۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 83581859
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز کاشت ۳۰۰ هزار اصله نهال در گلستان

۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷
کد خبر: 83581859
آغاز کاشت  ۳۰۰ هزار اصله نهال در گلستان

گرگان - ایرنا - همزمان با سراسر کشور در قالب اجرای طرح نهال‌کاری برای ایرانی سرسبز کاشت افزون بر ۳۰۰ هزار اصله نهال و بوته در ۳۹۴ هکتار اراضی استان گلستان آغاز شد.

استاندار گلستان در این مراسم در جنگل ناهار خوران گرگان، بر ترویج فرهنگ نهالکاری تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد دستگاه های مرتبط فعالیت خود را در این زمینه دوچندان کنند.

هادی حق شناس افزود: سرمایه گذاری در حوزه درختکاری در مقایسه با اجرای طرح هایی بزرگ نیاز به اعتبار کلان ندارد و به دلیل نقش آن در کمک به حفظ خاک،منابع آب و مقابله با بیابانی شدن باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم در این مراسم گفت: در قالب طرح ملی بسیج  همگانی نهالکاری، ۳۰۲ هزار اصله نهال و بوته در ۱۴ شهرستان و در عرصه های ملی، اراضی در اختیار دستگاه هایی اجرای، حاشیه جاده ها، زراعت چوب، بوستان ها و تفرجگاه ها و مراتع در معرض بیابانی شدن استان کاشته می شود.

ابوطالب قزلسفلو افزود: همچنین بر اساس مصوبه ستاد توسعه درختکاری استان در ۱۰۶ کیلومتر از جاده های ارتباطی استان و ۱۰۰ بوستان روستایی متعلق به عرصه های منابع طبیعی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درخت کاشته خواهد شد.

وی گفت: گلستان در بخش توسعه و احیا عرصه های جنگلی در کشور جزو استان های پیشرو به شمار می رود به طوری که اکنون افزون بر ۷۵ هزار هکتار جنگل دست کاشت به ویژه در شهرستان های کلاله و مراوه تپه وجود دارد.

او اضافه کرد: در بخش مدیریت مراتع و بیابان در استان هم با توجه به تشکیل اتحادیه مرتعداران، گلستان در سال های اخیر جزو رتبه های نخست کشوری است و امسال نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال مرتعی در سه ایستگاه تولید نهال استان برای مقابله با بیابان زایی و اصلاح احیای مراتع تولید شد.

براساس گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این طرح قرار است در سطح ۱۹۲ هکتار زمین های گنبدکاووس،آق قلا و مراوه تپه بوته بیابانی و در ۲۰۴ هکنار عرصه های منابع طبیعی، خلع ید شده، حاشیه جاده های ارتباطی، بوستان های مناطق روستایی، تفرجگاه ها و زمین دولتی در اختیار دستگاه های اجرایی، نهال کاشته شود.

گلستان با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع  و ۲۱ هزار هکتار اراضی ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی های متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان های قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha