی هستند و معمولا برای استفاده طولانی مدت تجویز نمی شوند. قرص های خواب علل بی خوابی را رفع نمی کنند و حتی در بلند مدت می توانند موجب تشدید بیخوابی شوند.

به گفته وی، گرسنگی خود را قبل از رفتن به رختخواب رفع کنید و یک میان وعده سبک مانند غلات بدون قند، ماست یا شیر گرم مناسب است، مواد غذایی قندی کم شود و رژیم غذایی با قند زیاد و کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید، برنج سفید، ماکارونی، سیب زمینی سرخ شده می تواند سبب بیداری در طول شب و باز ماندن از مراحل عمیق و ترمیمی خواب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =